ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η αιχμαλώτιση μιας στιγμής διαρκείας

Η Αντρεάνα Καμπανέλλα μίλησε στην «Κ» για την εικαστική πρόταση που παρουσιάζει στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Διάτοπος

Το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Διάτοπος παρουσιάζει τη νέα εικαστική πρόταση της Αντρεάνας Καμπανέλλα με γενικό τίτλο «Εκ του φυσικού». Η έκθεση αποτελείται από τέσσερις ενότητες. Τα πορτρέτα κυριαρχούν, ενώ οι φιγούρες είναι σαφώς λιγότερες. Όλες οι ενότητες είναι εξ ολοκλήρου καμωμένες εκ του φυσικού, όχι από φαντασία, ούτε από μνήμης. Η «Κ» επικοινώνησε με την εικαστικό Αντρεάνα Καμπανελλα, για μια συζήτηση γύρω από το σχέδιο, από τη ζωγραφική στην πιο ακατέργαστη μορφή της αλλά ίσως και στην πιο αληθινή. Η επιλογή της καλλιτέχνιδας να χρησιμοποιεί υλικά πρωτογενή είναι μια πρόκληση όπως λέει και η ίδια, «το να δουλεύω με αυτά τα υλικά είναι μια πρόκληση για εμένα, αυτό που λέμε ο περιορισμός να είναι πλούτος».

–Τι θα δούμε στην έκθεση που παρουσιάζετε;

–Είναι τέσσερις ενότητες όσο αφορά τα υλικά και την προσέγγιση, οι δύο ενότητες είναι πάνω σε τετράγωνους καμβάδες με ακρυλικά και κάρβουνο και οι άλλες δύο ενότητες είναι πάνω σε χαρτί Α2, κάποια με μολυβί σχέδια και κάποιες με ακουαρέλες. Το μεγαλύτερο μέρος είναι πορτρέτα και υπάρχουν και κάποιες φιγούρες αλλά πολύ λιγότερες.

Το σχέδιο εκ του φυσικού, και το σκίτσο ακόμη περισσότερο είναι μια διαδικασία που σε αναγκάζει να πετάξεις ό,τι είναι περιττό, να κρατήσεις ό,τι είναι ουσιαστικό

–Για ποιο λόγο επιλέξατε τα συγκεκριμένα υλικά για έργα σας;

–Το σχέδιο είναι το βασικό θέμα με την έννοια του ότι είναι κάτι που είναι αρκετά απλό σαν μια πρώτη ανάγνωση αλλά αυτή η απλότητα και η λιτότητα που περιέχεται μέσα στο σχέδιο στα υλικά που είναι χαρτί, μολύβι, νερομπογιά, τα υλικά μου είναι πρωτογενή. Το να δουλεύω με αυτά τα υλικά είναι μια πρόκληση για εμένα, αυτό που λέμε ο περιορισμός να είναι πλούτος.

–Γιατί σχέδιο;

–Γιατί είναι κάτι άμεσο εκ του φυσικού, έχεις μια άμεση εμπειρία, έχεις κάτι που είναι μπροστά σου, οργανικό. Δεν δουλεύω από φωτογραφίες, δεν επεξεργάζομαι πράγματα, η εμπειρία του ποζαρίσματος, η εμπειρία του να καθίσεις να παρατηρήσεις τον άλλον χωρίς να επεμβαίνει τίποτε τεχνικό. Η εμπειρία του να έχεις τον άνθρωπο απέναντί σου, μία παρουσία, είναι σημαντική, γιατί είναι μια καταγραφή μιας κατάστασης, μεταξύ του μοντέλου με τον καλλιτέχνη.

–Τι παίρνετε από τις συναντήσεις σας;

–Δεν μπορώ να το εξηγήσω ακριβώς με λόγια, είναι σαν να αιχμαλωτίζεις τη στιγμή, αλλά όχι όπως η φωτογραφία που στάματα τον χρόνο, υπάρχει μια διαδικασία στο σχέδιο. Το να έρθει ο άλλος να σου ποζάρει, σου χαρίζει τον χρόνο του και αφήνεται σε εσένα, τον δημιουργό, να τον παρατηρήσεις, είναι κάτι πολύ μοναδικό. Σε κάθε συνεδρία που ερχόταν το μοντέλο συζητούσαμε, τους έκανα καφέ, υπήρχε μια πολύ χαλαρή ατμόσφαιρα, γιατί ακριβώς ήθελα στο τέλος να δω την παρουσία αυτού του ανθρώπου μέσα από τα σχήματα και τα χρώματά του, τι μπορεί να μου δώσει; Είναι κάτι που δεν περιγράφεται με λόγια εύκολα και γι’ αυτό ζωγραφίζω, απλά το νιώθεις αυτό.

–Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στο άτομο, τι είναι αυτό που παρατηρείτε πρώτα στα μοντέλα σας;

–Δεν παρατηρώ κάτι συγκεκριμένο, σίγουρα υπάρχουν άτομα που τα βρίσκω ενδιαφέροντα, τα σχήματά τους, τα χρώματά τους, οι υφές τους, τους βλέπω περισσότερο σαν εικαστικό ενδιαφέρον πάρα ως ζωντανούς ανθρώπους αλλά από την άλλη υπάρχουν άτομα με ποιότητα στον χαρακτήρα τους. Άτομα που είχαν ποιότητες άλλης φύσεως που ήθελα να δω πώς θα μεταφραζόταν αυτό που βλέπω, μέσα από το σχέδιο που είναι στατικό. Πρώτα ξεκινώ από τη ζωγραφική, το σχέδιο και τις εικαστικές ποιότητες που μου προσφέρει το θέμα μου, που είναι ανθρωποκεντρική η δουλειά μου από την αρχή. Αλλά, υπάρχει ένας τρόπος που θέλω να προσεγγίσω την παρουσία του αλλού, όχι το στήσιμό του, όχι αυτό που θέλει να δείξει. Εγώ ήθελα να δείξω κάτι το απροσποίητο, κάτι που είναι που είναι ο άλλος που μπορεί ούτε ο ίδιος να μην ήθελε να το δει… κάτι το αληθινό.

–Μιλήστε μου για την απλοποίηση στη δουλειά σας...

–Το σχέδιο εκ του φυσικού, και το σκίτσο ακόμη περισσότερο είναι μια διαδικασία που σε αναγκάζει να πετάξεις ό,τι είναι περιττό, να κρατήσεις ό,τι είναι ουσιαστικό. Ειδικά εάν έχεις και χρονικό περιορισμό που λήγει το σκιτσάρισμά σου δεν αφήνεις τις λεπτομέρειες να μπουν στη μέση. Αυτή η εξάλειψη των περιττών, είναι το σημαντικό, ο Τσαρούχης έλεγε «να κρατήσεις το πράγμα που είναι σημαντικό, χωρίς τα περιττά του».

Πληροφορίες
Αντρεάνας Καμπανέλλα, «Εκ του φυσικού». Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης ΔΙΑΤΟΠΟΣ, διάρκεια έκθεσης έως 27 Μαΐου. Τηλέφωνο 22766117/ 99 378246.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση