Του Απόστολου Κουρουπάκη
Το Λεμεσός 2030 και τα Εργαστήρια Χαρακτηρισμού Τέχνης Ανδρέας Πίττας (APAC Labs) του Ινστιτούτου Κύπρου συνεργάζονται και διοργανώνουν την έκθεση «Αθέατο βλέμμα: Ανακαλύπτοντας ένα άγνωστο έργο του Τιτσιάνο», παρουσιάζοντας τον πίνακα Ecce Homo του Τιτσιάνο, του κορυφαίου Ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης, που χρονολογείται γύρω στο 1570, ο οποίος ανήκει στη συλλογή Πίττα στις Αποθήκες Παπαδάκη από την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου.
Οι διοργανωτές της έκθεσης, όπως πληροφορείται η «Κ» θα δώσει τη δυνατότητα στο κοινό, όχι μόνο να θαυμάσουν το έργο του Τιτσιάνο, αλλά και τη μοναδική ανακάλυψη και επαναδημιουργία ενός άγνωστου πίνακα του Τιτσιάνο κάτω από τη σύνθεση Ecce Homo.
Στις Αποθήκες Παπαδάκη, με την έκθεση του αναγεννησιακού πίνακα, η επιστήμη συναντάει την τέχνη σε έναν κυκλικό διάλογο που επιστρατεύει μεθόδους τεκμηρίωσης και ανάλυσης, οι οποίες χρησιμοποιούνται από τα Εργαστήρια Χαρακτηρισμού Τέχνης Ανδρέας Πίττας (APAC Labs) στο Κέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας στην Αρχαιολογία και τον Πολιτισμό (STARC) του Ινστιτούτου Κύπρου.
Στα εργαστήρια APAC Labs, με τη βοήθεια σύγχρονων επιστημονικών μεθόδων και εξελιγμένων τεχνολογιών, αποκαλύφθηκε, μέσα από τη στρωματογραφική ανάλυση του πίνακα, το άγνωστο πορτρέτο ενός άντρα κάτω από τη σύνθεση του Ecce Homo. Αυτό το πορτρέτο έχει δημιουργηθεί εκ νέου, με τη χρήση προηγμένων επιστημονικών και τεχνολογικών δεδομένων και σε συνεργασία με την καλλιτέχνη Ερατώ Χατζησάββα, αποδεικνύοντας πώς η συνδυασμένη χρήση επιστήμης και τεχνολογίας μπορεί να αποκαλύψει εικαστικά μυστικά αιώνων, αλλά και να εμπλουτίσει τις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές. Στο πλαίσιο της έκθεσης, θα παρουσιαστούν επίσης καινοτόμα εργαλεία ανάλυσης των εργαστηρίων APAC σε συνεργασία με το Κέντρο Ερευνών και Αποκατάστασης Μουσείων Γαλλίας (C2RMF).
Μια μοναδική ευκαιρία
Προηγμένη ψηφιακή απεικόνιση, εργαστηριακές πρακτικές και εργαλεία υψηλής ανάλυσης θα χαρίσουν στο κοινό την ευκαιρία να κατανοήσουν τη σχέση των δύο έργων, αλλά και τη διαδικασία ανάλυσης και απεικόνισης που κρύβονται πίσω από αυτό το συναρπαστικό ταξίδι ανακάλυψης και επαναδημιουργίας. Έτσι, λοιπόν, η έκθεση αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης και της τεχνολογίας, για φοιτήτριες/τές τέχνης και αρχαιολογίας, αλλά και το ευρύ κοινό να απολαύσουν ένα σπάνιο δείγμα του παγκόσμιας αξίας έργου του Τιτσιάνο, μέσα από τη γεφύρωση των κλάδων της Επιστήμης και Τεχνολογίας, της Ιστορίας της Τέχνης και της ίδιας της Τέχνης.
Υ Ματθαίου (27: 27-31), του Μάρκου (15:16-20) και του Ιωάννη (19:2-3).
Η σκηνή του ecce homo
Η σκηνή του ecce homo, ελληνιστί Ιδού ο άνθρωπος, είναι ένα τυπικό θέμα στη ζωγραφική και στην τέχνη εν γένει, στο οποίο απεικονίζονται τα Θεία Πάθη, το μαστίγωμα, η στέψη με το ακάνθινο στεφάνι, ο εμπαιγμός του Ιησού και η παρουσίασή του στο πλήθος των Ιουδαίων από τον Πόντιο Πιλάτο. Οι σκηνές του ecce homo αρύονται από τα ευαγγέλια του Ιωάννη, του Μάρκου και του Ματθαίου: «και ότε ενέπαιξαν αυτώ, εξέδυσαν αυτόν την πορφύραν και ενέδυσαν αυτόν τα ιμάτια τα ίδια […]» (Μάρκος [15:20]), του Ιωάννη «[…] εξήλθε νουν ο Ιησούς έξω φορών τον ακάνθινον στέφανον και το πορφυρούν ιμάτιον και λέγει αυτοίς, ίδε ο άνθρωπος […]» (Ιωάννης [19:5-6] και Ματθαίος «[…] και πλέξαντες στέφανον εκ ακανθών επέθηκαν επί την κεφαλήν αυτού και κάλαμον επί την δεξιάν αυτού […] και ενέδυσαν αυτόν τα ιμάτια αυτού […]» (Ματθαίος [27: 29-31]). Συνήθως απεικονίζεται ο Πόντιος Πιλάτος με τον Ιησού και ένα εμπαίζον πλήθος, και την πόλη των Ιεροσολύμων. Στον πίνακα ecce homo της συλλογής Πίττα φαίνεται ο Πόντιος Πιλάτος στα δεξιά, στο κέντρο ο Ιησούς, με το ακάνθινο στεφάνι, ημίγυμνος, κρατώντας το καλάμι στη δεξιά του, και ένας νεαρός υπηρέτης στα αριστερά. Ο Πιλάτος και ο υπηρέτης είναι ενδεδυμένοι με λαμπρά ενδύματα και φορούν κοσμήματα, σε αντίθεση με τον Ιησού, ο οποίος φαίνεται ταλαιπωρημένος.
Τα APAC Labs
Τα Εργαστήρια Χαρακτηρισμού Τέχνης «Ανδρέας Πίττας» (APAC Labs) του Ερευνητικού Κέντρου Επιστήμης και Τεχνολογίας στην Αρχαιολογία και τον Πολιτισμό (STARC) στο Ινστιτούτο Κύπρου (Cyprus Institute) αναπτύσσουν έρευνα σε βασικές θεματικές, προβλήματα και νέες προσεγγίσεις στην ιστορία της τέχνης, την αρχαιολογία και την πολιτιστική κληρονομιά, μέσω της χρήσης προηγμένων επιστημονικών και τεχνολογικών μεθόδων. Η ίδρυση των APAC Labs με τη γενναιόδωρη υποστήριξη του δρος Ανδρέα Πίττα, προωθεί την έρευνα πέρα από το πλαίσιο ενός προηγμένου εργαστηρίου, προσφέροντας ολιστικές λύσεις στη μελέτη και την ανάλυση έργων τέχνης, αρχαιολογικών αντικειμένων και μνημείων μέσα από τη δημιουργική ανταλλαγή και ανάπτυξη διεπιστημονικής γνώσης σε θέματα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Λεμεσός 2030
Ο Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Λεμεσός 2030 - Υποψήφια Πόλη ιδρύθηκε τον Νοέμβριο 2022 από τον Δήμο Λεμεσού, ως ανεξάρτητος οργανισμός, με αποστολή τη διεκδίκηση του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Στην περίπτωση επιλογής της Λεμεσού, ο οργανισμός θα αναλάβει και την υλοποίηση του προγράμματος της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης μέχρι και το 2030.
Πληροφορίες
Αποθήκες Παπαδάκη, Λεμεσός. Διάρκεια από 24 Ιανουαρίου μέχρι 10 Μαρτίου. Τα εγκαίνια θα τελέσει ο δήμαρχος Λεμεσού, κ. Γιάννης Αρμεύτης, στις 24 Ιανουαρίου, στις 6:30 μ.μ.
Ωράριο επισκέψεων: Η έκθεση θα είναι ανοικτή κατά τις συνήθεις ώρες λειτουργίας των Αποθηκών Παπαδάκη. Διοργανωτές: Ινστιτούτο Κύπρου - Εργαστήρια Χαρακτηρισμού Τέχνης Ανδρέας Πίττας / STARC, Λεμεσός 2030, Δήμος Λεμεσού.
www.lemesos2030.com | info@lemesos2030.com | https://apaclabs.cyi.ac.cy | apaclabs@cyi.ac.cy