ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Δύο εβδομάδες προθεσμία δίνουν οι πρατηριούχοι

Αναμένουν εξελίξεις και αποφάσεις από τους υπουργούς Οικονομικών, Ενέργειας και Εξωτερικών

Πάνω από 100 πρατηριούχοι συμμετείχαν με βυτιοφόρα στη χθεσινή εκδήλωση διαμαρτυρίας του φερώνυμου συνδέσμου, οι οποίοι ξεκίνησαν από τον χώρο της Κρατικής Εκθεσης, κατευθύνθηκαν στο οδόφραγμα του Αγίου Δομετίου το οποίο έκλεισαν για λίγα λεπτά και στην συνέχεια κατευθύνθηκαν στο προεδρικό Μέγαρο, όπου επέδωσαν υπόμνημα των θέσεων τους, απευθυνόμενο στον πρόεδρο Χριστοδουλίδη. Επρόκειτο για το πρώτο από σειρά μέτρων που οι πρατηριούχοι είναι διατεθειμένοι να λάβουν, προκειμένου να ληφθούν μέτρα για τον ανταγωνισμό τον οποίο δέχονται από τα πρατήρια των κατεχομένων. Ενα αθέμιτο ανταγωνισμό, όπως αναφέρουν, εφόσον οι τιμές καυσίμων κίνησης στα κατεχόμενα κυμαίνονται περίπου κατά πενήντα σεντς πιο κάτω σε σχέση με τις ελεύθερες περιοχές. Κάνουν λόγο για αυξανόμενο αριθμό αυτών που εκμεταλλεύονται αυτές τις χαμηλότερες τιμές, με το κόστος αυτής της επιλογής να βαραίνει κυρίως τα πρατήρια που γειτνιάζουν με τα οδοφράγματα.

Σε δηλώσεις του στην εκπομπή Διασπορά Ειδήσεων του ΣΠΟΡ FΜ, ο πρατηριούχος Κυριάκος Λουκά ανέφερε ότι οι απώλειες εισοδημάτων για τους πρατηριούχους στις ελεύθερες περιοχές αρχίζουν από 15% και φτάνουν το 40% (ανάλογα με το πόσο κοντά στην πράσινη γραμμή βρίσκεται ένα πρατήριο), λόγω της προμήθειας καυσίμων από τα κατεχόμενα. Ο κλάδος περιγράφεται ως ένα δύσκολο περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται οι πρατηριούχοι, με φθίνουσα πορεία.

Αμεση απάντηση

Κατά την επίδοση του υπομνήματος στο προεδρικό, οι πρατηριούχοι ζήτησαν διαβεβαίωση ότι εντός των ημερών θα επανέλθουν τα αρμόδια υπουργεία –υπουργείο Ενέργειας, υπουργείο Οικονομικών και υπουργείο Εξωτερικών– τα οποία θα προχωρήσουν σε συντονισμό ώστε να ακολουθήσουν την ίδια πορεία όσον αφορά το θέμα. «Αναμένουμε άμεση απάντηση από τα αρμόδια υπουργεία για το πώς προχωρούν επίσημα. Με πολύ θετικότητα βλέπει το θέμα ο υπ. Ενέργειας και αναμένω τις επόμενες ημέρες να έχουμε εξελίξεις σχετικά με το θέμα», ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Σάββας Προκοπίου. Επανέλαβε ότι τίθεται θέμα παρανομίας και λαθρεμπορίου, εμπορικής δραστηριότητας και κατάχρηση του κανονισμού της πράσινης γραμμής. Ξεκαθάρισε ότι για το θέμα των τιμών, οι πρατηριούχοι δεν έχουν καμία ευθύνη, αλλά είναι θέμα του κράτους και των φορολογιών για τα καύσιμα. Οπως ανέφερε, είναι διατεθειμένοι να δώσουν λίγο χρόνο, θα περιμένουν τις αποφάσεις της κυβέρνησης για το θέμα και ακολούθως θα πάρουν αποφάσεις για τα επόμενα τους βήματα. «Εστω αν υπάρξει ένας συντονισμός για εξεύρεση λύσεων, και αυτό θα είναι ικανοποιητικό νοουμένου ότι θα υπάρχει πραγματική πρόθεση για να υλοποιηθούν οποιαδήποτε μέτρα αποφασιστούν. Θέλουμε να ταυτιστούν οι απόψεις των υπουργείων».

Αποτρεπτικά μέτρα

Τον συντονισμό των επόμενων ενεργειών τον έχει το υπουργείο Οικονομικών. Αυτό που περιγράφεται από κυβερνητικής πλευράς είναι ότι αναγνωρίζεται το δίκαιο των πρατηριούχων, αλλά την ίδια ώρα υπάρχουν κάποιες πολιτικές δυσκολίες για να εφαρμόσει αυτό που απαιτούν οι πρατηριούχοι. Αυτό που ζητούν οι πρατηριούχοι είναι το κράτοςνα αποτρέψει τους ιδιώτες από το να βάζουν καύσιμα στην κατεχόμενη περιοχή, κάτι που δεν μπορεί να αποτραπεί με βάση τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής, εφόσον επιτρέπει την εξ ανάγκης αγορά καυσίμου. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα: ή θα είναι ανεφοδιασμός λόγω του ότι το αυτοκίνητο ξέμεινε από καύσιμα ενόσω βρισκόταν στα κατεχόμενα, ή το να ερμηνεύεται ως οικονομική ανάγκη, λόγω του χαμηλότερου κόστους. Το ζητούμενο είναι να τερματιστεί το λαθρεμπόριο, και για τον σκοπό αυτό αναμένεται να αυξηθεί ο έλεγχος οχημάτων στα οδοφράγματα. Υπάρχουν περιπτώσεις οχημάτων με κρυμμένες ή διπλές δεξαμενές καυσίμων, το οποίο φέρνουν για να το μεταπωλήσουν στην τιμή του κανονικού καυσίμου, αφήνοντας πολλά κέρδη στους λαθρέμπορους και θα πρέπει το κράτος να το αντιμετωπίσει. Μιλώντας στην «Κ» ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου ανέφερε ότι το κράτος μπορεί να αποθαρρύνει την μετάβαση οδηγών και τον ανεφοδιασμό καυσίμων από τα κατεχόμενα, αλλά η απαγόρευση είναι δύσκολη. Μπορεί όμως να δημιουργήσει συστήματα εντατικού ελέγχου και καλύτερη παρακολούθηση των οδοφραγμάτων κατά τη μετάβαση και επιστροφή στα κατεχόμενα από το Τμήμα Τελωνείων, κάτι που θα δυσκολεύει τη συχνή μετάβαση για τον σκοπό αυτό. Πρόκειται για αποτρεπτικά μέτρα στην ουσία, και όχι για απαγορευτικά.

Στο μεταξύ, την Τετάρτη αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις και για το κατά πόσο η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην επέκταση της μείωσης του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Αναμένεται ότι σε ενδεχόμενο τερματισμού του μέτρου, αυτόματα αυξάνεται το κόστος της τιμής καυσίμου, έστω και κατά μερικά σεντς. Κάτι τέτοιο μεγαλώνει την ψαλίδα μεταξύ κόστους ανεφοδιασμού καυσίμων κατεχομένων και ελεύθερων περιοχών. Αυτό είναι κάτι που θα ληφθεί υπόψη στην πρόταση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα παρουσιαστεί ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου.

Τι αναφέρει ο πρόεδρος

Κληθείς να σχολιάσει το ζήτημα ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι έχουν δοθεί οι σχετικές οδηγίες, ώστε να γίνονται όλοι εκείνοι οι έλεγχοι που γίνονται πάντα εντός του πλαισίου του κανονισμού της Πράσινης Γραμμής. Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, προσερχόμενος στη Γενική Συνέλευση του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων, ανέφερε ότι γνωρίζει πολύ καλά τις ανησυχίες των πρατηριούχων, αφού τους είχε συναντήσει και ως υπουργός Εξωτερικών. «Υπάρχει και θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού ειδικότερα όταν χρησιμοποιείται για εμπορικούς σκοπούς. Αντιλαμβάνομαι όταν είναι για ιδιωτική χρήση, αλλά όταν είναι για εμπορικούς σκοπούς είναι κάτι το οποίο δεν επιτρέπεται». Οπως ανέφερε ο πρόεδρος, έχουν δοθεί οι σχετικές οδηγίες ώστε να γίνονται όλοι εκείνοι οι έλεγχοι που γίνονται πάντα εντός του πλαισίου του κανονισμού και του τι επιτρέπεται μέσα από τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση