Του Απόστολου Κουρουπάκη
Η Αυλή του Πολιτιστικού Ιδρύματος της Τράπεζας Κύπρου στην παλιά πόλη της Λευκωσίας έχει ανοίξει για το κοινό, με το φεστιβάλ Τεχνών Φανερωμένη και υπόσχεται να χαρίσει όμορφες βραδιές μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου. Μια από τις παραστάσεις που θα φιλοξενηθούν αυτό το καλοκαίρι είναι και η Θεατρική Παράσταση από τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδος «Ιωάννης Καποδίστριας: στα βήματα ενός μεγάλου ηγέτη», σε σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη, ο οποίος μίλησε στην «Κ» για το έργο, το οποίο αφορά στη ζωή και τη δράση του πρώτου ηγέτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια και είναι παραγωγή της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και συνδυάζεται με τη διοργάνωση περιοδεύουσας έκθεσης για τον Ιωάννη Καποδίστρια η οποία χρησιμοποιείται στην παράσταση και ως σκηνικό.
–Ποιος είναι ο στόχος αυτής της παράστασης; Μία ιστορική αναδρομή στον Ιωάννη Καποδίστρια;
–Σίγουρα και αυτό αλλά όχι μόνο αυτό. Ο κύριος στόχος πέρα από τη σημαντικότητα της προσωπικότητας του τεράστιου αυτού πολιτικού άνδρα, είναι η συνειδητοποίηση της διαδρομής προς το σύγχρονο ελεύθερο και ανεξάρτητο κράτος. Η διαμόρφωση της ταυτότητας του σημερινού Έλληνα και η κατανόηση της διαδρομής που οδήγησε σε αυτό που βιώνουμε σήμερα. Και όλα αυτά μέσα από το πρίσμα, όχι της συνήθους αφηγηματικής ιστορικής οπτικής, αλλά της σωστής ιστορικά μυθοπλαστικής δραματουργίας. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι η αφήγηση της ιστορίας μέσα από τα μάτια των σημαντικών γυναικών της ζωής του τις οποίες απαρνήθηκε για τη μία και μοναδική μεγάλη του αγάπη: την Ελλάδα.
–Ποιες ήταν οι δυσκολίες στην ανασύνθεση του βίου του επί σκηνής;
–Πολλές και σύνθετες κυρίως ως προς το μέτρο που θα έπρεπε να τηρηθεί. Αλλά και ως προς τη συμπύκνωση όλου αυτού του υλικού σε μια παράσταση που να αποφύγει το να γίνει βαρετή και ταυτόχρονα να περάσει και όλο αυτό το υπόβαθρο της σπουδαίας διαδρομής και προσωπικοτήτων.
–Πώς συνδέθηκε η πολιτική του σταδιοδρομία, με τον προσωπικό του βίο δραματουργικά;
–Ακριβώς με τον τρόπο της αφήγησης μέσα από την οπτική των γυναικών που διαδραμάτισαν τον σημαντικότερο ρόλο στη ζωή του, μία εκ των οποίων ήταν η περιβόητη Βαρόνη Φον Λίβεν, μια αινιγματική προσωπικότητα. Μέσα από τη συμπόρευση με αυτή τη σημαντική γυναίκα έγινε η διπλή προσέγγιση της προσωπικής αλλά και της πολιτικής υπόστασης του Καποδίστρια.
«Σε αυτόν και στις πολιτικές κινήσεις του οφείλεται κατά κύριο λόγο η σημερινή ανεξαρτησία και ελευθερία της Ελλάδας».
–Ποιες ιστορικές πηγές χρησιμοποιήθηκαν; Βρέθηκαν νέες πληροφορίες;
–Έγινε μελέτη σε βάθος όλων των γνωστών πηγών και συγγραμμάτων. Καθοριστικό όμως ήταν το γεγονός της χρησιμοποίησης υλικού από το ανέκδοτο έως τότε έργο του κ. Πασπαλιάρη που κατά τη διάρκεια εκπόνησης διδακτορικής εργασίας πάνω στη ζωή και το έργο του Ιωάννη Καποδίστρια, ανακάλυψε πληροφορίες που ανέτρεπαν τα έως τότε δεδομένα. Τον ευχαριστούμε θερμά για την παραχώρηση αυτού του υλικού που άλλαξε την προσέγγιση και την τελική μορφή της αφήγησης και κατ’ επέκταση της παράστασης.
–Τι σε ενθουσίασε ή σε παραξένεψε, αν θέλεις, στην προσωπικότητα του Καποδίστρια;
–Η αφοσίωσή του στον στόχο του αρχικά αλλά και το πλήθος των ικανοτήτων του. Επίσης ο τρόπος με τον οποίο συνδύαζε την ιδιότητα του κοσμοκαλόγερου με την κοινωνικότητα που απαιτούσε η ιδιότητά του. Τέλος, η σχέση του με αυτές τις σημαντικές γυναίκες υπό το πρίσμα των οποίων αφηγούμαστε και την πορεία του στην παράστασή μας.
–Ήταν ο Καποδίστριας ένας φωτισμένος ηγέτης της εποχής του;
–Τεράστιος ηγέτης και σίγουρα φωτισμένος. Σε αυτόν και στις πολιτικές κινήσεις του οφείλεται κατά κύριο λόγο η σημερινή ανεξαρτησία και ελευθερία της Ελλάδας.
–Ποιος ήταν ο μεγάλος έρωτάς του, η ελευθερία, η πατρίδα ή Ρωξάνδρα Στούρτζα;
–Σίγουρα η Ελλάδα! Η ελεύθερη και ανεξάρτητη Ελλάδα.
Πληροφορίες
Πότε/πού: Πέμπτη, 30 Ιουνίου, ώρα 9:00 μ.μ. Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου, Φανερωμένης 86-90, Παλιά Λευκωσία
Πληροφορίες: 22 128157
Είσοδος ελεύθερη
Τα βράδια των εκδηλώσεων του φεστιβάλ Τεχνών Faneromeni22, τα μουσεία και οι εκθέσεις του Πολιτιστικού Ιδρύματος θα είναι ανοικτά μέχρι τα μεσάνυκτα.
Μάθε περισσότερα στην ιστοσελίδα του Πολιτιστικού Ιδρύματος www.boccf.org και στις επίσημες σελίδες του Ιδρύματος στο Facebook & στο Instagram (@boccf)
Ταυτότητα της παράστασης
Συγγραφή κειμένων έκθεσης, θεατρικού έργου και επιλογή εποπτικού υλικού: Πολυξένη Αδάμ Βελένη, αρχαιολόγος-θεατρολόγος, γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αστέρης Πελτέκης, σκηνοθέτης- ηθοποιός- θεατρολόγος.
Γραφιστική επιμέλεια έκθεσης Studio Hervik, κατασκευές DesignErgon. Σκηνοθεσία: Αστέρης Πελτέκης. Παίζουν οι ηθοποιοί: Θάνος Κοντογιώργης, Τερέζα Κοζιτόρι, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Νικόλαος Βατικιώτης, Σπυρίδων Σιδέρης.
Φωτισμοί: Ευήνα Βασιλακόπουλου. Σκηνικά -Κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος. Μουσική Σύνθεση: Γιώργος Βούκανος. Φωτογραφία: Νεκτάριος Σουγλέρης. Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Πετανίδου. Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: Διεύθυνση Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων. Διοικητική υποστήριξη: Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Γραμματεία του τρίπτυχου project: Ελένη Ράπτη. Καλλιτεχνική επιμέλεια του τρίπτυχου project: Αστέρης Πελτέκης. Ιστορικός σύμβουλος: Παναγιώτης Πασπαλιάρης.