Kathimerini.gr
Ο πληθωρισμός καλπάζει, αλλά… όχι για όλους. Πώς αλλιώς εξηγείται η πρωτοφανής ζήτηση για είδη πολυτελείας; Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Bain & Company, μόνο για καταναλωτικά είδη πολυτελείας οι πωλήσεις για το 2022 έχουν εκτοξευθεί στα 353 δισ. ευρώ παγκοσμίως. Ο κλάδος αναμένει να κλείσει τη χρονιά με δείκτη ανάπτυξης της τάξης του 15%. Πρόκειται για ποσοστό-ρεκόρ, το οποίο μάλιστα ξεπερνούν κατά πολύ οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς. Έτσι, η γαλλική αυτοκρατορία ειδών πολυτελείας LVMH, στην οποία ανήκουν παραδοσιακά εμπορικά σήματα, όπως οι οίκοι Dior και Louis Vuitton, οι σαμπάνιες Moët & Chandon και Veuve Clicquot, αλλά και εκλεκτοί οίνοι με ετικέτες όπως Chateau Cheval Blanc και Chateau d’ Yquem, καταγράφει αύξηση πωλήσεων κατά 28% στο εννεάμηνο του 2022. Τα σχετικά αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle.
Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, η αύξηση της ζήτησης για είδη πολυτελείας θα συνεχιστεί και το 2023, αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό.
Ο μεγάλος ανταγωνιστής Richemont, με σήματα όπως Cartier, Montblanc και IWC, πηγαίνει εξίσου καλά, αυξάνοντας τον τζίρο του κατά 24% στην περίοδο Απριλίου-Σεπτεμβρίου 2022. Όσο για τον επικεφαλής του οίκου Moët-Hennessy, Φιλίπ Σάους, δηλώνει σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι οι κορυφαίες σαμπάνιες έχουν ήδη πωληθεί και δεν μπορεί πλέον να καλύψει τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση.
Να υποθέσουμε ότι οι πλούσιοι δεν επηρεάζονται από την κρίση; «Όχι, ένα τέτοιο συμπέρασμα θα ήταν υπερβολικό ή τουλάχιστον υπεραπλουστευμένο», εξηγεί ο Αχιμ Μπεργκ, αναλυτής της εταιρείας συμβούλων McKinsey με ειδίκευση στα υψηλότερα εισοδήματα. Η δική του θεωρία είναι ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε έναν «εκδημοκρατισμό της ροπής προς την πολυτέλεια», καθώς τα είδη πολυτελείας εμφανίζουν αυξημένη ζήτηση ανάμεσα σε καταναλωτές της μεσαίας τάξης, αλλά και σε νέους ανθρώπους. Ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο εάν οι νέοι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο για τα παραδοσιακά προϊόντα πολυτελείας ή αν οι ίδιοι οι κατασκευαστές έχουν διευρύνει την γκάμα τους, προκειμένου να προσεγγίσουν και τις μικρότερες ηλικίες. Πάντως, το συμπέρασμα είναι ότι «πριν από δέκα χρόνια πολλοί θα ήταν ευχαριστημένοι με μια απομίμηση, αλλά τώρα θέλουν να αποκτήσουν το πρωτότυπο, το γνήσιο προϊόν πολυτελείας», λέει ο Αχιμ Μπεργκ.
Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, η αύξηση της ζήτησης για είδη πολυτελείας θα συνεχιστεί και το 2023, αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό. Το πιο πιθανό είναι να δούμε μονοψήφια ποσοστά ανάπτυξης. Οι νέες προτιμήσεις των καταναλωτών φέρνουν αλλαγές και στην κατάταξη των μεγιστάνων. Πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη για το 2022 δεν είναι πλέον ο Μπιλ Γκέιτς ή ο Ελον Μασκ, αλλά ο Μπερνάρ Αρνό, μεγαλομέτοχος και ιδρυτής του πολυσυλλεκτικού οίκου μόδας και ειδών πολυτελείας LVMH. Η περιουσία του ανέρχεται σε 170,8 δισ. δολάρια σύμφωνα με το Bloomberg ή ακόμη και σε 188,6 δισ. δολάρια σύμφωνα με το Forbes. Κι ενώ στη Γαλλία ο πλουσιότερος επιχειρηματίας οφείλει τον πλούτο του στα είδη πολυτελείας, στη γειτονική Γερμανία οι μεγαλύτερες επιχειρηματικές αυτοκρατορίες έχουν χτιστεί με… εκπτωτικά είδη. Για τον τίτλο του «πιο πλούσιου Γερμανού» συναγωνίζονται, τέλος, ο Καρλ Αλμπρεχτ Τζούνιορ και η αδελφή του Μπεάτε Χάιστερ, κληρονόμοι της αλυσίδας εκπτωτικών σούπερ μαρκετ Aldi, με τον Ντίτερ Σβαρτς, ιδιοκτήτη των εκπτωτικών αλυσίδων Lidl και Kaufland.