Money Review
Εκατοντάδες καταναλωτές κατασκήνωναν έξω από εμπορικά κέντρα στη μέση της νύχτας. Ποδοπατιούνταν για να αποκτήσουν την πιο δημοφιλή κονσόλα για βιντεοπαιχνίδια και τσακώνονταν για μία τηλεόραση.
Η Black Friday δεν είναι πια το πολιτισμικό φαινόμενο που αποτελούσε στις ΗΠΑ πριν από μόλις μερικά χρόνια. Επί δεκαετίες, οι Αμερικανοί ξυπνούσαν από τον ύπνο τους μετά το δείπνο για την Ημέρα των Ευχαριστιών, ώστε να ξεκινήσουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια. Στριμώχνονταν στα καταστήματα και τα εμπορικά για να εκμεταλλευτούν τις τεράστιες εκπτώσεις σε ηλεκτρονικά και άλλα είδη.
Κάποια στιγμή όμως, άρχισαν να ενδιαφέρονται λιγότερο για την Black Friday. Παρότι εξακολουθεί να είναι μία από τις πιο δημοφιλείς ημέρες του χρόνου για ψώνια, η άνεση των ψηφιακών αγορών και η ύπαρξη των σχετικών προσφορών πολύ πριν την ίδια την ημέρα της Black Friday, έχει μειώσει τη σημασία των αγορών ανήμερα την Παρασκευή.
Σύμφωνα με μία από τις πολλές εκδοχές, ο θεσμός της Black Friday ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960, όταν αστυνομικοί της Φιλαδέλφειας διαμαρτύρονταν για τα πλήθη που γέμιζαν την πόλη στον ετήσιο αγώνα ποδοσφαίρου Στρατού-Ναυτικού, ο οποίος γινόταν το Σάββατο μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Αξιοποιώντας την αυξημένη κίνηση, οι επιχειρηματίες άρχισαν να χρησιμοποιούν τον όρο ως συνώνυμο της κερδοφορίας, παρότι είχε αποκτήσει κάποια αρνητική χροιά στο χρηματιστηριακό κραχ του 1929, την Black Tuesday.
Οσο η ζήτηση για προσφορές αυξανόταν, τα καταστήματα άρχισαν να ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιο θα ανοίξει νωρίτερα. Από τις 5 το πρωί, έφτασε τα μεσάνυχτα της προηγούμενης ημέρας μέχρι ακόμα και την ίδια την Ημέρα των Ευχαριστιών, που είναι αργία στις ΗΠΑ. Τα τελευταία χρόνια, η τάση αυτή άρχισε να περιορίζεται εν μέρει λόγω διαμαρτυριών από τους εργαζομένους και τελικά ο θεσμός της Black Friday σταμάτησε να αφορά μόνο την Παρασκευή.
Πλέον, τα καταστήματα διαφημίζουν τα εκπτωτικά τους προϊόντα πολλές ημέρες, ακόμα και εβδομάδες πριν και μετά την Black Friday. Ενδεικτικά, η Amazon και η Walmart, οι μεγαλύτεροι έμποροι λιανικής στις ΗΠΑ, προσέφεραν μία ολόκληρη εβδομάδα εκπτώσεων (Black Friday Week) για συγκεκριμένα προϊόντα. Μια εβδομάδα νωρίτερα ξεκίνησαν οι προσφορές και στο Best Buy και δύο εβδομάδες νωρίτερα στο Target, επίσης, εξαιρετικά δημοφιλή στους Αμερικανούς.
Αντίστοιχα, η Cyber Monday, η πρώτη Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, είναι ιδιαίτερα επικερδής για τους εμπόρους. Ο θεσμός της Cyber Monday καθιερώθηκε το 2005 από την Εθνική Ομοσπονδία Λιανεμπορίου, έναν εμπορικό όμιλο στις ΗΠΑ, ώστε να ενθαρρύνει τις ψηφιακές αγορές και να ενισχύσει τις μικρότερες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου να αποκτήσουν τη δική τους εκδοχή της Black Friday.
Πλέον, περισσότεροι καταναλωτές ψωνίζουν ηλεκτρονικά την Black Friday παρά την Cyber Monday.
Μεγάλη η σημασία για το λιανεμπόριο
Η Black Friday εξακολουθεί να έχει υψηλή σημασία για καταναλωτές και εμπόρους, παρότι τα πλήθη που γέμιζαν από τη νύχτα τα πάρκινγκ των καταστημάτων έχουν εξαφανιστεί. Φέτος, τουλάχιστον 130 εκατ. Αμερικανοί αναμένεται να ψωνίσουν την Παρασκευή της Black Friday. Μάλιστα, περίπου τα δύο τρίτα αυτών δήλωσαν σε σχετική έρευνα της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανεμπορίου ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν σε φυσικά καταστήματα, που σημαίνει επίσης ότι για πολλούς είναι γιορτινή μέρα εκτός δουλειάς.
Βέβαια, η ακρίβεια των τελευταίων ετών είχε ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση των καταναλωτικών δαπανών, επιβαρύνοντας τις επιχειρήσεις. Αυτό τον μήνα, το Best Buy και το Target ανακοίνωσαν αποτελέσματα χαμηλότερα από το προσδοκώμενο. Δεδομένου αυτού του προβλήματος, οι προσφορές αυτή την περίοδο του έτους μπορεί να τονώσουν την αμερικανική αγορά: Οι καταναλωτές «εστιάζουν σε ευκαιρίες και έπειτα αγοράζουν μαζικά όταν τις εντοπίσουν», δήλωσε ο Brian Cornell, διευθύνων σύμβουλος του Target στο πλαίσιο ενημέρωσης αναλυτών. «Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε την ισχυρότερη αντίδραση σε προωθητικές ενέργειες που είχαμε να δούμε εδώ και αρκετό καιρό», συμπλήρωσε.
moneyreview.gr με πληροφορίες από NYT