Του Παύλου Νεοφύτου
Στο στάδιο των ρυθμίσεων των τελευταίων εκκρεμοτήτων βρίσκεται η εκπαίδευση, ώστε η νέα σχολική χρονιά, που αρχίζει την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου για τη Μέση και τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου για τη Δημοτική Εκπαίδευση, να αρχίσει ομαλά. Μάλιστα, για την κατάσταση ετοιμότητας ενημέρωσε σήμερα την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής η αρμόδια υπουργός, Αθηνά Μιχαηλίδου, στην παρουσία των εμπλεκομένων φορέων της εκπαίδευσης. Την ίδια ώρα παραμένουν μετέωρα κάποια διαχρονικά ζητήματα, υψίστης σημασίας, τα οποία για χρόνια ταλανίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα και ζητούν τολμηρές αποφάσεις και ενέργειες. Εκκρεμότητες, όπως τα εργοτάξια, η στελέχωση, η παράδοση των καταλήψεων της πρώτης μέρας, τα κλιματιστικά, τα αναλυτικά προγράμματα, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η ειδική εκπαίδευση και η στήριξη μαθητών μεταναστευτικής βιογραφίας, απασχολούν τους εμπλεκόμενους φορείς, αλλά και την κοινωνία ευρύτερα.
Εργοτάξια
Εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών οργανώσεων και των συνδέσμων γονέων, τόσο από τη Μέση όσο και από τη Δημοτική Εκπαίδευση, σημείωσαν ότι αυτές τις μέρες βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη έργα κτηριακής αναβάθμισης αλλά και συντηρήσεις. Σημείωσαν ότι σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα, φέτος η εικόνα είναι καλύτερη σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο καυτηρίασαν το γεγονός ότι δεν αξιοποιείται από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και τις σχολικές εφορείες ο χρόνος των καλοκαιρινών διακοπών, αλλά, όπως κάθε χρόνο, αυτές οι εργασίες αρχίζουν το τελευταίο δεκαήμερο πριν το άνοιγμα των σχολείων, με αποτέλεσμα να τίθενται θέματα εύρυθμης λειτουργίας των σχολικών μονάδων και ασφάλειας μαθητών και εκπαιδευτικών. «Το ότι υπάρχουν εργοτάξια δείχνει μια κινητικότητα σε ό,τι αφορά την κτηριακή αναβάθμιση των σχολείων, που είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Από την άλλη είναι καλό να αξιοποιείται στο μέγιστο ο χρόνος των καλοκαιρινών διακοπών, όπου και δεν υπάρχουν παιδιά, ώστε να δημιουργούνται λιγότερα προβλήματα σε θέματα εύρυθμης λειτουργίας των σχολικών μονάδων, αλλά και σε θέματα ασφάλειας παιδιών και εκπαιδευτικών», δήλωσε η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου. Όσον αφορά τις κτηριακές αναβαθμίσεις, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Δημήτρης Ταλιαδώρος, είπε ότι στη Μέση Εκπαίδευση έγιναν μέχρι στιγμής αρκετά έργα, αλλά υπάρχουν και σχολεία που υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες.
Η υπουργός μίλησε στην «Κ» για προσπάθεια επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ενώ τόνισε ότι το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι πεπαλαιωμένο.
Στελέχωση
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση υπάρχουν ακόμα ορισμένες εκκρεμότητες, που έχουν να κάνουν με διορισμούς και μετακινήσσεις εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με την πρόεδρο της ΠΟΕΔ, ακόμα και την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων, αναμένονται να εντοπιστούν προβλήματα που αφορούν τη στελέχωση. Ο κ. Ταλιαδώρος είπε ότι και στη Μέση Εκπαίδευση δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως η στελέχωση, εστιάζοντας στου συμβασιούχους εκπαιδευτικούς. «Κάποιοι από τους συμβασιούχους ακόμη δεν αποδέχτηκαν και έχουν δικαίωμα να απαντήσουν σε κάποιες ημέρες, και συνεπώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν. Το συμπερασμά μας είναι ότι αυτός ο τεράστιος αριθμός συμβασιούχων που έχουμε, θα πρέπει να μειωθεί δραστικά μέσα από την αύξηση των μονίμων θέσεων. Έτσι δεν θα χρειάζεται να ταλαιπωρείται κάθε χρόνο και το Εκπαιδευτικό Σύστημα και η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας και ιδιαίτερα οι συνάδερφοι, οι οποίοι κάθε χρόνο αλλάζουν σχολείο», σημείωσε.
Κλιματιστικά
Η απουσία των κλιματιστικών θα ταλαιπωρήσει για ακόμα μία χρονιά εκπαιδευτικούς και μαθητές, ειδικά τη Μέση Εκπαίδευση, που, όπως επεσήμανε στην «Κ» ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, αρχίζουν νωρίτερα τα μαθήματα, όταν οι θερμοκρασίες παραμένουν υψηλές. «Με τις κλιματολογικές συνθήκες που αλλάζουν, πρέπει να δούμε πιο ζεστά και άμεσα το θέμα των κλιματιστικών», τόνισε στην «Κ» ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ρένος Κουμής. Τόσο οι οργανώσεις των εκπαιδευτικών όσο και οι γονείς καταγράφουν στα θετικά τη δέσμευση της νέας υπουργού Παιδείας, σε συνάντηση που είχαν στις 23 Αυγούστου, για τοποθέτηση κλιματιστικών εντός των τάξεων, αρχής γενομένης από τον φετινό Οκτώβριο και σε χρονικό βάθος τριών χρόνων, ωστόσο αυτό που ακόμα αναμένουν είναι να τους δοθεί τις επόμενες μέρες το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης και ο σχεδιασμός του όλου εγχειρήματος. «Εμείς ακόμα και με χρονικό βάθος πενταετίας, δεχόμαστε, φτάνει να υπάρχει χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου.
Νέος τρόπος αξιολόγησης μαθητών
«Όσον αφορά τον νέο τρόπο αξιολόγησης των μαθητών στη Μέση Εκπαίδευση, μετά και την κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων, αυτό που απομένει είναι να παρακολουθηθεί και να κριθεί η εφαρμογή του από τους εκπαδευτικούς στην τάξη», δήλωσε ο κ. Κωνσταντίνου. Σύμφωνα με τον κ. Ταλιαδώρο, οι εκπαιδευτικοί έλαβαν την ύλη που θα διδαχθεί και, κατά την εκτίμησή του, έχει γίνει μία καλή δουλειά, ώστε να μη δημιουργηθούν προβλήματα, τουλάχιστον όσον αφορά τη διδακτέα ύλη. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι για τον νέο τρόπο αξιολόγησης των μαθητών, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ανάφερε σε συνέτευξή της στην «Κ» της Κυριακής ότι «επιδίωξη τώρα είναι να υπάρξει μία πολύ διαφορετική προσέγγιση, που για την υλοποίησή της χρειάζεται χρόνος. Δεν περιμένουμε θεαματικά αποτελέσματα από φέτος. Στόχος είναι να δοθεί ευκαιρία για ένα μαθητοκεντρικό σύστημα, μιας και για εμάς σημασία έχει το παιδί. Να του δίδεται η ευκαιρία να αξιοποιήσει τα ταλέντα, τις ικανότητες και δεξιότητές του, όπως και την κριτική σκέψη και δημιουργικότητα, μέσα στο σχολείο. Παράλληλα θα πρέπει να μειωθεί και η ύλη, να μείνουν τα αναγκαία, τα ουσιώδη και τα προαπαιτούμενα σε κάθε μάθημα και σε κάθε τάξη».
Παράδοση καταλήψεων πρώτης ημέρας
Σε σχέση με την παράδοση των μαθητών, ειδικά της Γ’ Λυκειου, να κάνουν καταλήψεις σε σχολεία, που οδηγούν συχνά σε βανδαλισμούς, έγινε στην αρχή της τρέχουσας εβδομάδας σύσκεψη στο Υπουργείο Παιδείας για λήψη προληπτικών μέτρων. Πέραν του ότι θα γίνει ανακοίνωση, που θα τονίζει ότι απαγορεύονται το βράδυ οι συγκεντρώσεις εντός των σχολικών χώρων, θα υπάρχει περιπολία της Αστυνομίας και οι σχολικές εφορείες θα τοποθετήσουν στα λύκεια αυξημένο αριθμό ιδιωτικών φυλάκων, ενώ θα ληφθούν και μέτρα φωτισμού των χώρων.
Αναλυτικά προγράμματα, αξιολόγηση εκπαιδευτικών, ειδική εκπαίδευση
Από εκεί και πέρα υπάρχουν κάποιες διαχρονικές εκκρεμότητες, υψίστης σημασίας, που ταλανίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα, με κάποιες να προσεγγίζονται από τη νέα υπουργό με θετική διάθεση για εκκίνηση ενός μεγάλου διαλόγου. Συγκεκριμένα, σε συνέτευξή της στην «Κ» της Κυριακής η κα Μιχαηλίδου μίλησε για προσπάθεια επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ενώ τόνισε ότι το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι πεπαλαιωμένο, θεωρώντας ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να μία υγιή συζήτηση με όλους τους εμπλεκομένους. Επίσης εκδήλωσε διάθεση να μπει δυναμικά και να αναλώσει όλη τη χρονιά σε συζήτηση με όλους τους εταίρους για βελτίωση και αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης.
Η εκκίνηση της συζήτησης των πιο πάνω θεμάτων βρίσκει σύμφωνους τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών οργανώσεων και των οργανωμένων γονέων. Για τα αναλυτικά προγράμματα, τονίζουν ότι χρήζουν επικαιροποίσης, αφού έχουν περάσει 10 – 15 χρόνια από τη συγγραφή τους και πλέον δεν ανταποκρίνονται σε ένα σύγχρονο σχολείο. Συγχρόνως σημειώνουν ότι η επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων θα πρέπει να συνοδευτεί από τη συγγραφή αντίστοιχων σχολικών εγχειριδίων και την αναγκαία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν ετοιμότητα διαλόγου και για ένα νέο σύστημα αξιολόγησής τους. «Αναμένουμε τις προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας για να τοποθετηθούμε. Το είπαμε αρκετές φορές, εδώ και πολλά χρόνια, ότι το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης είναι απαρχαιωμένο και ξεπερασμένο, είναι του 1976, συμπληρώνονται σχεδόν 50 χρόνια από τότε που θεσμοθετήθηκε. Αντιληφθείτε πόσες αλλαγές έχουν γίνει στον κόσμο και στην Κύπρο αυτά τα χρόνια, όμως το σύστημα αξιολόγηςη των εκπαιδευτικών παραμένει το ίδιο», ανάφερε ο κ. Ταλιαδώρος. «Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι αυτοί οι κανονισμοί πρέπει να εξυγχρονιστούν για να μπορούν να ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα», τόνισε από την πλευρά της η κα Βασιλείου.
Στήριξη μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία
Ένα μείζον θέμα για τους εμπλεκόμενους φορείς της εκπαίδευσης είναι και η ουσιαστική ενίσχυση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία.
«Πρέπει από τη Δημοτική μέχρι τη Μέση Εκπαίδευση να δημιουργηθούν τάξεις υποδοχής, δεν μπορεί να εισέρχονται μαθητές σε κανονικές τάξεις φοίτησης, εάν δεν έχουν το απαραίτητο επίπεδο γνώσης της Ελληνικής. Είναι θέμα σεβασμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αλλά τόσο των υπόλοιπων παιδιών όσο και των παιδιών μεταναστευτικής βιογραφίας. Επίσης, το άλλο που θέλουμε, είναι να αποκτούν πιστοποιημένη γνώση της ελληνικής γλώσσας», είπε ο κ. Ταλιαδώρος. «Να αναφέρουμε το θετικό της φετινής σχολικής χρονιάς, που έχει να κάνει με το γεγονός ότι, λόγω της κατάργησης του καθεστώτος αγοράς υπηρεσιών, τα προγράμματα που αφορούν στην ενίσχυση των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία θα ξεκινήσουν έγκαιρα, από την πρώτη μέρα λειτουργίας των σχολείων. Από εκεί και πέρα, και σε ό,τι αφορά στο εκπαιδευτικό κομμάτι των προγραμμάτων ενίσχυσης των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, θέλουμε να δούμε πώς ο υφιστάμενος σχεδιασμός βελτιώνεται προς όφελος των παιδιών. Επομένως και αυτό είναι ένα θέμα, για το οποίο θέλουμε να ξεκινήσει ο διάλογος με το Υπουργείο, για να δούμε τα πράγματα να βελτιώνονται», σημείωσε ο κα Βασιλείου.
«Παιδιά τα οποία χρειάζονται στήριξη, για να μπορούν να παρακολουθούν, αλλά κυρίως να επικοινωνούν, πρέπει να φοιτούν σε ειδικά σχολεία, όπως αυτά που υπάρχουν σε όλες τις χώρες του κόσμου, και ειδικότερα στην Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός», σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνου. Από την πλευρά του, ο κ. Κουμής είπε ότι οι σχεδιασμοί πρέπει να λαμβάνουν υπόψη και των αριθμό των μεταναστευτικών ροών. Σημείωσε ότι το κράτος μπορεί να προετοιμάζεται για έναν συγκεκριμένο αριθμό μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία και στο τέλος αυτός να αυξάνεται κατά πολύ περισσότερο.