Της Δωρίτας Γιαννακού
Η τουριστική βιομηχανία της χώρας μας δήλωσε δυναμικά το παρόν της παρουσιάζοντας τον προορισμό Κύπρος στο σύνολο του κατά τη διάρκεια της τουριστικής έκθεσης WTM στο Λονδίνο. Ο Υφυπουργός Τουρισμός Κώστας Κουμή συμμετείχε στην έκθεση πραγματοποιώντας ταυτόχρονα σημαντικές επαφές με εταιρείας της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς επιβεβαιώνοντας ότι η χώρα μας, ως προορισμός, προσφέρει πληθώρα ποιοτικών εμπειριών, και δεν βασίζεται μόνο στο μονοδιάστατο αλλά πολύ ξεχωριστό προϊόν ήλιος και θάλασσα. Όπως αναφέρει στην «Κ» ο Υφυπουργός υπάρχει αισιοδοξία για το 2025 αναφορικά με τη Βρετανική αγορά παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη αγορά δεν έχει ξεπεράσει τα οικονομικά προβλήματα που την απασχολούν στην μετά Brexit εποχή.
Όπως ανέφερε ο κ Κουμής οι προκλήσεις του 2024 δεν έχουν ακόμη εξαλειφθεί και επιβάλλονται συνεχείς επενδύσεις στις υποδομές, στη διαχείριση των προορισμών, και σίγουρα στις παραμέτρους της ποιοτικής εξυπηρέτησης, της εκπαίδευσης και της αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης προκειμένου να παραμένει η χώρα μας ανταγωνιστικός προορισμός. Το μυστικό της επιτυχίας κρύβεται στη διαχείριση των προορισμών επισήμανε ο Υφυπουργός σημειώνοντας ότι σήμερα επενδύουμε στην εκπαίδευση, αλλά και στην κατεύθυνση της αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης.
Ποια τα συμπεράσματα από την WTM 2024;
Τα κύρια συμπεράσματα είναι θα έλεγα, ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών και των προορισμών εντείνεται, ότι παρά τις οικονομικές πιέσεις οι Ευρωπαίοι δείχνουν έντονη ακόμη διάθεση να ταξιδέψουν, σίγουρα όχι στην ίδια ένταση που καταγράφηκε αμέσως μετά το Covid, ότι δυστυχώς οι προκλήσεις του 2024 δεν έχουν ακόμη εξαλειφθεί και ότι για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί επιβάλλονται συνεχείς επενδύσεις στις υποδομές, στη διαχείριση των προορισμών, και σίγουρα στις παραμέτρους της ποιοτικής εξυπηρέτησης, της εκπαίδευσης και της αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης.
Σε σχέση ειδικά με την Βρετανική αγορά; Είστε ικανοποιημένοι με την επίδοση του φετινού έτους και τι αναμένεται το επόμενο έτος;
Βεβαίως και είμαστε ευχαριστημένοι, και δεν είμαστε μόνο ευχαριστημένοι για την επίδοση του 2024, που συγκριτικά με το προηγούμενο έτος καταγράφει άνοδο της τάξης του 4.9%, είμαστε θα έλεγα ιδιαίτερα ευχαριστημένοι για την άνοδο της αγοράς σε ορίζοντα διετίας, που κατέγραψε άνοδο της τάξης του 13.2%, και ξεκαθαρίζω ότι αναφέρομαι στο πρώτο εννιάμηνο του έτους και αναφέρομαι μόνο στη Βρετανική αγορά.
Κοιτάξετε, η βρετανική αγορά ανέκαθεν αποτελούσε την μεγαλύτερη τουριστική αγορά για τη χώρα μας. Στη βάση των στατιστικών στοιχείων που έχουμε ενώπιον μας, καταδεικνύεται, ότι κατέχει σταθερά ένα μερίδιο γύρω στο 30% από το 1980.
Πρόκειται για μία αγορά, που όπως έχω αναφέρει πολλές φορές, γνωρίζει πολύ κατά τη χώρα μας ως τουριστικό προορισμό, δεν χρειαζόμαστε από πλευράς προβολής ισχυρές επενδύσεις σε σύγκριση πάντοτε με άλλους προορισμούς, χωρίς να σημαίνει ότι δεν πρέπει να επενδύουμε προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί να μην ξεχνάμε και τις νεότερες γενεές που δεν γνωρίζουν τον προορισμό, και επίσης κατά γενική ομολογία έχουν εδραιωθεί ισχυροί δεσμοί συνεργασίας όλα αυτά τα χρόνια μεταξύ των τουριστικών εταίρων, κάτι που βοηθά στην οποιαδήποτε προσπάθεια επίτευξης των όποιων στόχων, συνολικών ή επιμέρους.
Η επαναφορά της βρετανικής αγοράς έγινε συνειδητά, και επειδή δύναται να προσδώσει λύσεις στο στόχο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, και επειδή ήταν και είναι μία αγορά που μπορούσε να μας δώσει άμεσες λύσεις μετά τις απώλειες της Ρωσικής και της Ουκρανικής αγοράς.
Κοιτάξετε, σίγουρα η επίτευξη αριθμητικών στόχων δεν είναι αυτοσκοπός. Έχω αναφέρει πάρα πολλές φορές ότι τουρισμός δεν είναι μόνο στατιστικά αφίξεων και εσόδων, αλλά ως κυβέρνηση δεν ξεχνάμε ότι στο τουριστικό γίγνεσθαι ανήκουν κάποιες χιλιάδες επιχειρήσεις, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι μικρομεσαίες, για τις οποίες επιθυμούμε να βιώνουν καλές τουριστικές, άρα και οικονομικές επιδόσεις, επειδή πολύ απλά η συνεισφορά τους στην οικονομία είναι διαχρονική και αξιοσημείωτη.
Και κάποιες από αυτές τις επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα τα κέντρα εστίασης και διασκέδασης, ή τα πρακτορεία που εξειδικεύονται στις ειδικές μορφές τουρισμού, τα έχουμε στηρίξει ως κυβέρνηση και εμπράκτως με σχέδια κινήτρων, επειδή πολύ απλά στοχεύουμε στην συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, κάτι που οδηγεί στην άνοδο της συνολικής ανταγωνιστικότητας του προορισμού.
Τώρα σε σχέση με το 2025, είμαστε αισιόδοξοι ότι η βρετανική αγορά θα συνεχίσει τις υψηλές πτήσεις, παρά το γεγονός ότι δεν έχει ξεπεράσει τα οικονομικά προβλήματα που την απασχολούν στην μετά Brexit εποχή.
Σας απασχολεί λοιπόν η κατάσταση της βρετανικής οικονομίας;
Βεβαίως και μας απασχολεί. Μας απασχολεί η κατάσταση της οικονομίας της κάθε χώρας που λειτουργεί ως πηγή τουρισμού για τον τουρισμό της χώρας μας.
Όπως έχω ήδη αναφέρει, είναι γνωστό ότι η Βρετανική οικονομία, δεν βιώνει την καλύτερη περίοδο στην μετά Brexit εποχή. Σίγουρα ο πληθωρισμός δεν βρίσκεται στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, έχει μειωθεί αισθητά, αλλά είναι γνωστό ότι η μεσαία τάξη στο Η.Β. πιέζεται αισθητά τα τελευταία χρόνια, κάτι που ίσως επιδεινωθεί μετά και την απόφαση της Βρετανικής κυβέρνησης την περασμένη βδομάδα για φορολογικές αυξήσεις.
Ωστόσο, παραμένουμε αισιόδοξοι, λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι Βρετανοί είναι λαός που αγαπούν τα ταξίδια, και παρά τις όποιες μειώσεις στα εισοδήματα τους, αναμένουμε ότι θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν.
Τι παρουσίασε το Υφυπουργείο Τουρισμού ή αν θέλετε η Κύπρος στις συναντήσεις κατά τη διάρκεια της έκθεσης;
Τον προορισμό Κύπρος στο σύνολο του θα έλεγα, ενώ θεωρώ σημαντικό να αναφερθεί ότι όλες οι Επαρχιακές Εταιρείες Τουριστικής Προβολής ήταν παρούσες, όπως και η Κυπριακή Εταιρεία Αγροτουρισμού, όπως σημαντικό είναι για εμένα προσωπικά που έχουμε ξεχωριστή παρουσία με στόχο την προβολή των ειδικών μορφών τουρισμού, όπως πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η τουριστική βιομηχανία της χώρας μας δηλώνει δυναμικά το παρόν της.
Κοιτάξετε, είναι πολύ σημαντικό, να επιβεβαιώνουμε ότι η χώρα μας, ως προορισμός, προσφέρει πληθώρα ποιοτικών εμπειριών, πλέον δεν βασίζεται μόνο στο μονοδιάστατο αλλά πολύ ξεχωριστό προϊόν ήλιος και θάλασσα, που θεωρώ ότι αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, αλλά προσφέρει και είναι ανταγωνιστική και σε μία σειρά άλλων προϊόντων.
Τόσο τα αθλητικά, όσο και τα πολιτιστικά events που διοργανώνονται πλέον στη χώρα μας, αποτελούν πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες, ενισχύουν τον τουρισμό και γι’ αυτό ακριβώς το λόγο επιμένουμε να τα παρουσιάζουμε σε κάθε ευκαιρία. Εννοείται ότι, ξεχωριστά προϊόντα όπως ο αγροτουρισμός για παράδειγμα, που έχουν αναμφίβολα εδραιωθεί, και που προσφέρουν νέα πνοή, ειδικά στις κοινότητες που λειτουργούν, επιβάλλεται να προβάλλονται και να προωθούνται, αλλά και να γίνονται προγραμματισμένες κινήσεις για περαιτέρω business developing. Γενικότερα, τα όσα γίνονται πλέον στην ενδοχώρα που οδηγούν σε βελτίωση και ανάδειξη των ορεινών περιοχών και της υπαίθρου επιβάλλεται να μεταδίδονται τόσο στους στρατηγικούς συνεργάτες της χώρας μας, όσο και στο ευρύ κοινό των πηγών τουρισμού, και αυτό κάνουμε.
Ο τομέας της αεροπλοΐας έχει ξεπεράσει τα προβλήματα του;
Όπως έχει διαφανεί από τις συναντήσεις όχι. Ίσως κάποιες εταιρείες, να είναι σε καλύτερη φάση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά σίγουρα δεν έχουν ξεπεράσει ακόμη ολοκληρωτικά τα προβλήματα τους.
Οι καθυστερήσεις επίσης στις παραδόσεις αεροσκαφών από τις κατασκευάστριες εταιρείες είναι επίσης κάτι που επηρεάζει τον τομέα, καθώς αποστερεί το δικαίωμα από κάποιες εταιρείες να προχωρήσουν σε ανάπτυξη ή ενίσχυση των πτητικών τους προγραμμάτων.
Ήταν ένα θέμα κι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε και φέτος, ωστόσο θα ήθελα να δηλώσω ξεκάθαρα, ότι εμείς προχωράμε ως προορισμός, και δικαιούμαστε να είμαστε αισιόδοξοι για τα τουριστικά αποτελέσματα του επόμενου έτους, επιβάλλεται όμως να παραμείνουμε προσηλωμένοι στις παραμέτρους της ποιοτικής εξυπηρέτησης, γι αυτό επενδύουμε στην εκπαίδευση, αλλά και στην κατεύθυνση της αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης, επειδή όπως έχω αναφέρει πολλές φορές το μυστικό της επιτυχίας, κρύβεται στη διαχείριση των προορισμών.