Του Απόστολου Τομαρά
Από τις οδηγίες που θα δοθούν από τη Νομική Υπηρεσία θα εξαρτηθεί το κατά πόσο θα συμπιεστεί ο χρόνος εξεύρεσης νέου εργολάβου, ο οποίος θα αναλάβει να ολοκληρώσει την Α’ φάση του δρόμου Πάφου–Πόλης Χρυσοχούς μετά την καταγγελία της σύμβασης και την απομάκρυνση της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, εταιρεία στην οποία είχε ανατεθεί το έργο. Στον απόηχο ενημερωτικού σημειώματος του γενικού λογιστή Ανδρέα Αντωνιάδη στη Βουλή, που αποκάλυψε την περασμένη Κυριακή η «Κ» και στο οποίο αναφερόταν πως η αναθέτουσα αρχή, στην προκειμένη περίπτωση τα Δημόσια Έργα, έχει ως εναλλακτική επιλογή να στραφεί στη δεύτερη κατά αξιολόγηση προσφορά για να συνεχίσει και να ολοκληρώσει το έργο. Μια επιλογή που σαφέστατα δίνει τη δυνατότητα αποφυγής πρόσθετων χρονικών καθυστερήσεων που εκ των πραγμάτων θα προκύψουν εάν το έργο εισέλθει σε νέα φάση επαναπροκήρυξης. Ωστόσο και με το σκεπτικό να μην υπάρξει νεκρός χρόνος από το επίσημο ναυάγιο του έργου, τα Δημόσια Έργα με εντολή του υπουργού Μεταφορών προετοιμάζονται για το σενάριο που το έργο του δρόμου ξεκινήσει και πάλι από την αρχή. Μια διαδικασία που σύμφωνα με το καλύτερο σενάριο θα ολοκληρωθεί σε διάστημα από τρεις έως έξι μήνες.
Γνωμάτευση
Από την περασμένη Πέμπτη, όπως πληροφορείται η «Κ», το υπουργείο Μεταφορών έχει αποταθεί στη Νομική Υπηρεσία ζητώντας οδηγίες/διευκρινίσεις για τα όσα ανέφερε ο γενικός λογιστής στο ενημερωτικό σημείωμά του. Το ερώτημα που έχει τεθεί είναι, πρώτον, αν ο συγκεκριμένος όρος, δηλαδή η εναλλακτική επιλογή του δεύτερου προσφοροδότη, περιλαμβάνεται στη σύμβαση του έργου. Δεύτερον, εάν υπάρχει κατά πόσο είναι εφαρμόσιμη στην περίπτωση της συγκεκριμένης σύμβασης και ποιο είναι το πλαίσιο στο οποίο δύναται να κινηθεί το κράτος. Με βάση το σημείωμα του γενικού λογιστή, η Αρμόδια Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων έχει εισαγάγει ήδη σχετική πρόνοια στα πρότυπα έγγραφα των διαγωνισμών δημοσίων έργων. Εδώ ο γενικός λογιστής αναφέρει πως η κάθε αναθέτουσα αρχή έργο της οποίας τερματίστηκε πρέπει «αφού αξιολογήσει τα δεδομένα που διαμορφώνονται ενώπιόν της, μετά τον τερματισμό ενός έργου, να ενεργοποιήσει έναν καθορισμένο μηχανισμό για να αποταθεί στον επόμενο στη σειρά κατάταξης προσφοροδότη, προκειμένου να του προταθεί η συνέχιση και ολοκλήρωση του διακοπέντος έργου».
Η ΑΒΑΞ
Με βάση την αξιολόγηση των τεσσάρων προσφορών που είχαν υποβληθεί για την Α’ φάση του δρόμου Πάφου–Πόλης Χρυσοχούς, η δεύτερη καλύτερη προσφορά ήταν αυτή της ΑΒΑΞ. Ελληνικής εταιρείας κυπριακών συμφερόντων, την οποία μετά το ναυάγιο οι πληροφορίες που υπάρχουν τη φέρουν να μην είναι αδιάφορη στην προοπτική να αναλάβει και να ολοκληρώσει το έργο. Ωστόσο, οι ίδιες πληροφορίες λένε πως μέχρι σήμερα δεν έχει δεχθεί επίσημη ή ανεπίσημη κρούση από αρμόδιους φορείς. Κάτι που εκ των πραγμάτων θα γίνει εάν η Νομική Υπηρεσία επιβεβαιώσει ότι υπάρχει σχετική πρόνοια στους όρους του διαγωνισμού και τελικά τα Δημόσια Έργα επιλέξουν να αποφύγουν χρονοβόρες διαδικασίες. Εάν τελικά η αναθέτουσα αρχή επιλέξει να ενεργοποιήσει τη σχετική διαδικασία θα είναι η πρώτη φορά που γίνεται για δημόσιες συμβάσεις που δεν ολοκληρώθηκαν. Η δεύτερη καλύτερη προσφορά της εταιρείας ήταν της τάξης των €78.870.000, κατά €5.891.000 πιο υψηλή από αυτήν της ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Νέα έγγραφα
Και ενώ η τελευταία πράξη του ναυαγίου είναι σχεδόν βέβαιο πως θα παιχθεί στις δικαστικές αίθουσες τα Δημόσια Έργα, όπως υποστηρίζεται, ετοιμάζουν τα έγγραφα του νέου διαγωνισμού. Εκτός από τις τυποποιημένες διαδικασίες η επαναπροκήρυξη του έργου που τερματίστηκε απαιτεί την καταγραφή με ακρίβεια της εργασίας που έχει εκτελεστεί από τον προηγούμενο ανάδοχο του έργου. Μια εργασία που κρίνεται σημαντική τόσο για τον νέο διαγωνισμό όσο και για τη διαφορά αναθέτουσας αρχής και αναδόχου.
Η πλευρά των Δημοσίων Έργων επιδιώκει πάνω στο θέμα αυτό να υπάρχει μια συμφωνία με την άλλη πλευρά όταν η υπόθεση πάει στο δικαστήριο. Εδώ πρέπει να υπενθυμίσουμε πως σύμφωνα με δημόσια τοποθέτηση του CEO της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, Αλέξανδρου Εξάρχου, η εταιρεία θα διεκδικήσει δικαστικώς αποζημιώσεις της τάξης των €32 εκατ. όσο το ποσό που απαιτούσε πριν το ναυάγιο και που απορρίφθηκε από την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ). Ωστόσο, υπάρχουν πληροφορίες που θέλουν το διεκδικούμενο ποσό να είναι μεγαλύτερο.
Ο χρόνος
Εάν και εφόσον επιλεγεί η επαναπροκήρυξη της Α’ φάσης του δρόμου Πάφου–Πόλης Χρυσοχούς αυτή θα γίνει το αργότερο σε έξι μήνες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έχουν δοθεί στο υπουργείο Μεταφορών. Συνολικά η Α’ φάση υπολογίζεται ότι θα αποπερατωθεί σε τρία χρόνια. Στα νέα έγγραφα του διαγωνισμού θα υπάρχει και πρόνοια για αλλαγή στον οδικό χάρτη εκτέλεσης του έργου. Όπως εκτιμάται η Α’ και Β’ φάση του δρόμου θα ξεκινήσουν ταυτόχρονα, κάτι που θα διαφοροποιήσει την κατεύθυνση εκτέλεσης των έργων της Β’ φάσης προκειμένου να μην υπάρξουν προβλήματα. Αντί η Β’ φάση να εκτελείται από το σημείο που τελειώνει η Α’ φάση προς την Πόλη Χρυσοχούς, όπως ήταν προγραμματισμένο, τα έργα θα ξεκινήσουν αντίστροφα προκειμένου να ενωθεί η αρχή της Β’ φάσης με το τέλος της Α’ φάσης, τμήμα που πιστεύεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τότε.