![](https://www.kathimerini.com.cy/assets/modules/wnp/articles/202502/547510/images/b_bfb.jpg)
Money Review
Έχουν περάσει 21 χρόνια από την ημέρα που o Mark Zuckerberg δημιούργησε το Facebook στον κοιτώνα του Χάρβαρντ. Δύο δεκαετίες και 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια μετά, ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου βλέπει ότι το δημιούργημά του έχει «γεράσει» και βάζει στόχο να επιστρέψει στην παλιά καλή εποχή του.
Όπως είπε ο ίδιος ο Zuckerberg προ ημερών, κατά την ανακοίνωση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της Meta, θέλει να φέρει πίσω το αρχικό Facebook και να επαναφέρει «το πώς χρησιμοποιούνταν αρχικά, την παλιά εποχή».
Το Facebook ήταν κάποτε ένα από τα δημοφιλέστερα σάιτ του κόσμου, όμως τα τελευταία χρόνια βλέπει τους χρήστες του να γερνούν και την επιρροή του στην ποπ κουλτούρα να συρρικνώνεται.
Η πλατφόρμα που γέννησε την επανάσταση των social media ξεπεράστηκε την τελευταία δεκαετία, από το TikTok, το Snapchat ή ακόμα και την θυγατρική της Meta, το Instagram.
Το Facebook παλεύει εδώ και χρόνια με την αντίληψη ότι είναι ένα κοινωνικό δίκτυο «για ενήλικες». Γιατί ενώ στα πρώτα χρόνια του ήταν το κέντρο της ψηφιακής ζωής των νέων, σήμερα, η Generation Z το θεωρεί παλιομοδίτικο, ξεπερασμένο και γεμάτο με ευχές γενεθλίων από θείες για γιαγιάδες, αντί για viral περιεχόμενο. Το 72% των εφήβων στις ΗΠΑ προτιμά το TikTok, ενώ μόλις το 32% χρησιμοποιεί ενεργά το Facebook, δείχνει έρευνα του Pew Research.
Οι προσπάθειες του Facebook να προσαρμοστεί στις νέες τάσεις δεν κατάφεραν να τραβήξουν το ενδιαφέρον των νέων χρηστών.
Ενώ λειτουργίες όπως τα Reels, Marketplace και Facebook Dating έχουν προσπαθήσει να ανταγωνιστούν άλλες εφαρμογές, τα αποτελέσματά τους δεν ήταν θεαματικά.
Όπως φαίνεται, η Gen Z δεν θέλει ένα αντίγραφο του Instagram, αλλά έναν χώρο του σήμερα, που να προσφέρει αυθεντικές αλληλεπιδράσεις.
Ο Zuckerberg δεν είπε πολλά για το σχέδιο του να μεταμορφώσει το Facebook, αλλά αρκέστηκε να αποκαλύψει ότι αυτό θα περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στη δομή και τον αλγόριθμο της πλατφόρμας. Την ίδια στιγμή, η εταιρεία θα πραγματοποιήσει επενδύσεις 65 δισ. δολαρίων στην τεχνητή νοημοσύνη.
Η πραγματική ιστορία του Facebook
Σύμφωνα με την ρομαντική εκδοχή, αυτήν που προώθησαν το Χόλιγουντ και η ταινία «The Social Network», το Facebook δημιουργήθηκε από έναν φοιτητή του Χάρβαρντ που έψαχνε έναν τρόπο για να προσεγγίσει τα κορίτσια.
Η αλήθεια, όμως, είναι πολύ διαφορετική. Άλλωστε, τον καιρό εκείνο, ο Mark Zuckerberg είχε ήδη κορίτσι – την σημερινή σύζυγό του, Priscilla Chan. Αυτό που τον ενδιέφερε περισσότερο ήταν το ίντερνετ.
Όπως διαπίστωσε ο σημερινός CEO της Meta, το Google ήταν πολύ καλό εάν έψαχνες για ειδήσεις, η Wikipedia ήταν πολύ καλή εάν έψαχνες για πληροφορίες, όμως πέραν αυτών, υπήρχε ένα κενό.
«Δεν υπήρχε ένα εργαλείο όπου μπορούσες να πας και να μάθεις για τους άλλους ανθρώπους. Δεν ήξερα πώς να το φτιάξω, επομένως άρχισα να φτιάχνω μικρά εργαλεία», έχει πει ο Zuckerberg σε παλαιότερη συνέντευξή του στην Die Welt am Sonntag.
Έτσι, έφτιαξε ένα μικρό εργαλείο που ονομαζόταν Coursematch, όπου ο καθένας μπορούσε να μπει και να δηλώσει ποια μαθήματα παρακολουθεί στο πανεπιστήμιο.
Η ταινία «The Social Network» παρουσιάζει το «Facematch» (όπου οι φοιτητές βαθμολογούσαν την εξωτερική εμφάνιση συμφοιτητών τους) σαν τη στιγμή που ουσιαστικά οδήγησε στη γέννηση του Facebook. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Zuckerberg, ωστόσο, αυτή η εφαρμογή δεν ήταν παρά μία πλάκα.
Ο πραγματικός λόγος για τον οποίο ο τότε φοιτητής του Χάρβαρντ δημιούργησε το Facebook δεν έχει να κάνει με τα κορίτσια, αλλά με το γεγονός ότι περνούσε όλο του τον καιρό γράφοντας προγράμματα, με αποτέλεσμα να μην έχει χρόνο για να παρακολουθήσει τα μαθήματα.
Πώς, λοιπόν, το Coursematch εξελίχθηκε στο Facebook;
«Για τις τελικές εξετάσεις σε ένα μάθημα ιστορίας της τέχνης, που ονομαζόταν ‘Η Ρώμη του Αυγούστου’, σου έδειχναν μερικά έργα τέχνης που βρίσκονταν μέσα στην τάξη και έπρεπε να γράψεις μία έκθεση για την ιστορική σημασία του κάθε κομματιού.
Εγώ δεν είχα προσέξει και πολύ στην τάξη, γιατί έγραφα διάφορα προγράμματα, έτσι όταν ήρθε ο καιρός για τις τελικές εξετάσεις, σκέφτηκα ότι την είχα πατήσει, δεν ήξερα τίποτα από αυτά.
Έτσι, σαν ένα εργαλείο μελέτης έφτιαξα μια μικρή εφαρμογή που σου έδειχνε τυχαία ένα από τα έργα τέχνης και σου επέτρεπε να γράψεις ποια πιστεύεις ότι είναι η σημασία του, από πλευράς ιστορίας της τέχνης. Το έστειλα στα emails όλων των φοιτητών του μαθήματος και τους είπα ότι έχω φτιάξει ένα εργαλείο μελέτης. Και όλοι συμπλήρωσαν τη σημασία των έργων και τελικά αποδείχθηκε ένα σπουδαίο εργαλείο κοινωνικής μελέτης», θυμάται ο Zuckerberg.
«Νομίζω ότι οι βαθμοί σε αυτές τις εξετάσεις εκείνη τη χρονιά ήταν υψηλότεροι από ό,τι στο παρελθόν. Επομένως, προχώρησα και σε άλλα τέτοια projects, μάλλον έκανα 10 διαφορετικά τέτοια όσο ήμουν στο Χάρβαρντ. Σκέφτηκα ότι έπρεπε να τα ενώσω και να φτιάξω ένα εργαλείο όπου ο κόσμος μπορεί να μοιράζεται ό,τι θέλει με εκείνους που βρίσκονται γύρω του. Και έτσι βγήκε η πρώτη εκδοχή του Facebook».
Μάλιστα, όπως είπε ο Zuckerberg, του πήρε μόλις δύο εβδομάδες να φτιάξει την πρώτη εκδοχή Facebook, γιατί είχε ήδη τόσο πολλά πράγματα έτοιμα.
Και όπως παραδέχεται, δεν φαντάστηκε ποτέ ότι αυτό θα εξελισσόταν σε μία από τις πολυτιμότερες εταιρείες του κόσμου.