Money Review
Χρησιμοποιούν τα ίδια «όπλα» με τους influencers, δηλαδή την προβολή στα social media αλλά προωθούν μια διαφορετική κουλτούρα, απορρίπτοντας τις υπερβολικές αγορές δηλαδή το επονομαζόμενο haul και υποστηρίζοντας τη συνειδητή κατανάλωση: Το κίνημα των de-influencers γίνεται mainstream.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Μία από τις followers κάποιων influencers στο TikTok εξομολογείται ότι κάνοντας scrolling το 2019, αγόραζε αντικείμενα που στην πραγματικότητα δεν χρειαζόταν, όπως εργαλεία για μπούκλες που της χαλούσαν τελικά τον ύπνο επειδή ένιωθε άβολα και κρέμες ή scrubs προσώπου.
Φθάνοντας στο 2025, η Diana Wiebe, που και εκείνη πλέον είναι influencer, πιάνει το story αλλιώς και προσπαθεί να απενοχοποιήσει τους ακολούθους της προτρέποντάς τους να μην αγοράζουν πράγματα που δεν χρειάζονται. Πρόκειται για ένα κίνημα που αναπτύσσεται από το 2023 και που απορρίπτει την παραδοσιακή κουλτούρα των influencers, με το hashtag #deinfluencing να έχει συγκεντρώσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο προβολές.
Στα καθημερινά της βίντεο στο TikTok, η δημιουργός περιεχομένου – που έχει περισσότερους από 200.000 ακόλουθους στην εφαρμογή – κάνει ερωτήσεις όπως «θέλατε αυτό το προϊόν πριν σας το προωθήσουν στο εμπόριο;» και υπενθυμίζει στους followers ότι «η γρήγορη μόδα δεν θα σας κάνει κομψούς» και ότι είναι φυσιολογικό να μην καταναλώνουμε υπερβολικά πολύ.
Ώρα για αλλαγή;
Καθώς κρίνεται αβέβαιο το μέλλον του TikTok στις ΗΠΑ, μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος υποστηρίζει ότι το μέσο κοινωνικής δικτύωσης ενέχει κινδύνους κατασκοπείας και χειραγώγησης από τις κινεζικές αρχές, η Wiebe πιστεύει ότι είναι η ώρα της αλλαγής. Όπως αναφέρει στο BBC, η ίδια συνειδητοποίησε ότι παρά το γεγονός ότι οι influencers μοιάζουν σαν φίλοι μας ή μέλη της οικογένειάς μας, στην ουσία πρόκειται για διαφήμιση, για πληρωμένο διαφημιστικό περιεχόμενο.
Η νέα τάση που έχει υιοθετήσει και προβάλλει έχει κυρίως θετικές αντιδράσεις και σχόλια όπως «χρειαζόμουν να ακούσω αυτή τη συμβουλή σήμερα». Υπάρχουν, ωστόσο, και κάποιοι που αναρωτιούνται γιατί αισθάνεται την ανάγκη να αναμειγνύεται στις αγοραστικές συνήθειες άλλων ανθρώπων. Η Wiebe τονίζει ότι δεν υποστηρίζει έναν τρόπο ζωής χωρίς αγορές. Αντιθέτως, περιγράφει τον εαυτό της ως οπαδό του «να μειώσουμε τη φόρα και να σκεφτόμαστε πραγματικά τις αγορές πριν βιαστούμε». Η συμβουλή της είναι το αντίθετο από το γνωστό σλόγκαν που χρησιμοποιούν influencers -«τρέξε, μην περπατάς»- όταν συστήνουν στους followers τους να αγοράσουν ένα νέο προϊόν.
Το κλειδί για να σπάσει ο κύκλος των άσκοπων αγορών, όπως συμβουλεύει, είναι να βρει κανείς τι του αρέσει και τι χρειάζεται και να περιορίσει τις παρορμητικές κινήσεις.