ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο θάνατος του Μπαχμούτ: Εικόνες από μια μαρτυρική πόλη

Πλάνα των New York Times από drone δείχνουν ερειπωμένα κτίρια και βομβαρδισμένα πάρκα, τα οποία συνθέτουν πλέον το ζοφερό τοπίο που επικρατεί

Το Μπαχμούτ έχει καταστραφεί ολοσχερώς. Καθώς οι μάχες γύρω από την πόλη της ανατολικής Ουκρανίας συνεχίζονται, πλάνα των New York Times από drone δείχνουν ερειπωμένα κτίρια και βομβαρδισμένα πάρκα, τα οποία συνθέτουν πλέον το ζοφερό τοπίο που επικρατεί εκεί.

Οι Ρώσοι ισχυρίζονται πως κατάφεραν θα θέσουν υπό τον έλεγχό τους την πόλη, η οποία αποτέλεσε το επίκεντρο της πιο μακροχρόνιας και αιματηρής μάχης του πολέμου. Οι Ουκρανοί, από την άλλη, οι οποίοι έχουν σημειώσει κάποιες νίκες στα περίχωρα, λένε πως ο «θάνατος» του Μπαχμούτ δεν σημαίνει πως τελείωσε η προσπάθειά τους να διώξουν τους Ρώσους από τη μαρτυρική αυτή περιοχή, τονίζοντας μάλιστα ότι πρόκειται απλώς για μία ακόμη φάση του πολέμου.

Η όλη συζήτηση περί «νικητών» και «ηττημένων», ωστόσο, αποσπά την προσοχή μας από τις ανθρώπινες απώλειες και τις υλικές καταστροφές σε μια άλλοτε ήσυχη πόλη που κάποτε ήταν γνωστή κυρίως για τα αλατωρυχεία και τους αφρώδεις οίνους της.

Κάποιοι από τους λίγους αμάχους που παραμένουν στην πόλη φαίνονται στα πλάνα των New York Times να μετακινούνται φοβισμένοι ανάμεσα στα ερείπια, αναζητώντας ένα ασφαλές μονοπάτι διαφυγής, καθώς οι Ρώσοι επιτέθηκαν στη συνοικία όπου κάποιοι άνθρωποι είχαν βρει καταφύγιο. Δεν κατέστη άμεσα γνωστό ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι, πού κατευθύνονταν και πώς κατάφεραν να επιβιώσουν.

Daniel Berehulak/The New York Times

«Αλεστής κρέατος»

Σε ένα μέρος όπου βασιλεύει ο θάνατος και η καταστροφή, τα σημάδια ζωής αποτελούν πλέον σπάνιο φαινόμενο. Ο Αμερικανός πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, δήλωσε αυτό το Σαββατοκύριακο ότι περίπου100.000 Ρώσοι στρατιώτες έχουν σκοτωθεί ή τραυματιστεί στο Μπαχμούτ. Βαριές απώλειες έχει υποστεί και η ουκρανική πλευρά, σε μια μάχη που και οι δύο αντίπαλες πλευρές έχουν περιγράψει ως «αλεστή κρέατος».

Καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους, η ουκρανική κυβέρνηση παρότρυνε τους κατοίκους να εκκενώσουν την πόλη με πληθυσμό 80.000, και εκτιμάται ότι μέχρι τον Μάρτιο παρέμεναν μόλις 4.000 άνθρωποι. Καθώς η Ρωσία ενέτεινε τους βομβαρδισμούς, ήταν αδύνατον για τις ανθρωπιστικές ομάδες να εργαστούν στην πόλη.

Οι ουκρανικές δυνάμεις παρείχαν μέχρι πριν δύο εβδομάδες ασφαλείς μετακινήσεις στους αμάχους ώστε να φύγουν από την πόλη , αλλά, σύμφωνα με στρατιώτες, μερικοί από αυτούς αρνήθηκαν να φύγουν. Καθώς οι τελευταίοι Ουκρανοί στρατιώτες μετέβησαν σε μια ακόμα πιο μικρή περιοχή στη δυτική είσοδο της πόλης, οι ρωσικές δυνάμεις μετέτρεψαν μια άλλοτε ευημερούσα συνοικία σε θέατρο ανταλλαγής πυρών.

Daniel Berehulak/The New York Times

Υπενθυμίζεται ότι οι ρωσικοί βομβαρδισμοί στο Μπαχμούτ ξεκίνησαν πριν από περίπου έναν χρόνο αλλά κατάφεραν να διεισδύσουν στην ανατολική πλευρά μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο – μετά από μήνες φονικών συγκρούσεων. 

Καθώς η θερμοκρασία έπεσε κάτω από το μηδέν αυτό τον χειμώνα, μία ομάδα των New York Times επισκέφθηκε το Μπαχμούτ και διαπίστωσε ότι οι λίγοι εναπομείναντες κάτοικοι έμεναν κυρίως σε υπόγειες αποθήκες και βασίζονταν στις υπηρεσίες των εθελοντών για να έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα και φάρμακα, βγαίνοντας σπάνια έξω για να μαζέψουν καυσόξυλα.

Παρηγοριά μέσω της τέχνης

Οι Ρώσοι προχώρησαν σταδιακά, ισοπεδώνοντας κτίρια στο πέρασμά τους με στόχο να περιορίσουν τον αριθμό των πιθανών θέσεων άμυνας για τους Ουκρανούς. Μέχρι τις αρχές Μαΐου, οι Ουκρανοί είχαν εκτοπιστεί σε ένα κομμάτι γης με έκταση μικρότερη από του Central Park στη Νέα Υόρκη. Οι Ρώσοι κλιμάκωσαν ακόμη περισσότερο τους βομβαρδισμούς, με στόχο να διώξουν και τους τελευταίους Ουκρανούς στρατιώτες. Μέχρι τα τελευταία Μαΐου, το είχαν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό.

Στη δυτική είσοδο του Μπαχμούτ, μια ομάδα καλλιτεχνών ζωγράφισε το 2020 δύο μεγάλες τοιχογραφίες πάνω σε δύο ψηλά κτίρια, με σκοπό να δώσουν μια αίσθηση παρηγοριάς στους κατοίκους.

Η πρώτη τοιχογραφία απεικόνιζε μια μητέρα να κρατά το παιδί της ψηλά και να μοιράζεται μαζί του μια στιγμή χαράς. Και οι δύο εμφανίζονται να φορούν γιρλάντες στα μαλλιά τους. Η άλλη απεικόνιζε έναν πατέρα με τον γιο του στους ώμους του να παίζει με ένα αεροπλανάκι κάτω από έναν ήσυχο, καταγάλανο ουρανό.

Η τοιχογραφία της μητέρας και της κόρης χάθηκε μαζί με το πολυώροφο κτίριο, που χρησιμοποιήθηκε ως καμβάς και όπου διέμεναν εκατοντάδες άνθρωποι. 

Την Παρασκευή, η τοιχογραφία με τον πατέρα και τον γιο ήταν ακόμα εκεί, αλλά καθώς περνούσε ένα drone, μια έκρηξη σημειώθηκε ακριβώς μπροστά από το κτίριο – το οποίο είναι τώρα άδειο, ερειπωμένο και άψυχο, όπως και ολόκληρη η πόλη.

 

Πηγή: The New York Times

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση

X