Του Απόστολου Κουρουπάκη
Το Σαββατοκύριακο 21 και 22 Δεκεμβρίου θα παρουσιάζεται πέμπτη δημόσια παρέμβαση «Pixels & Perspectives: Unraveling Identity & Connection in the Digital Age» από την Εριφύλη Δουκέλη, στο πλαίσιο της δράσης «OTHONI» ως μέρος του Παράλληλου Προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας 2024, ως μία ιδέα του εικαστικού PASHIAS.
Όπως λέει η Εριφύλη Δουκέλη στην «Κ», η οποία τα τελευταία χρόνια δουλεύει ως ελεύθερος επαγγελματίας στον τομέα του 3D Animation, αλλά η πρακτική της προέρχεται από τις εφαρμοσμένες τέχνες και τη ζωγραφική, «με αφορμή τη μεταπτυχιακή μου εργασία, έκανα μία σύμπραξη αυτών των δύο κόσμων, στους οποίους υπάρχουν αρκετές διαφορές αντίληψης, σύλληψης και εφαρμογής των μέσων. Έτυχε στις αρχές του 2024 να επισκεφθώ τους γονείς μου, και θυμήθηκα ότι είχα κάνει ένα κολλάζ πριν από χρόνια, σε μικρή ηλικία, βασισμένο στο “Κήπο των επιγείων απολαύσεων” απ’ το τρίπτυχο του Ιερώνυμου Μπος.
«Καθώς παρατηρούσα αυτό το κολλάζ, ανακάλυψα μία ενδιαφέρουσα ‘μεταφορά’ του πώς ενδεχομένως βίωνα την καθημερινότητα στο κεφάλι μου, με έντονη αποταύτιση και δυσκολία επικοινωνίας, λόγω των αυξημένων ωρών που περνούσα μπροστά στον υπολογιστή ή και της προσπάθειάς μου να κρατιέμαι ενήμερη για τα τεχνολογικά μέσα που συνέχεια εξελίσσονται. Προσπάθησα λοιπόν να αναλύσω το τρίπτυχο και να το προσδώσω με μια πιο κατανοητή για το τώρα σύνθεση ή σύλληψη, με απώτερο σκοπό το να δημιουργήσω ένα διάλογο επικοινωνίας με το έξω».
Η Εριφύλη, εξηγεί περαιτέρω πως προσπάθησε να χρησιμοποιήσει στοιχεία τα οποία δεν είναι μόνο του σήμερα. «Σίγουρα το ‘ψηφιακό’ είναι μέσα στο σήμερα. Προσπάθησα να χρησιμοποιήσω στοιχεία τα οποία απέρρεαν από την παιδική ηλικία, ερεθίσματα, και να χτίσω τον δικό μου μικρόκοσμο. Το δικό μου τρίπτυχο σύνθεσης με την εξαιρετικά μαζεμένη πληροφορία, η οποία βρίσκεται σε μια διαρκή λούπα, μπορεί να δημιουργήσει ένα πλαίσιο ελευθερίας ή σκέψης για τον θεατή. Θέλω αυτό το έργο, πέρα από την υποκειμενική οπτική του καθενός, να αποτελεί έναν ανοιχτό διάλογο, υπερπληροφόρησης ή και όχι, στην ταχύτητα του τώρα, στο πώς ο χρόνος κυλάει ή δεν κυλάει, ως ανάγκη στάθμευσης σε ένα βίντεο το οποίο προβάλλεται, ως επίκληση στον θεατή να κάνει μία ανασκόπηση στο τι γίνεται σήμερα».
Μέσω νέων τεχνολογικών λογισμικών και ΑΙ προγραμμάτων, η Εριφύλη Δουκέλη δημιουργεί τρισδιάστατα ψηφιακά τοπία, προσπαθώντας να ταξινομήσει την αφθονία δεδομένων, πληροφοριών και εικόνων που κατακλύζουν τις οθόνες μας. Ως το κύριο πλέον ανθρώπινο λογισμικό, η οθόνη καθορίζει τις σχέσεις μας – με τον εαυτό μας, με τους άλλους, με το περιβάλλον μας. Ωστόσο, η Δουκέλη επιτρέπει τη δημιουργία μικρόκοσμων, όπου υβριδικές φιγούρες, συμμορίες πολύχρωμων φίλων, μπορούν να ασκούνται, να χορεύουν και να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Αυτό το παζλ πολυπλοκότητας προσομοιώνει το κοινωνικό πλαίσιο, ζητώντας χώρο και χρόνο για όλες τις εκδοχές του άβαταρ κάθε ατόμου.
OTHONI – Σειρά δημοσίων παρεμβάσεων
Η Λευκωσία 2030, υποψήφια πόλη για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, παρουσιάζει τη σειρά δημοσίων παρεμβάσεων “OTHONI”, σε σύλληψη και επιμέλεια του εικαστικού PASHIAS, ως μέρος του Παράλληλου Πρόγραμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας 2024. Για έξι συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, οι οθόνες Smart Nicosia, σε κεντρικά σημεία λεωφόρων και οδών της πρωτεύουσας, καταλαμβάνονται από βίντεο έργα τέχνης, εκτεθειμένα σε κοινό χώρο και χρόνο, προσβάσιμα σε όλους. Η “OTHONI” αποσκοπεί στη σύνδεση του κατοίκου και του επισκέπτη με την πόλη στην οποία ζει και κινείται, αξιοποιώντας προϋπάρχοντα μέσα οπτικής επικοινωνίας ως παράθυρο στην καθημερινή ζωή του περαστικού.
Κάθε βίντεο προτείνει μία κινούμενη εικόνα, ξεδιπλώνει ένα περιβάλλον και παίρνει τη μορφή ποιητικής χειρονομίας, προσωπικής κατάθεσης ή δημόσιας διατάραξης.
Ωθούμενοι από την επείγουσα ανάγκη κοινωνικής συμπερίληψης, οι επιλεγμένοι καλλιτέχνες επανεξετάζουν την σχέση τους με το αστικό περιβάλλον και το κοινωνικό σύνολο, σε διάλογο και αντιπαράθεση με τους κυρίαρχους τρόπους χρήσης του δημόσιου χώρου και αντίληψης της ατομικής διαφορετικότητας. Από την ανθρώπινη παρουσία, τα κινούμενα τοπία, εγκαταστάσεις αντικειμένων μέχρι και ερευνητικές μεθόδους γραφής, η “OTHONI” παρουσιάζει διαφορετικά μέσα της βίντεο τέχνης, δημιουργώντας παράθυρα κατανόησης και αξιολόγησης της σχέσης μας με τις τρέχουσες κοινωνικές συνθήκες.
/
OTHONI – Δημόσια Παρέμβαση #5
Σαββατοκύριακο 21 & 22 Δεκεμβρίου 2024