Επιμέλεια: Πάνος Σάκκας
H SpaceX δοκίμασε, την Πέμπτη, τον ισχυρότερο και μεγαλύτερο πύραυλο που έχει κατασκευαστεί ποτέ στον πλανήτη. Όλα πήγαν καλά για περίπου τέσσερα λεπτά ώσπου το διαστημικό σκάφος εξερράγη.
Τώρα τόσο η εταιρεία όσο και οι τοπικοί αξιωματούχοι και οι περιβαλλοντικοί οργανισμοί, αξιολογούν την κατάσταση.
Οι ρυθμιστικές αρχές ανακοίνωσαν ότι αναλύουν τον αντίκτυπο της εκτόξευσης στο φυσικό περιβάλλον των γύρω περιοχών και στη δημόσια ασφάλεια. Περιβαλλοντικές ομάδες και ορισμένοι κάτοικοι της περιοχής δηλώνουν ανήσυχοι για τις επιπτώσεις των δοκιμών της SpaceX στη βάση της και γύρω από αυτήν.
Για τη SpaceX, η μη επανδρωμένη δοκιμαστική πτήση που πέταξε για περίπου 38,6 χιλιόμετρα στον ουρανό, πέρασε επιτυχώς από αρκετά «ορόσημα». Ο πύραυλος άντεξε κατά τη φάση της πτήσης όπου δέχθηκε τη μεγαλύτερη πίεση. Η εκτόξευση, και μόνο, του τεράστιου οχήματος ήταν επίσης ένα επιτυχημένο ορόσημο, δήλωσαν αξιωματούχοι της εταιρείας.
Η δοκιμή, που σχεδιαζόταν για χρόνια, ήταν ένα από τα απαιτούμενα βήματα πριν η SpaceX επιχειρήσει να μεταφέρει ανθρώπους στο φεγγάρι και, αργότερα, ακόμα στον Άρη, σύμφωνα με το όραμα της εταιρείας. Η SpaceX θέλει να αποδείξει ότι ο πύραυλος Super Heavy του Starship μπορεί να θέσει τα μεγάλα διαστημόπλοια της σε τροχιά και να προσγειώσει με ασφάλεια τα οχήματα για μελλοντική επαναχρησιμοποίηση.
Πέρυσι, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία επέβλεψε την περιβαλλοντική αξιολόγηση των σχεδίων της SpaceX για το Starship, προσδιόρισε δεκάδες μέτρα που έπρεπε να λάβει η εταιρεία, για να μετριάσει τις επιπτώσεις της εκτόξευσης του Starship.
Πηγή: Michael Kirki
Πηγή: Michael Kirki
Κατά την απογείωση του οχήματος ύψους 120 μέτρων που ήταν φορτωμένο με τόνους καυσίμων, ένα μεγάλο νέφος απλώθηκε γύρω από την εξέδρα εκτόξευσης. Βίντεο που δημοσίευσε αργότερα η SpaceX, δείχνει υλικό να τινάζεται στον Κόλπο του Μεξικού κατά τις πρώτες στιγμές της εκτόξευσης. Οι πιτσιλιές ήταν ορατές στο νερό. Ο πύραυλος εξερράγη περίπου τέσσερα λεπτά μετά την απογείωση.
Για την εκτόξευση, δημιουργήθηκε μια ζώνη ασφαλείας, ώστε να είναι βέβαιο πως κανείς άνθρωπος δεν θα βρισκόταν επικίνδυνα κοντά στην εξέδρα εκτόξευσης της SpaceX. Οι εγκαταστάσεις κατασκευής και συναρμολόγησης του Starship βρίσκονται κοντά σε μια παραλία του Κόλπου του Μεξικού, περίπου 32 χιλιόμετρα ανατολικά του Μπράουνσβιλ του Τέξας, μιας πόλης περίπου 188.000 κατοίκων.
Τμήμα του αυτοκινητόδρομου που οδηγεί στον χώρο και την παραλία με την εξέδρα της εταιρείας θα έμενε κλειστή έως την Παρασκευή για λόγους ασφαλείας κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων καθαρισμού, σύμφωνα με τον ανώτατο αξιωματούχο της κομητείας Κάμερον.
Η SpaceX παρείχε στην αμερικανική ακτοφυλακή στοιχεία σχετικά με το τι συνέβη και η υπηρεσία διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν επικίνδυνα συντρίμμια, δήλωσε εκπρόσωπος της ακτοφυλακής το βράδυ της Πέμπτης.
Η υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που επιβλέπει την έρευνα για το τι συνέβη κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής πτήσης, θα εξετάσει αν το γεγονός που οδήγησε στην έκρηξη αποτελεί, ή όχι, απειλή για τη δημόσια ασφάλεια πριν η SpaceX επιχειρήσει άλλη πτήση, σύμφωνα με εκπρόσωπο της υπηρεσίας.
Μέχρι το απόγευμα της Πέμπτης δεν είχαν αναφερθεί τραυματισμοί ή ζημιές σε δημόσια περιουσία.
Η Υπηρεσία Ιχθύων και Άγριας Ζωής των ΗΠΑ, η οποία επιβλέπει την περιοχή κοντά στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, αξιολογεί τις επιπτώσεις από την εκτόξευση, δήλωσε εκπρόσωπος την Παρασκευή.
Η SpaceX, η οποία θέλει να δοκιμάσει ξανά και ξανά τα Starships, δεν αναμένει να επιχειρήσει άλλη εκτόξευση για τουλάχιστον μερικούς μήνες, σύμφωνα με σχόλια που έκανε ο Έλον Μασκ μετά την δοκιμή.
Μια από τις μεγαλύτερες ανησυχίες του Μασκ, ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου της SpaceX, ήταν αν η εξέδρα εκτόξευσης θα άντεχε την πίεση και τους κραδασμούς από τις δεκάδες ισχυρές μηχανές του Starship που θα πυροδοτούνταν ταυτόχρονα για να απογειωθεί το τεράστιο όχημα.
Ορισμένοι πρώην υπάλληλοι και αξιωματούχοι της διαστημικής βιομηχανίας σχολίασαν μια φωτογραφία της εξέδρας που κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο και στην οποία φαινόταν να έχει υποστεί ζημιές.
Πρώην εργαζόμενοι της SpaceX δήλωσαν ότι η εταιρεία ενθαρρύνει την ανάληψη ρίσκου, εφόσον δεν τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια, και οι μηχανικοί της SpaceX είναι ικανοί να χρησιμοποιούν τα δεδομένα που συλλέγονται από εκρήξεις ή προβλήματα, ώστε να προχωρούν σε βελτιώσεις των συστημάτων. oblems to improve.
Η προσέγγιση της SpaceX για τη δοκιμή του Starship διέφερε από την στρατηγική που ακολουθούσε η εταιρεία πριν από μερικά χρόνια, όταν ανέπτυσσε τον μικρότερο πύραυλο Falcon 9, ένα μερικώς επαναχρησιμοποιήσιμο όχημα. Ο Falcon 9 χρησιμοποιείται από τη NASA και άλλους πελάτες.
Κατά την ανάπτυξη του Falcon 9, η SpaceX διεξήγαγε τις λεγόμενες δοκιμές πλήρους διάρκειας στο έδαφος. Για αυτές, ο προωθητήρας του οχήματος φορτωνόταν με καύσιμα και οι κινητήρες λειτουργούσαν μέχρι αυτά να εξαντληθούν, όπως ακριβώς και κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.
Η Space Exploration Technologies Corp. όπως ονομάζεται επίσημα η SpaceX, δεν επιχείρησε μια τέτοια δοκιμή πλήρους διάρκειας του πυραύλου Super Heavy και των κινητήρων του, πριν από την εκτόξευση της Πέμπτης. Η εταιρεία έχει κάνει κάποιες επίγειες δοκιμές των κινητήρων. Τον Φεβρουάριο, για παράδειγμα, η εταιρεία ολοκλήρωσε μια συντομότερη δοκιμή.
Ο Μασκ δήλωσε ότι τότε είχαν λειτουργήσει οι 31 από τους 33 κινητήρες. Μετά την εκτόξευση της Πέμπτης, η SpaceX ανακοίνωσε ότι ορισμένοι κινητήρες έσβησαν κατά τη διάρκεια της δοκιμής.
Πηγή: Wall Street Journal