
Kathimerini.gr
Η μετάβαση σε μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα μοιάζει ανέφικτη για τον κλάδο των αεροπορικών μεταφορών, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να συμφωνήσουν με τις ενεργειακές στο κρίσιμο θέμα των οργανικών καυσίμων που είναι αναγκαία για την πράσινη μετάβαση. Για τις αεροπορικές εταιρείες τα οργανικά καύσιμα είναι πανάκριβα, αλλά οι ενεργειακές εταιρείες αρνούνται να επενδύσουν σε αύξηση της παραγωγής, με αποτέλεσμα να «παγώνουν» τα σχέδια για χρήση καθαρών καυσίμων.
Πρόκειται για τα καύσιμα που είναι γνωστά με το ακρωνύμιο SAF, το οποίο αφορά μια ευρύτατη κατηγορία καυσίμων, όσα δεν έχουν παραχθεί από ορυκτά καύσιμα και χρησιμοποιούνται από αεροσκάφη. Ανάμεσά τους μεγάλο εύρος οργανικών υλών, ακόμη και καλλιέργειες, ζωικά λίπη και χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι. Αναλόγως της σύνθεσής τους, η χρήση τους θα διευκόλυνε τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές καυσαερίων από 60% έως 90%. Το πρόβλημα για τον κλάδο είναι, όμως, πως τα οργανικά καύσιμα είναι σχεδόν απρόσιτα από οικονομικής απόψεως και σε μια περίοδο που και ο κλάδος των αερομεταφορών αντιμετωπίζει δυσκολίες. Το κόστος των οργανικών καυσίμων είναι διπλάσιο ή και τριπλάσιο από εκείνο των συμβατικών καυσίμων που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη. Την ίδια στιγμή, όμως, η στάση των ενεργειακών εταιρειών δυσχεραίνει την κατάσταση και ο λόγος είναι η αβεβαιότητα που επικρατεί σε ό,τι αφορά το μέλλον και την τύχη των οργανικών καυσίμων. Τον Ιούλιο η Shell διέκοψε την παραγωγή ορυκτών καυσίμων στη μονάδα της στο Ρότερνταμ, ενώ η Eni επενδύει μεν σε αυτά, αλλά ταυτοχρόνως πληρώνει μέτρα ασφάλισης. Η ιταλική ενεργειακή σχεδιάζει, πάντως, να αυξήσει την παραγωγή οργανικών καυσίμων στο 1 εκατ. τόνους ετησίως το 2026.
Συνολικά, πάντως, επικρατεί στασιμότητα σε ό,τι αφορά τη χρήση των οργανικών καυσίμων, τα οποία το 2023 δεν αντιπροσώπευαν παρά μόλις το 0,2% του συνόλου των καυσίμων που χρησιμοποιούν οι αεροπορικές. Εχει, έτσι, καθηλωθεί η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια στον κλάδο των αεροπορικών, δηλαδή σε έναν κλάδο που σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) αντιπροσωπεύει το 2,5% των εκπομπών καυσαερίων παγκοσμίως. Και ο κλάδος δεν έχει παρά ελάχιστες εναλλακτικές λύσεις για να μειώσει τις εκπομπές καυσαερίων. Στο μεταξύ, από την αρχή του έτους ισχύουν σε Ε.Ε. και Βρετανία οι νέοι κανόνες που απαιτούν από τις αεροπορικές εταιρείες να καλύπτουν με οργανικά καύσιμα τουλάχιστον το 2% της συνολικής κατανάλωσής τους σε καύσιμα. Στην Ε.Ε. το ποσοστό αυτό πρόκειται να αυξηθεί στο 6% σε χρονοδιάγραμμα πενταετίας, για να φθάσει αισίως στο 70% μέχρι το 2050. Σε ό,τι αφορά την αντίστοιχη νομοθεσία της Βρετανίας, υποχρεώνει τις αεροπορικές να καλύπτουν με οργανικά καύσιμα το 10% των αναγκών τους μέχρι το 2030, με πρόβλεψη για αύξηση του ποσοστού στο 22% μέχρι το 2040. Σε ό,τι αφορά την παραγωγή γενικότερα των βιώσιμων καυσίμων για τις αερομεταφορές, αναμένεται να διπλασιασθεί φέτος φθάνοντας στα 2 εκατ. τόνους. Θα εξακολουθήσει, πάντως, να αντιπροσωπεύει ένα μικρό ποσοστό της κατανάλωσης καυσίμων από αεροσκάφη και συγκεκριμένα μόλις το 0,7%.