ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ουραγός η Κύπρος σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Νέος «πόλεμος» ξέσπασε με αφορμή την επιβολή δασμών από την Ε.Ε. στις εισαγωγές κινεζικών οχημάτων

Της Άννας Πολυβίου

Της Άννας Πολυβίου

Την ώρα που καταβάλλεται προσπάθεια για ένα αύριο χωρίς ρύπους και προς τον σκοπό αυτό προωθείται η ηλεκτροκίνηση, δεν φαίνεται να παρατηρείται ιδιαίτερη αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Μάλιστα, η Κύπρος είχε το χαμηλότερο μερίδιο σε ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα με μπαταρία μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. για το 2023, με μόλις 0,201% του συνόλου των επιβατικών οχημάτων στη χώρα, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Τα ποσοστά ήταν χαμηλά σε αρκετά από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Συνολικά, 14 χώρες κατέγραψαν μερίδια κάτω του 1%, με τα χαμηλότερα να καταγράφονται στην Κύπρο, την Ελλάδα (0,209%) και την Πολωνία (0,232%). Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2023, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία αντιστοιχούσαν στο 1,7% του συνόλου των αυτοκινήτων στην Ε.Ε.

Στο μεταξύ, οι κινεζικές εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων φαίνεται να κερδίζουν έδαφος στην Ευρώπη, αφήνοντας πίσω άλλες ευρωπαϊκές. Χαρακτηριστικά, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων από κινεζικές εταιρείες ανήλθαν συνολικά σε 70.000 μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 26% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023. Την ανησυχία τους εκφράζουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων μέσω του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προς τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., καθώς η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται σε καθοδική τάση.

«Φρένο» στα κινεζικά

Τον «διχασμό» φαίνεται να είχε προκαλέσει προ ημερών η ψηφοφορία για την επιβολή δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα από την Κίνα στην Ε.Ε., και αυτό γιατί, τα κράτη-μέλη δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν πλειοψηφία ούτε κατά, ούτε υπέρ της πρότασης. Υπέρ του μέτρου ψήφισαν 10 κράτη-μέλη, 5 κατά, ενώ 12 κράτη-μέλη απείχαν, γεγονός που δεν επέτρεψε να συγκεντρωθεί ξεκάθαρα η απαιτούμενη πλειοψηφία υπέρ της επιβολής των δασμών. Την απόφαση έλαβε η Κομισιόν, επιλέγοντας να προχωρήσει με την επιβολή των δασμών.

Οι δασμοί

Σύμφωνα με ανακοίνωσή της η Κομισιόν έλαβε την απόφαση να προχωρήσει τελικά «στην επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες (BEVs) από την Κίνα». Βάσει της απόφασης της Κομισιόν, η Ε.Ε. θα μπορεί να επιβάλλει δασμούς μέχρι και 45% σε κινεζικές εταιρείες, οι οποίες παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία. Οι δασμοί αυτοί αναμένεται να τεθούν σε ισχύ τον Νοέμβριο και να έχουν διάρκεια πέντε χρόνια. Παράλληλα, η Κομισιόν αναφέρει ότι «η Ε.Ε. και η Κίνα θα συνεχίσουν να εργάζονται σκληρά για να διερευνήσουν εναλλακτικές λύσεις που θα είναι πλήρως συμβατές με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), επαρκείς για την αντιμετώπιση της ζημιογόνου επιδότησης που καταγράφηκε από την έρευνα της Κομισιόν και που θα παρακολουθείται και θα είναι εφαρμόσιμη». Τα οριστικά πορίσματα της σχετικής έρευνας, η οποία κράτησε σχεδόν εννέα μήνες, όπως και η σχετική απόφαση, θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2024.

«Made in China» στην Ε.Ε.

Με την επίσημη απόφαση σχετικά με τους δασμούς στις εισαγωγές των ηλεκτρικών αυτοκίνητων από την Κίνα να αναμένεται έως τις 30 Οκτωβρίου, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν τρόπους αποφυγής των δασμών. Η πρώτη ευρωπαϊκή μονάδα κατασκευής της BYD, κορυφαία πολυεθνική εταιρεία κατασκευής ηλεκτροκίνητων οχημάτων της Κίνας, ετοιμάζεται να ανοίξει στην πόλη Σέγκεντ –σημαντικό οικονομικό κέντρο– της Ουγγαρίας. Από τον Οκτώβριο του 2022, η BYD έχει παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά επιβατικών οχημάτων, ενώ μέσω τοπικών συνεργατών έχει εγκαινιάσει πάνω από 250 καταστήματα σε σχεδόν 20 χώρες στην Ευρώπη. Με τη νέα αυτή επένδυση, την κατασκευή εργοστασίου, η BYD φιλοδοξεί να κάνει ακόμη πιο αισθητή την παρουσία της στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων στο ευρωπαϊκό έδαφος, θέτοντας νέα δεδομένα στην ηλεκτροκίνηση, καθώς θεωρείται ο βασικότερος «αντίπαλος» της Tesla.

Η κινεζική πολυεθνική εταιρεία, όπως είχε δημοσιεύσει η «Κ», θα πραγματοποιούσε μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους το ντεμπούτο της στην κυπριακή αγορά – με αντιπρόσωπο τον Όμιλο Σφακιανάκη, επίσης επίσημος αντιπρόσωπος της εταιρείας και στην Ελλάδα. Ωστόσο, λόγω των νέων δεδομένων στην Ευρώπη, η είσοδός της στο νησί πρόκειται να πραγματοποιηθεί με τη νέα χρονιά. Στην προσπάθεια για αποφυγή των δασμών φαίνεται πως κινούνται και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Chery, κινεζική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, όπως είχε γίνει γνωστό από τον Απρίλιο, θα ξεκινήσει να φτιάχνει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Βαρκελώνη σε συνεργασία με την Ebro-EV Motors, μία επένδυση η οποία ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι σταθμοί φόρτισης στην Κύπρο

Αναφορικά με τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η κα Στάλω Πηλακούτα, Head of Business Strategy του ομίλου Πηλακούτα, αναφέρθηκε στους σημαντικούς λόγους χρήσης τους στην Κύπρο, δηλώνοντας, μεταξύ άλλων, στην «Κ»: «Πιστεύω πως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Κύπρο είναι ιδανικό μέσο μετακίνησης, λόγω της γεωμορφολογίας του νησιού και των μικρών αποστάσεων», ενώ αναφέρθηκε και στη σημαντικότητα των σημείων φόρτισης. «Με το e-Point Cyprus, μια πρωτοβουλία του Ομίλου μας που στοχεύει στην εγκατάσταση και τη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου φορτιστών e-Point EV σε όλη την Κύπρο, συνεργαζόμαστε με διάφορους οργανισμούς και δήμους. Έτσι παρέχουμε στους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων εύκολα προσβάσιμες, δημόσιες θέσεις φόρτισης».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Άννας Πολυβίου

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση