Του Γιώργου Κακούρη
Τη Δευτέρα, η Κομισιόν ανακοίνωνε πως αμφισβητεί ενώπιον του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου την έρευνα την οποία ξεκίνησε η Κίνα για τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις στα γαλακτοκομικά προϊόντα που εξάγει η ΕΕ. Η κίνηση αυτή δεν ήρθε από το πουθενά, καθώς ΕΕ και Κίνα βρίσκονται εν μέσω μιας πολύπλοκης προσπάθειας να επιλύσουν την αντιπαράθεση γύρω από τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ, ενός προϊόντος έντονα επιδοτούμενου από την κινεζική κυβέρνηση και που απειλεί την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Η απόφαση της Κομισιόν ήταν ένα μήνυμα πως δεν θα αφήνει αναπάντητες πολιτικές εμπορικού προστατευτισμού, όμως παράλληλα φαίνεται να είναι και ένα μήνυμα πως οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να αναζητήσουν λύσεις όχι μέσω μονομερών κινήσεων αλλά μέσω των δομών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Ενός θεσμού που τα τελευταία χρόνια κινδυνεύει να υποπέσει σε ανυποληψία λόγω της έλλειψης παγκόσμιας συνεργασίας.
Στην ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε λόγο για ένα μοτίβο συμπεριφοράς το οποίο βλέπει από την κινεζική πλευρά, η οποία σύμφωνα με τις Βρυξέλλες δρομολογεί όλο και πιο συχνά «μέτρα εμπορικής άμυνας βασισμένα σε αμφισβητήσιμους ισχυρισμούς και ανεπαρκή αποδεικτικά στοιχεία».
Παράλληλα, επέμεινε πως θα προστατέψει τα συμφέροντα της γαλακτοβιομηχανίας και την Κοινή Αγροτική Πολιτική της ΕΕ από τέτοιες πρακτικές, καθώς η Κίνα έχει ήδη απειλήσει με αντίποινα ξεκινώντας έρευνα για φερόμενες τακτικές κατά του ανταγωνισμού σε τομείς όπως τις εξαγωγές χοιρινού.
Επίσης, η ίδια η ΕΕ επέβαλε και ετοιμάζεται να επιβάλει μόνιμους δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, τους οποίους έχει προτείνει η Κομισιόν, όμως θα πρέπει να εγκρίνουν τα κράτη-μέλη, με τη Γερμανία σύμφωνα με δημοσιεύματα να τάσσεται εναντίον.
Πίσω από την απόφαση της ΕΕ να αμφισβητήσει - με το που ανακοινώθηκε - την κινεζική εσωτερική έρευνα, υποβόσκουν οι εντάσεις μεταξύ της Ευρώπης και της Κίνας που λειτουργούν ταυτόχρονα ως ανταγωνιστές μεταξύ άλλων στην ανάπτυξη νέων, «πράσινων» τεχνολογιών, και ως σημαντικών εμπορικών εταίρων.
Ανοικτός ο διάλογος
Η σημασία που δίνουν οι δύο πλευρές στο να μην εκτροχιαστεί περισσότερο η κατάσταση λόγω της αντιπαράθεσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπογραμμίστηκε ξανά την περασμένη Πέμπτη με τη συνάντηση του εκτελεστικού αντιπροέδρου της Επιτροπής για θέματα εμπορίου, Βάλντις Ντομπρόφσκις, με τον Κινέζο υπουργό Εμπορίου Γουάνγκ Γουεντάο στις Βρυξέλλες.
Η Κομισιόν είχε ανακοινώσει τον Ιούλιο πρόταση για επιβολή δασμών από 14,7% μέχρι και 37,6% στην εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, σε συνέχεια έρευνας στην οποία διαπίστωσε πως η κρατική στήριξη της Κίνας στη συγκεκριμένη βιομηχανία μπορεί να οδηγήσει στο να γεμίσει η ΕΕ με φτηνά ηλεκτρικά οχήματα, βγάζοντας εκτός ανταγωνισμού την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Κίνα είχε απαντήσει κάνοντας λόγο για πολιτικές προστατευτισμού, όμως όπως μεταδίδουν ευρωπαϊκά ΜΜΕ, είχε εξ αρχής αναζητήσει την προοπτική του διαλόγου με την ΕΕ ώστε να βρεθούν λύσεις.
Η συνάντηση Ντομπρόφσκις - Γουάνγκ την Πέμπτη κατέληξε χωρίς αποτέλεσμα, με τον Ευρωπαίο αξιωματούχο να επιμένει μέσω ανακοίνωσης της ΕΕ πως οι ενέργειες των Βρυξελλών βασίζονται στις αρχές και τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Ωστόσο, προστίθεται, και οι δύο πλευρές επιβεβαίωσαν την πολιτική τους βούληση να αναζητήσουν μια αμοιβαία συμφωνημένη λύση που να συνάδει με τους κανονισμούς του ΠΟΕ.
Η «διορία»
Η άτυπη «διορία» για να βρεθεί λύση στο θέμα είναι η επικείμενη ψηφοφορία σε τεχνικό επίπεδο μεταξύ των κρατών-μελών, η οποία ήταν προγραμματισμένη αρχικά για σήμερα Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου. Για να εγκριθούν και να ισχύσουν για τα επόμενα πέντε χρόνια, οι δασμοί θα πρέπει να εγκριθούν με ειδική πλειοψηφία πριν από τον Νοέμβριο οπότε και λήγει η προκαταρκτική περίοδος εφαρμογής τους.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Politico, εναντίον των δασμών έχουν ήδη ταχθεί σε προκαταρκτική ψήφο η Ουγγαρία, η οποία ελπίζει σε επενδύσεις και θέσεις εργασίας με την κάθοδο κινεζικών εταιρειών στη χώρα, η Σλοβακία, η Μάλτα και η Κύπρος.
Πληροφορίες θέλουν τη Γερμανία να είναι η χώρα που αντιτίθεται περισσότερο στους δασμούς, κυρίως λόγω των επιπτώσεων που μπορεί να έχει η επιβολή δασμών στις εξαγωγές της δικής της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Κίνα.
Υπέρ της επιβολής δασμών ήταν αρχικά Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία, ωστόσο η ένταση με την οποία η Κίνα επιχειρεί να αλλάξει τις ισορροπίες φάνηκε και σε πρόσφατες δηλώσεις του Ισπανού πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ, στις αρχές Σεπτεμβρίου. Ο κ. Σάντσεθ είχε αναφέρει σε δηλώσεις του στη Σαγκάη πως θα πρέπει τα κράτη-μέλη και η Κομισιόν να επανεξετάσουν τις θέσεις τους για το θέμα αυτό, ώστε να αποφευχθεί το ξέσπασμα ενός εμπορικού πολέμου.