Kathimerini.gr
Της Ηλιάνας Μάγρα
Στο Art Basel, τη μεγαλύτερη φουάρ σύγχρονης τέχνης παγκοσμίως, του 2018, ο Γιώργος Σταμπουλής είδε ένα έργο που ήταν απολύτως βέβαιος ότι είχε ξαναδεί. Ηταν της αγαπημένης του Αμερικανίδας καλλιτέχνιδος Σου Ουίλιαμς και θυμόταν πως το είχε φωτογραφίσει δύο χρόνια νωρίτερα στο Μαϊάμι. Εκανε μάταια scroll πάνω-κάτω στις αποθηκευμένες φωτογραφίες στο κινητό του, αλλά το πολυπόθητο στιγμιότυπο είχε κάπου χαθεί μέσα στον όγκο του φωτογραφικού υλικού. Σε εκείνο το φουάρ του 2018, ο κ. Σταμπουλής δεν αγόρασε έργο τέχνης. Για την ακρίβεια, δεν παρατηρούσε καν τα έργα – παρατηρούσε τον κόσμο. «Είδα πως η πιο συνήθης κίνηση ήταν να φωτογραφίζουν το έργο και τη λεζάντα με το κινητό τους», λέει στην «Κ». Σκέφτηκε πως οι φωτογραφίες τους ήταν στην πραγματικότητα άσκοπες θα χάνονταν, όπως και η δική του, μέσα στις χιλιάδες. Τότε γεννήθηκε μέσα του η ιδέα του ArtVolt.
Φανταστείτε το όπως το Shazam ή το Vivino, αλλά για έργα τέχνης αντί για τραγούδια ή κρασιά. Ο χρήστης της εφαρμογής ArtVolt μπορεί να φωτογραφίσει ένα έργο τέχνης μέσα από την κάμερα του app, και να αποκτήσει πρόσβαση σε πληροφορίες που το αφορούν. Αυτές μετά αποθηκεύονται, όπως και το έργο που φωτογράφισε, στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του εκάστοτε χρήστη εντός της εφαρμογής, φροντίζοντας πως θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατρέξει στα έργα που φωτογράφισε.
«Θέλαμε να διευκολύνουμε τον κόσμο που πηγαίνει σε γκαλερί ή μουσεία να μη χάνει τις αναμνήσεις του», λέει ο κ. Σταμπουλής, τονίζοντας πως το κοινό στο οποίο απευθύνεται η εφαρμογή δεν είναι μόνο συλλέκτες τέχνης ή ειδικοί του χώρου. «Το κοινό μας είναι όσοι αγαπούν την τέχνη και στόχος μας είναι να καλλιεργήσουμε την αγάπη για την τέχνη στον κόσμο, να μάθει ο κόσμος για την τέχνη – βγάζεις φωτογραφία και μετά μπορείς να πας σπίτι σου και με την ησυχία σου να διαβάσεις για όσα είδες, είναι όλα αποθηκευμένα στο cloud», συμπληρώνει.
Η ιδέα και το βραβείο
Οταν γεννήθηκε η ιδέα για το ArtVolt, ο 38χρονος πλέον κ. Σταμπουλής εργαζόταν στον τομέα των χρηματοοικονομικών και παράλληλα έκανε το MBA του στο Business School του Imperial College στο Λονδίνο. Βάσισε το θέμα της πτυχιακής του εργασίας στη συγκεκριμένη ιδέα και κέρδισε το πρώτο βραβείο. Το 2020, όταν δούλευε ακόμη για την KPMG στο Λονδίνο, αποφάσισε να το υλοποιήσει ως παράλληλο επαγγελματικό εγχείρημα. Τον Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς συνεργάστηκε με την έκθεση UBUNTU από τη συλλογή Χάρη Δαυίδ στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα. Η εφαρμογή τότε είχε άλλο όνομα, όμως η ιδέα ήταν η ίδια και είδε στην πράξη πόσο ενδιαφέρον υπήρξε για την εφαρμογή του από το κοινό – «είχαμε 1.800 downloads», αναφέρει, παρόλο που η έκθεση στο μουσείο ανοιγόκλεινε λόγω πανδημίας. «Μας δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξουμε πάρα πολύ την εφαρμογή βασισμένοι στα σχόλια των επισκεπτών του μουσείου, επενδύσαμε πολύ χρόνο στην τεχνολογία μας και κάναμε μεγάλο rebranding», δηλώνει ο κ. Σταμπουλής, ο οποίος τον Νοέμβριο του 2020 παραιτήθηκε από την KPMG, μετακόμισε μόνιμα στην Ελλάδα και αφοσιώθηκε στο ArtVolt.
Η ομάδα τους στην Αθήνα απαρτίζεται από έξι άτομα, οι περισσότεροι των οποίων είναι προγραμματιστές, αλλά αναφέρει στην «Κ» πως μέχρι το τέλος της χρονιάς έχουν σκοπό να προσλάβουν άλλα τέσσερα άτομα.
Στο Λονδίνο συνεργάστηκαν με την Cultureshock Media, εταιρεία που ειδικεύεται στην εικόνα εταιρειών του χώρου της τέχνης και πελάτες της είναι, μεταξύ άλλων, το Royal Opera House και το μουσείο Victoria & Albert, με τη βοήθεια της οποίας μετονόμασαν την εφαρμογή και άλλαξαν την εικόνα της. Το ArtVolt λειτουργεί μόνο σε χώρους με τους οποίους συνεργάζεται και σε αυτούς μέχρι στιγμής συγκαταλέγονται γκαλερί στο Λονδίνο –το επίσημο launch της εφαρμογής έγινε την Τρίτη στον εκθεσιακό χώρο Cromwell Place, σε συνεργασία με γκαλερί όπως η Ione & Mann– και στην Αθήνα.
«Νιώθουμε πολύ τυχεροί που έχουμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε με το ArtVolt», λέει στην «Κ» η Μάρω Κουβάτσου, εκπρόσωπος της γκαλερί «Δύο Χωριά» στο Ψυχικό, «είναι αυτό που έλειπε από τον χώρο της τέχνης· σκεφτείτε αυτό που κάνει το Shazam με τη μουσική να το έχεις σε μια έκθεση – πληροφορίες για όλους τους πίνακες».
Σύντομα, θα ανακοινώσουν τη συνεργασία τους με «ένα από τα καλύτερα και μεγαλύτερα μουσεία στην Ελλάδα», η οποία θα μεγαλώσει το database τους κατά χιλιάδες έργα, ενώ ο κ. Σταμπουλής αναφέρει πως μέχρι το τέλος του 2023 ελπίζουν να είναι σε συνεργασία με τα μεγαλύτερα φουάρ τέχνης παγκοσμίως, συγκεκριμένα το Frieze και το Art Basel. Πέρα από τη χρήση για την αποθήκευση έργων και σχετικών πληροφοριών σε συγκεκριμένο ψηφιακό «μέρος», το ArtVolt διαθέτει και άλλες λειτουργίες, όπως επιμελημένη ροή των τελευταίων νέων σχετικά με την τέχνη, εξατομικευμένες προτάσεις για καινούργιες εκθέσεις σύμφωνα με τις προτιμήσεις κάθε χρήστη, αλλά και μια μελλοντική λειτουργία που θα απευθύνεται σε συλλέκτες. Μέσω του app, κάθε συλλέκτης θα μπορεί να ανεβάζει με κρυπτογραφημένο τρόπο τα έργα του, ενώ θα μπορούν επίσης να προσλάβουν το ArtVolt για να φωτογραφίσει και να καταγράψει τις συλλογές τους. Οσον αφορά τις γκαλερί με τις οποίες συνεργάζονται και πληρώνουν συνδρομή στην εφαρμογή, που κυμαίνεται περίπου στα 100 ευρώ τον μήνα, στην εκπνοή κάθε έκθεσης, το ArtVolt τούς δίνει στατιστικά στοιχεία τα οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν για την επιμέλεια της επόμενης έκθεσης τους.
Παρόλο που το ArtVolt συνδυάζει την τεχνολογία με την τέχνη, ο κ. Σταμπουλής τονίζει πως σκοπός τους δεν είναι να προωθήσουν μια ψηφιοποίηση της εμπειρίας του κοινού. «Θέλουμε να ενθαρρύνουμε τη φυσική παρουσία σε γκαλερί και μουσεία και να διευκολύνουμε τον κόσμο να μαθαίνει για την τέχνη», λέει στην «Κ». Συγκρίνει τον αντίκτυπο που θέλει να έχει το ArtVolt με αυτόν του Vivino – «ο κόσμος έχει τώρα γνώσεις για τα κρασιά λόγω αυτής της εφαρμογής, θέλω κι εγώ να κάνω κάτι παρόμοιο για την τέχνη», αναφέρει. «Το όνειρο», υπογραμμίζει ο ίδιος, «είναι να διευκολύνουμε την καλλιέργεια της τέχνης στον κόσμο».