Μουδιασμένη η αγορά με το ξεκίνημα Νοεμβρίου. Πρόκειται για μήνα που παραδοσιακά δεν θεωρείται ο καλύτερος για το λιανικό εμπόριο με τους επιχειρηματίες του κλάδου να περιμένουν , τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον, την περίοδο του Black Friday για να ανεβάσουν ρυθμούς στις πωλήσεις. Ωστόσο, φέτος τα πράγματα δείχνουν ότι δεν θα είναι όπως προηγούμενες χρονιές. Όπως περιγράφουν γνώστες της αγοράς στην «Κ», η επισκεψιμότητα στα λιανικά καταστήματα δεν είναι στα καλύτερα της, ή τουλάχιστον οι επισκέψεις στην αγορά δεν μεταφράζονται πάντα και σε αγορές. Οι καταναλωτές είναι πολύ προσεκτικοί στις αγορές τους, η αγορά είναι μουδιασμένη, και είναι ένα στοίχημα κατά πόσο η δυναμική του θεσμού, θα αλλάξει την εικόνα η οποία διαμορφώνεται στη βάση μιας αλυσίδας παραγόντων που επιδρούν αρνητικά στην συμπεριφορά του καταναλωτή- οικονομικές συγκυρίες, πληθωρισμός, διάρκεια εκπτώσεων, ύψος εκπτώσεων καθώς και οι καιρικές συνθήκες.
Οι προσφορές κατά την περίοδο του Black Friday στην Κύπρο δεν είναι τέτοιες που να μπορούν να αντιστρέψουν τα δεδομένα.
Δύσκολο κοκτέιλ
Σύμφωνα με τον γγ του ΠΑΣΥΛΕ Μάριο Αντωνίου, δεν υπάρχει μεγάλη αισιοδοξία για τις επιδόσεις του φετινού Black Friday. Καταρχάς, το «λειτουργικό κόστος» ενός νοικοκυριού, παραμένει ψηλό. Ο πληθωρισμός κυρίως στην κατηγορία τροφίμων και το κόστος καυσίμων απορροφούν μεγάλο μέρος από το μηνιαίο εισόδημα, παρά τις ανάσες που δίνει προσωρινά η μείωση του φορολογικού συντελεστή σε πετρέλαιο και βενζίνη, καθώς και η επιδότηση στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Την ίδια ώρα, ο πόλεμος στην Μέση Ανατολή δημιουργεί ένα ευρύτερο κλίμα αβεβαιότητας το οποίο αποτυπώνεται και στην καταναλωτική συμπεριφορά. Ένας παράγοντας που φαίνεται ότι φαίνεται ότι δεν ευνοεί τις αγορές, είναι και ο καιρός. Όπως περιγράφει ο κ. Αντωνίου, η καλοκαιρία Νοεμβρίου, έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά, αφού ενόσω οι θερμοκρασίες παραμένουν ψηλές, τα χειμερινά στοκ σε ένδυση και υπόδηση παραμένουν στα ράφια των καταστημάτων. Βεβαίως, ελάχιστες είναι και οι πωλήσεις σε συσκευές θέρμανσης που παραδοσιακά αυξάνονταν τέτοια περίοδο, αφού οι μέχρι στιγμής θερμοκρασίες Νοεμβρίου δεν δικαιολογούν τέτοιες αγορές. Λόγω του καιρού, ακόμα και τα ψώνια για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό μπήκαν στην αναμονή. Αρνητικός παράγοντας ως προς την καταναλωτική διάθεση είναι βεβαίως και το γεγονός ότι το Black Friday, πέφτει φέτος μία εβδομάδα πριν την καταβολή των μισθών και ως εκ τούτου η αγοραστική δύναμη είναι μειωμένη. Σε χαμηλά επίπεδα είναι επίσης και οι προσφορές κατά την περίοδο του Black Friday οι οποίες δεν είναι τέτοιες που μπορούν να αντιστρέψουν τα δεδομένα. Πρόκειται για εκπτώσεις που κυμαίνονται συνήθως από 20%-50%, που σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ξεκινούν να εφαρμόζονται αρκετές μέρες πριν το Black Friday, φαίνεται να χάνουν ακόμη περισσότερη τη δυναμική τους.
Οι εκπτώσεις στη Βουλή
Στην ουσία, πρόκειται για μια περίοδο εκπτώσεων όπως άλλες, αναφέρει η εκπρόσωπος του Συνδέσμου Καταναλωτών Βιργινία Χρίστου, η οποία μίλησε στην «Κ» για «παγίδες» που πρέπει να έχει υπόψη του ο καταναλωτής. Για παράδειγμα, το κατά πόσο τα προϊόντα που διατίθενται σε προσφορά είναι από το καινούργιο στοκ ή από παλιό, να γνωρίζουν την πολιτική προσφορών και εκπτώσεων που διαφέρει σε κάθε κατάστημα, καθώς και να είναι προσεκτικοί για τυχόν προσπάθεια παραπλάνησης. Επικαλέστηκε παραδείγματα περιστατικών που έχει ενώπιον του ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Καταναλωτών:
-Διαφημίσεις που εξακολουθούν να παρουσιάζουν καλές ευκαιρίες και εκπτώσεις σε προϊόντα τα οποία έχουν εξαντληθεί από το κατάστημα- κάτι που συνιστά παραπλάνηση του καταναλωτή.
- Παραπλανητικές ετικέτες. Για παράδειγμα τοποθέτηση εκπτωτικής ετικέτας σε προϊόν που παρουσιάζει τιμή έκπτωσης, χωρίς όμως να διαφοροποιείται από την τιμή του πριν την έναρξη της έκπτωσης.
- Πολιτική επιστροφών- Υπάρχουν περιπτώσεις που αν η επιστροφή ενός προϊόντος πραγματοποιηθεί κατά την περίοδο των εκπτώσεων, τότε η αξία του υπολογίζεται με βάση την ισχύουσα έκπτωση, παρά το κόστος αγοράς του. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις που ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει αδικαιολόγητα επιπλέον ποσό για την αλλαγή του προϊόντος.
-Διαδικτυακές προσφορές που φτάνουν μέχρι το 80-90% οι οποίες δελεάζουν τον καταναλωτή να επισκεφθεί την ιστοσελίδα, ωστόσο διαπιστώνει ότι υπάρχει μόνο ένα προϊόν στο οποίο εφαρμόζεται η συγκεκριμένη έκπτωση, ή και κανένα.
Αύριο Τρίτη αναμένεται να συζητηθεί στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής ο θεσμός των εκπτώσεων στην Κύπρο, προβλήματα που υπάρχουν και τρόποι αντιμετώπισής τους. Το θέμα συνέπεσε να συζητηθεί Νοέμβριο κατά την διάρκεια της περιόδου των εκπτώσεων για το Black Friday και θα εξεταστεί αν υπάρχει κάποιο κενό στην διεξαγωγή εκπτώσεων. Υπενθυμίζεται ότι βάσει νομοθεσίας τα ξεπουλήματα στην Κύπρο γίνονταν σε κλειστές περιόδους εκπτώσεων ωστόσο αυτό άλλαξε με απόφαση δικαστηρίου, ως εκ τούτου την τελευταία δεκαετία, οι εκπτώσεις διεξάγονται χωρίς να διέπονται από συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο.