ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το πράσινο πλυντήριο εκατομμυρίων

Οι εταιρικές στρατηγικές για κέρδος από την Πράσινη μετάβαση

Του Ανδρέα Καραμήτα

Το Greenwashing, ή αλλιώς "πράσινο ξέπλυμα", είναι μια πρακτική παραπλάνησης του καταναλωτή σχετικά με τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά προϊόντων ή υπηρεσιών. Στόχος του είναι η δημιουργία ψευδούς εντύπωσης αειφορίας, με σκοπό την αύξηση των πωλήσεων και την ενίσχυση της εικόνας της εταιρείας. Οι πρακτικές του Greenwashing είναι η χρήση ασαφών ή φανταστικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών. Ακραία προβολή  της περιβαλλοντικής ευαισθησίας ενός προϊόντος καθώς και εστίαση σε μεμονωμένες περιβαλλοντικές πρακτικές, αγνοώντας το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επιπλέον, η χρήση παραπλανητικών εικόνων ή συμβόλων για προϊόντα που δεν είναι πράσινα ή φιλικά προς το περιβάλλον.

Μαζί με το πράσινο ξέπλυμα έρχεται και το Greenlabelling το οποίο με μία προσεκτική βόλτα στα κύρια σουπερμάρκετ είναι εμφανές πως έχει πάρει διαστάσεις. Για να μπορεί να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο φαινόμενο προσωπική ευθύνη έχει και ο καταναλωτής. Συγκεκριμένα, ελέγξτε αν οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί βασίζονται σε ανεξάρτητες πιστοποιήσεις, αναζητήστε λεπτομερή και ολοκληρωμένη περιβαλλοντική πληροφόρηση συγκρίνετε εναλλακτικές επιλογές και αξιολογήστε το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ακόμη, βασικό στοιχείο είναι ο πελάτης να επιλέγει εταιρείες με διαφανή περιβαλλοντική πολιτική και  εν θέματι δράσεις.

Η Δεξαμενή σκέψης Planet Tracker αναφέρει επιπρόσθετα και άλλες  πρακτικές πράσινου ξεπλύματος. Υπάρχει το Greenshifting, μια τακτική αντιστροφής της ευθύνης. Στόχος είναι να μετατεθεί στον καταναλωτή, καθιστώντας τον εν μέρει ως συνυπεύθυνο. Σε ανάλογο μήκος κύματος είναι και το Greencrowding. Περιγράφεται ως «εξελιγμένη μορφή “πράσινου ξεπλύματος”, με το να κρύβεται κάποιος σε μια ομάδα και να κινείται με τον ρυθμό του πιο αργού υιοθετητή πολιτικών βιώσιμης ανάπτυξης».

Το  Greenlighting είναι η  απόσπαση της προσοχής από εταιρικές δραστηριότητες που είναι περιβαλλοντικά επιβλαβείς, με την τεράστια προβολή  έργων που είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Είναι μια κοινή πρακτική στη βιομηχανία αυτοκινήτων και στον πετρελαϊκό τομέα, τονίζεται στην έκθεση. Προβάλλουν τις επενδύσεις τους στην πράσινη μετάβαση, ενώ στην πραγματικότητα συνεχίζουν να επενδύουν περισσότερα κεφάλαια σε ρυπογόνες τεχνολογίες και στα ορυκτά καύσιμα. Όσον αφορά το Greenrinsing μια πρακτική διατήρησης της σύγχυσης, με τακτική τροποποίηση των περιβαλλοντικών στόχων, πριν από την επίτευξή τους επίσης χρήζει προσοχής.

 

 

Με πηγές: Planet Tracker, Reuters, ot.gr 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X