Ο Ελον Μασκ επαναλαμβάνει με κάθε ευκαιρία ότι θέλει να μεταμορφώσει το Twitter σε μία εφαρμογή που θα τα περιέχει όλα, και στην οποία οι χρήστες θα μπορούν – εκτός από το να «τουιτάρουν» – να μεταφέρουν χρήματα, να παραγγέλνουν φαγητό και να ενημερώνονται για τις ειδήσεις.
«Η εξαγορά του Twitter είναι καταλυτική για τη δημιουργία της Χ, της εφαρμογής για τα πάντα», έγραφε ο Μασκ τον Οκτώβριο, εβδομάδες πριν ολοκληρωθεί η συμφωνία των 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με την οποία η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης πέρασε στην κατοχή του. Αργότερα δήλωνε πως θέλει το Twitter να θυμίζει το WeChat, τη δημοφιλή κινεζική εφαρμογή που συνδυάζει τα social media και την αποστολή μηνυμάτων με τις τραπεζικές συναλλαγές.
«Αλλά έξι μήνες αφότου ο Μασκ απέκτησε το Twitter, οι φιλοδοξίες του για την πλατφόρμα παραμένουν ως επί το πλείστον ακριβώς αυτό: φιλοδοξίες» σχολιάζουν οι New York Times. Αν και ο δισεκατομμυριούχος έχει κάνει αρκετές τροποποιήσεις στο Twitter, αυτές είναι κυρίως αισθητικές. Οι αλλαγές έχουν επηρεάσει κυρίως την εμφάνιση της πλατφόρμας, παρατηρεί η Τζέιν Μάντσουν Γουόνγκ, μια ανεξάρτητη μηχανικός λογισμικού, που μελετά κοινωνικά δίκτυα. Αυτές οι αναβαθμίσεις περιλαμβάνουν την προσθήκη περισσότερων συμβόλων και δεικτών στα tweets. Όμως τα βασικά στοιχεία του Twitter – που το καθιστούν έναν «χώρο» όπου τα νέα μοιράζονται γρήγορα και συζητούνται live γεγονότα – δεν έχουν αλλάξει.
Έχει αλλάξει κάτι ουσιαστικό για τους χρήστες;
«Παρόλα αυτά, οι εμπειρίες των χρηστών αλλάζουν. Αυτό συμβαίνει επειδή τα είδη των αναρτήσεων που βλέπουν, επηρεάζονται από τις παρασκηνιακές προσαρμογές που εφαρμόζει ο Μασκ. Εχει “πειράξει” τον αλγόριθμο που καθορίζει ποιες αναρτήσεις έχουν μεγαλύτερη απήχηση, έχει καταργήσει κανόνες ελέγχου περιεχομένου που απαγορεύουν ορισμένα είδη αναρτήσεων και έχει αλλάξει μια διαδικασία επαλήθευσης που επιβεβαιώνει την ταυτότητα των χρηστών» σημειώνουν οι NYT.
Το αποτέλεσμα είναι ένα Twitter που μοιάζει με αυτό που ήταν πάντοτε, αλλά που έχει γίνει πιο δύσκολο και λιγότερο προβλέψιμο ως προς το ποια tweets εμφανίζονται. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό προκαλεί σύγχυση. Ακόμη και εργαζόμενοι του Twitter έχουν εκφράσει την απογοήτευση τους.
Τον περασμένο μήνα, η Αντρια Κόνγουεϊ, γραφίστρια στο Twitter, έγραψε σχετικά με τις αλλαγές στον σχεδιασμό: «Ξέρουμε ότι το μισείτε. Και εμείς το μισούμε. Δουλεύουμε για να το κάνουμε λιγότερο χάλια». Η ίδια προειδοποίησε πως οι τροποποιήσεις θα μπορούσαν τελικά να μετατρέψουν το Twitter σε κάτι «εντελώς άχρηστο».
Τι είναι λοιπόν διαφορετικό στο Twitter;
To Newsfeed: Η πιο αξιοσημείωτη διαφορά εντοπίζεται στη ροή ενημερώσεων του Twitter, δηλαδή τη ροή των αναρτήσεων που βλέπουν οι χρήστες όταν ανοίγουν την εφαρμογή.
Όλες οι ενημερώσεις εμφανίζονταν προηγουμένως σε μια ενιαία ροή αναρτήσεων, με tweets μόνο από τους λογαριασμούς που ακολουθούσε κάθε χρήστης. Τώρα ο Μασκ έχει δημιουργήσει δύο ροές, που μιμούνται τη δομή του TikTok: Μία ροή με τα Tweets των λογαριασμών που ακολουθούν (“Following”) και μία δεύτερη ροή με προτάσεις (“For You”).
Η ροή προτάσεων “For You”, ενσωματώνει τις αλλαγές που έκανε ο Μασκ στον αλγόριθμο συστάσεων του Twitter, εισάγοντας περισσότερα tweets από άτομα που δεν ακολουθεί ο χρήστης, προτείνοντας νέα θέματα. Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες ενδέχεται να βλέπουν αναρτήσεις από κάθε είδους λογαριασμούς, που μπορεί να μην τους ενδιαφέρουν. Κάποια στιγμή μέσα στον Φεβρουάριο, ο αλγόριθμος «πλημμύρισε» τις ροές των χρηστών με tweets από τον ίδιο τον Μασκ. Για να βλέπουν οι χρήστες αναρτήσεις μόνο από άτομα που ακολουθούν, θα πρέπει να μεταβούν στην καρτέλα “Following”.
Τα «τικ» της ταυτοποίησης
Ο Μασκ πρόσθεσε επίσης μια πληθώρα από κωδικοποιημένα «τικ», διακριτικά σημάδια ελέγχου σε διαφορετικά χρώματα, «τα οποία υποκρύπτουν μια βαθύτερη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο η πλατφόρμα επιβεβαιώνει τις ταυτότητες οργανισμών, κυβερνήσεων, αξιοσημείωτων προσώπων και άλλων επίσημων λογαριασμών», τονίζουν οι NYT.
Παλαιότερα, το Twitter υποδείκνυε με το χαρακτηριστικό λευκό τικ σε μπλε πλαίσιο, τους χρήστες των οποίων η ταυτότητα ήταν επαληθευμένη. Η ρύθμιση αφορούσε κυρίως δημόσια πρόσωπα, όπως πολιτικούς και διασημότητες. Και ήταν δωρεάν.
Ο Μασκ άρχισε να χρεώνει τους χρήστες με 8 δολάρια τον μήνα, για ένα σήμα ταυτοποίησης, ενώ τα δωρεάν «τικ» άρχισαν να εξαφανίζονται αυτόν τον μήνα. Ουσιαστικά ευνοούνται οι συνδρομητές που πληρώνουν, καθώς η πλατφόρμα απομακρύνεται από την ιδέα πως ένα «τικ» ταυτοποίησης υποδεικνύει ότι ένας λογαριασμός είναι αξιοσημείωτος.
Τώρα κίτρινα «τικ» συνοδεύουν εταιρικούς λογαριασμούς και γκρι «τικ» επισημαίνουν τους λογαριασμούς κυβερνητικών αξιωματούχων. Οι εταιρείες μπορούν επίσης να προσθέτουν το λογότυπό τους στους λογαριασμούς των υπαλλήλων, επαληθεύοντας την απασχόλησή τους. Οι συνδρομητές που πληρώνουν, εξασφαλίζουν το άσπρο – μπλε «τικ».
Όσοι πληρώνουν θα προωθούνται περισσότερο από τον αλγόριθμο συστάσεων του Twitter και θα μπορούν να εμφανίζονται στις ροές “For You” άλλων χρηστών, όπως προανήγγειλε ο Μασκ τον περασμένο μήνα. Αυτό θα αποτρέψει τους λογαριασμούς spam από το να εκμεταλλεύονται τον αλγόριθμο και να ανεβαίνουν στην κορυφή της ροής “For You”, είπε ο νέος ιδιοκτήτης της πλατφόρμας.
Δείκτες και μετρήσεις
Για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της ιστορίας του Twitter, οι χρήστες μπορούσαν μόνο να κάνουν like, retweet ή να απαντήσουν σε μια δημοσίευση. Ο αριθμός των απαντήσεων, των likes και των retweets εμφανιζόταν στο τέλος ενός tweet.
Μετά τις αλλαγές που έκανε ο Μασκ, κάθε tweet συνοδεύεται πλέον από περισσότερους δείκτες μετρήσεων. Έχει προστεθεί ένα κοντέρ που δείχνει πόσες φορές έχει προβληθεί μια ανάρτηση, με τον CEO της εταιρείας να λέει ότι ο συνολικός αριθμός των προβολών μπορεί να καταδείξει την απήχηση ενός μηνύματος καλύτερα από το σύνολο των likes ή των retweets. Το Twitter έχει επίσης προσθέσει ένα μετρητή για τις φορές που ένα tweet έχει σημανθεί με bookmark (σ.σ έχει αποθηκευτεί σε κάποια λίστα χρήστη με «σελιδοδείκτη»).
Αυτό σημαίνει ότι κάθε tweet συνοδεύεται πλέον από τον αριθμό των απαντήσεων, των likes, των retweets, των σελιδοδεικτών και των προβολών.
Όλες αυτές οι αλλαγές δεν εξασφαλίζουν απαραίτητα μια πιο ομαλή εμπειρία, σημειώνουν χρήστες, αλλά και υπάλληλοι του Twitter που επικαλούνται οι NYT.
O Chris Messina, ο οποίος είναι γνωστός ως ο εφευρέτης του hashtag, σχολιάζει ότι πλέον βλέπει προτεινόμενα tweets που δεν σχετίζονται με τα ενδιαφέροντά του. «Όσον αφορά το προϊόν, συνολικά νομίζω ότι η ποιότητα έχει πραγματικά πέσει».
Πηγή: New York Times