Όσο διεξάγεται ο πόλεμος, τόσο δολοφονείται η αλήθεια στη Ρωσία. Το Κρεμλίνο δεν επιτρέπει στους πολίτες να αντιληφθούν την πραγματικότητα του πολέμου.
Αν και τους χωρίζουν μόνο λίγα χιλιόμετρα, στην πλειοψηφία τους οι Ρώσοι πολίτες δεν έχουν ιδέα τι συμβαίνει στην Ουκρανία. Παρακολουθώντας τα ελεγχόμενα από την κυβέρνηση ΜΜΕ, αδυνατούν να πιστέψουν ότι η χώρα τους διενεργεί έναν απρόκλητο πόλεμο.
«Ειδική επιχείρηση απελευθέρωσης»
Μέχρι και σήμερα, ο πόλεμος αποκαλείται «Ειδική επιχείρηση απελευθέρωσης» και τα δημοσιεύματα των ρωσικών ΜΜΕ παρουσιάζουν τον ρωσικό στρατό ως απελευθερωτή της Ουκρανίας από τους ναζί.
Η επίθεση περιγράφεται ως «Επιχείρηση αποστρατικοποίησης», με στόχο στρατιωτικές υποδομές ή «Ειδική (στρατιωτική) επιχείρηση για την υπεράσπιση των λαϊκών δημοκρατιών».
Οι εθνικιστές Ουκρανοί
Αποκορύφωση του οργίου προπαγάνδας που σερβίρουν στους Ρώσους οι αρχές του καθεστώτος Πούτιν είναι ότι τα ρωσικά ΜΜΕ υποστηρίζουν πως η απειλή για τους Ουκρανούς πολίτες προέρχεται από τους Ουκρανούς εθνικιστές που χρησιμοποιούν τους πολίτες ως ανθρώπινες ασπίδες και οι ουκρανικές δυνάμεις κατηγορούνται για εγκλήματα πολέμου.
Πλήγματα στη Ρωσία
Ενώ η Δύση κάνει λόγο για σημαντικές στρατιωτικές απώλειες του Πούτιν στην Ουκρανία, η ρωσική τηλεόραση παρουσιάζει τις «επιχειρήσεις του» ως πολύ επιτυχημένες. Οι αναφορές για ουκρανικές δυνάμεις που καταστρέφουν ρωσικό στρατιωτικό υλικό είναι ψευδείς, σχεδιασμένες για να «παραπλανούν τους άπειρους θεατές.
Οι τακτικές ενημερώσεις δίνουν αριθμούς κατεστραμμένου ουκρανικού υλικού και όπλων. Φυσικά, ούτε λόγος για θύματα από τη ρωσική πλευρά.
Επίκληση στην ιστορία
Σε όλη την κρατικά ελεγχόμενη τηλεόραση, παρουσιαστές και ανταποκριτές χρησιμοποιούν συγκινητική γλώσσα και εικόνες για να κάνουν «ιστορικούς παραλληλισμούς» μεταξύ της «Ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης» της Ρωσίας στην Ουκρανία και του αγώνα της Σοβιετικής Ένωσης ενάντια στη Ναζιστική Γερμανία.
Χτυπήματα μόνο στο Ντονμπάς
Τα πρωινά δελτία ειδήσεων της Ρωσίας μόλις μετά βίας αναγνωρίζουν τις επιθέσεις του στρατού της σε άλλες περιοχές της Ουκρανίας πλην του Ντονμπάς.
«(Η Ουκρανία) χτυπά το Χάρκοβο και λέει ότι ήταν η Ρωσία. Η Ουκρανία χτυπά τους δικούς της και λέει ψέματα στη Δύση. Είναι όμως δυνατόν να εξαπατηθεί ο λαός;» ρωτάει ο παρουσιαστής της κρατικής τηλεόρασης.
Η μάχη στην ενημέρωση
Όσο συνεχίζεται ο πόλεμος, τόσο περισσότερες εικόνες και βίντεο νεκρών Ρώσων στρατιωτών και αιχμαλώτων πολέμου έρχονται στην επιφάνεια. Ωστόσο, οι αρχές ανταποκρίνονται και σε αυτό.
Η ρυθμιστική αρχή των ΜΜΕ στη Ρωσία διατάζει το TikTok και την Google να αφαιρέσει στρατιωτικό και πολιτικό περιεχόμενο στις προτάσεις της προς τους ανηλίκους χρήστες, ενώ περιορίζεται η πρόσβαση σε Twitter και Facebook.
Η αιτιολογία είναι ότι «στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό το υλικό έχει έντονο αντιρωσικό χαρακτήρα».
Πρόστιμα και ποινές
Ο εθνικός φορέας τηλεπικοινωνιών της Ρωσίας «περιόρισε» τη μετάδοση στη χώρα της εκπομπής της ρωσικής υπηρεσίας του BBC και του Radio Liberty, που χρηματοδοτείται από το αμερικανικό Κογκρέσο.
Ανάλογη απόφαση και για την Deutsche Welle, καθώς και για το ανεξάρτητο μέσο ενημέρωσης Meduza, έπειτα από αίτημα της ρωσικής εισαγγελίας.
Η ρυθμιστική αρχή τηλεπικοινωνιών της Ρωσίας είχε ήδη μπλοκάρει το TV Rain, ένα από τα τελευταία ανεξάρτητα ειδησεογραφικά πρακτορεία, κατηγορώντας το για «υποκίνηση εξτρεμισμού, κακοποίηση Ρώσων πολιτών, πρόκληση μαζικής διατάραξης της δημόσιας ηρεμίας και ασφάλειας και ενθάρρυνση διαμαρτυριών».
Το “Moskva”
Η βαρύτατη απώλεια των Ρώσων αφορά τη ναυαρχίδα του ρωσικού στόλου που βυθίστηκε στη Μαύρη θάλασσα. Οι Ρώσοι υποστηρίζουν πως η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα φωτιάς που πήραν τα πυρομαχικά στο πλοίο Moskva, οι Ουκρανοί από την άλλη λένε πως το χτύπησαν με πυραύλους Neptune. Πάντως, όποια εκδοχή και αν ισχύει, το πλήγμα για τη Μόσχα είναι τεράστιο, αφού καμιά από τις δύο εξηγήσεις για τη βύθιση του πλοίου δεν την εξυπηρετεί.
Αυτή είναι η «ομίχλη του πολέμου», ο στρατιωτικός όρος που υποδηλώνει την αβεβαιότητα των πληροφοριών που σχετίζονται άμεσα με τη σύγκρουση, με του Ρώσους να ζουν σε... εικονική πραγματικότητα.
Μοντάζ Στέλιος Στεφάνου