Χρύσα Λιάγγου
Μηνύματα αισιοδοξίας ως προς την πρόοδο των ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων που συνοδεύουν την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου εξέπεμψαν χθες από την Αθήνα οι αρμόδιοι υπουργοί Ελλάδας και Κύπρου και οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας των δύο χωρών με τις επίσημες δηλώσεις τους μετά το πέρας των μεταξύ τους συναντήσεων. Ωστόσο όλα τα ζητήματα παραμένουν ανοιχτά, με τη διαφορά ότι αυτή τη φορά επικράτησε πνεύμα συνεννόησης και συναντίληψης για την αντιμετώπισή τους, κάτι που αναγνωρίζεται και από τις δύο πλευρές ως θετική εξέλιξη.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, όπως ο ίδιος δήλωσε, παρέδωσε χθες στον ομόλογό του Γιώργο Παπαναστασίου την απάντηση του ΑΔΜΗΕ και της ελληνικής πλευράς σε μια σειρά από θέματα σε σχέση με τον Great Sea Interconnector. «Θεωρώ ότι απαντούμε σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό στα θέματα που τέθηκαν, στο πλαίσιο μιας πολύ καλής συνεργασίας, την οποία έχουμε τους τελευταίους μήνες», τόνισε, με τον κ. Παπαναστασίου παίρνοντας τον λόγο να αφήνει αιχμές περί καθυστερήσεων και να συνδέει τα επόμενα βήματα με τις απαντήσεις της ελληνικής πλευράς στις ανησυχίες της Κύπρου. «Εχουμε παραλάβει σήμερα την απαντητική επιστολή, στη δική μας επιστολή, η οποία εστάλη στις 3 Δεκεμβρίου. Ακολούθησε συζήτηση στις 27 Δεκεμβρίου. Πιστεύω ότι η επιστολή αυτή απαντά σε όλες τις ανησυχίες της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία ουσιαστικά αναμένει αυτή την τοποθέτηση της ελληνικής πλευράς, για να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα», δήλωσε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας παράλληλα ότι για την Kυπριακή Δημοκρατία ο Great Sea Interconnector (GSI) είναι από τα πιο σημαντικά έργα, διότι τερματίζει την ενεργειακή της απομόνωση.
Το βασικό ζήτημα που έθεσε η κυπριακή πλευρά μέσω της επιστολής Παπαναστασίου στις 3 Δεκεμβρίου ήταν η μεταφορά των παγίων από τον ΑΔΜΗΕ στον GSI, κάτι που τέθηκε ως προαπαιτούμενο για τη μετοχική συμμετοχή της Κύπρου στο έργο στη διακρατική συμφωνία του Σεπτεμβρίου. Η Ελλάδα, μέσω της απαντητικής επιστολής, διαβεβαιώνει την Κύπρο ότι τα πάγια θα μεταβιβαστούν στον GSI μόλις πιστοποιηθεί ως διαχειριστής από την Ε.Ε. προκειμένου να μη χαθεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των 657 εκατ.
Για το ζήτημα των παγίων η πλευρά της ΡΑΕΚ εμφανίστηκε χθες στη συνάντηση με την ΡΑΑΕΥ να μην καλύπτεται από τις επιστολές που αντάλλαξαν οι υπουργοί και να απαιτεί από τον ΑΔΜΗΕ συγκεκριμένη δέσμευση και χρονοδιάγραμμα για το πώς θα γίνει η μεταβίβαση προκειμένου να εγκρίνει ως αρμόδια αρχή τη συμφωνία παραχώρησης. Για το ζήτημα των λειτουργικών δαπανών και τις αποκλίσεις μεταξύ των δύο Ρυθμιστικών Αρχών η ΡΑΕΚ φέρεται να συμφώνησε να προχωρήσει σε αλλαγή της μεθοδολογίας υπολογισμού ώστε να υπάρχει σύγκλιση, κάτι που όμως απαιτεί χρόνο, γι’ αυτό και θα επιμείνει στο αίτημά της για γραπτές διευκρινίσεις από τον ΑΔΜΗΕ για κάποια ποσά που δεν αναγνωρίζει προκειμένου να τα εγκρίνει. Η ΡΑΕΚ συμφώνησε επίσης να μπει ένα πλαφόν στις αποζημιώσεις που θα πρέπει να καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στους καταναλωτές σε περίπτωση που το έργο δεν ολοκληρωθεί για λόγους που δεν οφείλονται σε ανωτέρα βία ή δικαστική παύση, το ύψος του οποίου θα συναποφασίσουν οι δύο Ρυθμιστές. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε έναν πιο συχνό κύκλο επαφών για την επίλυση των ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων. Ο παράγοντας ωστόσο που θα κρίνει την τύχη του έργου είναι ο γεωπολιτικός, με τις εμπλεκόμενες πλευρές να αναμένουν τις κινήσεις του υπουργείου Εξωτερικών σε σχέση με τις έρευνες βυθού για την πόντιση του καλωδίου στα διεθνή ύδατα.