ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μπορούν τα F-16 να αλλάξουν τις ισορροπίες στον πόλεμο της Ουκρανίας;

Η πρώτη παρτίδα των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών μεταφέρεται ήδη στην Ουκρανία από τη Δανία και την Ολλανδία

ΠΗΓΗ: Reuters

Η πρώτη παρτίδα των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 μεταφέρεται ήδη στην Ουκρανία από τη Δανία και την Ολλανδία και θα πετάξουν πάνω από τον ουκρανικό ουρανό αυτό το καλοκαίρι, δήλωσε την Τετάρτη ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Αντονι Μπλίνκεν.

Η διάρκεια της διαδικασίας, από την προμήθεια των αεροσκαφών αμερικανικού σχεδιασμού και την εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων για να τα πετάξουν, είχε απογοητεύσει το Κίεβο, καθώς η Ρωσία είχε χρόνο να προετοιμάσει την άμυνά της για να ακυρώσει τον αντίκτυπο των F-16. Ταυτόχρονα, η Ουκρανία έπρεπε να επιβιώσει με μία εξαντλημένη αεροπορία, η οποία είναι ένα κλάσμα του μεγέθους και της ικανότητας αυτής των Ρώσων.

Το Reuters προχωρά σε μία ανάλυση ορισμένων στοιχείων που δείχνουν πώς τα F-16 μπορούν να βοηθήσουν την Ουκρανία και ποια εμπόδια εξακολουθούν να βρίσκονται στον δρόμο της αποτελεσματικής ανάπτυξης:

Πιθανές επιπτώσεις

Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι τα F-16 δεν θα αποτελέσουν από μόνα τους σημείο καμπής στον πόλεμο. «Θα πρέπει να διαχωρίσετε τον συμβολισμό από τον πραγματικό αντίκτυπο στο πεδίο της μάχης – ο οποίος θα είναι χρήσιμος αλλά μέτριος, ιδιαίτερα στην αρχή», δήλωσε ο Μαρκ Κανκιάν, ανώτερος σύμβουλος του Προγράμματος Διεθνούς Ασφάλειας στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS).

Ο Σερχιί Κουζάν, πρόεδρος του Ουκρανικού Κέντρου Ασφάλειας και Συνεργασίας, μιας μη κυβερνητικής ερευνητικής ομάδας, δήλωσε ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 60 αεροπλάνα για σημαντικές επιχειρήσεις, καθώς η Ουκρανία προσπαθεί να απωθήσει τη ρωσική αεροπορία από τα σύνορά της.

Η βουλευτής Ολεξάντρα Ουστινόβα, η οποία ηγείται της κοινοβουλευτικής επιτροπής του Κιέβου για τα όπλα και τα πυρομαχικά, δήλωσε ότι η Ουκρανία θα χρειαστεί κοντά στα 120 F-16 για να ενισχύσει σημαντικά την αεροπορική της ικανότητα.

Ενώ οι πιλότοι αποκτούν εμπειρία στους ουκρανικούς ουρανούς και ο στρατός δημιουργεί την αεροπορική του υποδομή, οι αρχικές παραδόσεις θα μπορούσαν τουλάχιστον να βοηθήσουν την Ουκρανία να ενισχύσει την αεροπορική της ασπίδα, λένε οι ειδικοί.

«Θα παράσχει κάποια ικανότητα αεράμυνας και βάθους, ενδεχομένως θα βοηθήσει στην αναχαίτιση των Shaheds [ιρανικής κατασκευής μη επανδρωμένα αεροσκάφη] και των πυραύλων κρουζ. Παρ’ όλα αυτά είναι ένας πολύ ακριβός τρόπος για να γίνει αυτό, όσον αφορά τα πυρομαχικά», δήλωσε ο Τζάστιν Μπρονκ, ανώτερος ερευνητής για την αεροπορική ισχύ και την τεχνολογία στο Royal United Services Institute (RUSI).

Τους τελευταίους μήνες, ο στρατός της Ουκρανίας έχει εργαστεί σκληρά για να μειώσει την απειλή για τα νέα F-16, επιτιθέμενος στη ρωσική αεράμυνα, σύμφωνα με τον Κουζάν. «Η διαμόρφωση του πεδίου μάχης, ιδίως στον Νότο, λαμβάνει ήδη χώρα. Η Ουκρανία έχει τις δυνατότητες να πλήξει συστηματικά τα σημαντικότερα συγκροτήματα αεράμυνας της Ρωσίας».

Πιλότοι και συντήρηση

Η εκπαίδευση θα είναι ζωτικής σημασίας. «Μπορείτε να έχετε πολλά γρήγορα αεριωθούμενα αεροσκάφη, αλλά αν δεν έχουν αποτελεσματικά όπλα και πλήρωμα αέρος ικανό να τα χρησιμοποιήσει με αποτελεσματική τακτική, τότε απλώς θα καταρρίπτονται σε μεγάλους αριθμούς», δήλωσε ο Μπρονκ.

Το χρονοδιάγραμμα για την εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων στα F-16 έχει κυριαρχήσει στις συζητήσεις σχετικά με τις παραδόσεις και τις δεσμεύσεις για περισσότερα από 70 αεροσκάφη.

Μέχρι το τέλος του 2024, η Ουκρανία αναμένει να έχει τουλάχιστον 20 πιλότους έτοιμους να πετάξουν F-16, δήλωσε η Ουστίνοβα. «Είναι δύσκολο να ζητήσεις περισσότερα αεροπλάνα όταν δεν έχεις ανθρώπους να τα πιλοτάρουν», είπε, προσθέτοντας ότι, αρχικά, η Ουκρανία θα έχει περισσότερα F-16 από εξειδικευμένους πιλότους. «Το να περιμένουμε στην ουρά για 10 χρόνια πριν εκπαιδευτούν οι πιλότοι μας δεν είναι εντάξει».

Ο εκπρόσωπος της ουκρανικής πολεμικής αεροπορίας αρνήθηκε να σχολιάσει.

Αμερικανοί αξιωματούχοι είχαν εγείρει το ζήτημα σχετικά με την εκπαίδευση στην Ουκρανία και σημείωναν ότι οι πιλότοι μπορούν επίσης να εκπαιδευτούν στην Ευρώπη. Ωστόσο, ο Μπρονκ δήλωσε ότι η ικανότητα του ΝΑΤΟ είναι ήδη στα όρια της.

Πρόσθεσε ότι η συντήρηση των αεροσκαφών είναι μια ακόμη πιο πιεστική πρόκληση από την εκπαίδευση των πιλότων. Οι περισσότερες επισκευές και συντηρήσεις θα πρέπει να γίνουν στο εσωτερικό της Ουκρανίας και ότι πιθανώς θα πρέπει να βασιστεί σε ξένους εργολάβους που γνωρίζουν τα αεροσκάφη.

Αεροπορικές βάσεις υπό απειλή

Η Ρωσία έχει ήδη εντείνει τις επιθέσεις της σε υποδομές που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη συντήρηση και την ανάπτυξη των F-16, δήλωσαν εμπειρογνώμονες. «Η Ρωσία πλήττει καθημερινά όλα τα αεροδρόμια, πιθανές βάσεις των F-16, συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών να καταστραφούν αεροδιάδρομοι και υποδομές. Οι επιθέσεις αυτές δεν έχουν σταματήσει τους τελευταίους τουλάχιστον δύο μήνες», δήλωσε ο Κουζάν.

Οι στόχοι θα γίνουν ακόμη πιο άμεσοι όταν φτάσουν τα αεροσκάφη, οι πιλότοι και οι ομάδες συντήρησης. Αυτό είναι πιθανό να αναγκάσει την Ουκρανία να εγκαταστήσει αντιπυραυλική άμυνα για την προστασία τους, μολονότι δεν διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστήματα αεράμυνας και πυρομαχικά.

«Πρέπει να αποδεχθούμε το γεγονός ότι τα αεροδρόμια θα είναι καλά προστατευμένα», δήλωσε ο Κουζάν, προσθέτοντας ότι κάθε βάση θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο συστοιχίες Patriot και δύο NASAMS. «Μόλις ενισχύσουμε τις πτητικές μας δυνατότητες, θα απωθήσουμε τα αεροπλάνα τους και ο τρόμος θα σταματήσει. Αλλά αυτοί οι δύο μήνες θα είναι πραγματικά δύσκολοι», πρόσθεσε ο Κουζάν.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΠΗΓΗ: Reuters

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση