ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τα ηθικά και νομικά όρια της τεχνητής νοημοσύνης

Αγωγή της οικογένειας του Σουμάχερ για συνέντευξή του και καταγγελία δισκογραφικής για τραγούδι του Ντρέικ

Kathimerini.gr

Η τεχνητή νοημοσύνη, ή απλώς ΑΙ (Artificial Intelligence), έχει μπει για τα καλά πλέον στις ζωές μας. Η συζήτηση γύρω από αυτή δεν είναι βέβαια καθόλου καινούργια. Οταν όμως τον περασμένο Νοέμβριο η εταιρεία Οpen AI παρουσίασε το περιβόητο ChatGPT –μια διαδικτυακή εφαρμογή στην οποία μπορεί κανείς να συνομιλήσει με ένα ρομπότ το οποίο απαντάει «ανθρώπινα»– πολλοί ήταν εκείνοι που άρχισαν να ανησυχούν για τον ρόλο που ενδέχεται να παίξει η τεχνητή νοημοσύνη στις ζωές μας.

Πριν από λίγες ημέρες το γερμανικό περιοδικό Die Aktuelle δημοσίευσε μια «συνέντευξη» με τον επτά φορές πρωταθλητή της Formula1 Μίκαελ Σουμάχερ, η οποία ήταν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένη από τεχνητή νοημοσύνη. Ο Σουμάχερ δεν έχει κάνει καμία δημόσια εμφάνιση από το 2013, οπότε είχε ένα πολύ σοβαρό ατύχημα κατά τη διάρκεια διακοπών για σκι στις Γαλλικές Αλπεις. Το εξώφυλλο του περιοδικού έγραφε «Η πρώτη συνέντευξη του Σουμάχερ» και περιείχε δηλώσεις όπως «η ζωή μου έχει αλλάξει εντελώς μετά το ατύχημα. Ηταν μια φρικτή στιγμή για τη γυναίκα μου, τα παιδιά μου και όλη μου την οικογένεια. Είχα τραυματιστεί τόσο σοβαρά που βρισκόμουν για μήνες σε ένα είδος τεχνητού κώματος, διότι διαφορετικά το σώμα μου δεν θα μπορούσε να τα βγάλει πέρα».

Αν και το περιοδικό ανέφερε στο τέλος του άρθρου πως η συνέντευξη είναι προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, η οικογένεια του Σουμάχερ αποφάσισε, σύμφωνα με τον Guardian, να ασκήσει αγωγή θεωρώντας τη συνέντευξη «προσβλητική».

Λίγες ημέρες νωρίτερα, ένα άλλο λογισμικό ΑΙ συνέθεσε ένα τραγούδι κατά μίμηση του δημοφιλούς Καναδού τραγουδιστή Ντρέικ. Το τραγούδι, το οποίο κοινοποιήθηκε στο Διαδίκτυο από τον χρήστη @ghostwriter, μιμούνταν όχι μόνο τη φωνή του Καναδού αλλά και το ύφος των στίχων του, έχοντας αναφορές σε προσωπικά του ζητήματα. Εκανε την εμφάνισή του τη Μεγάλη Παρασκευή και μέχρι τη Δευτέρα είχε ακουστεί από εκατομμύρια χρήστες και βρισκόταν ήδη στις δημοφιλέστερες πλατφόρμες διαμοιρασμού μουσικής. Σύμφωνα με το BBC, η δισκογραφική εταιρεία του καλλιτέχνη κατήγγειλε τις εν λόγω πλατφόρμες για παραβίαση νόμων για πνευματικά δικαιώματα και τις υποχρέωσε να διαγράψουν το τραγούδι.

Την προηγούμενη εβδομάδα ο 52χρονος φωτογράφος Μπόρις Ελνταγκσεν βραβεύθηκε στον διαγωνισμό φωτογραφίας της Sony για ένα ασπρόμαυρο έργο του, στο οποίο απεικονίζονται δύο γυναίκες. Μόνο που αυτές οι γυναίκες δεν υπήρξαν ποτέ. Η φωτογραφία ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, τόσο ρεαλιστικό που κατάφερε να εξαπατήσει ακόμη και την κριτική επιτροπή. Ο Ελνταγκσεν φυσικά αρνήθηκε το βραβείο, όμως η Sony με ανακοίνωσή της δήλωσε πως δεν αισθάνεται ότι μπορεί πλέον να έχει σχέσεις με τον καλλιτέχνη. Ο ίδιος δήλωσε αργότερα ότι θεωρεί την τεχνητή νοημοσύνη ακίνδυνη, αλλά πως πλέον πολλοί κριτικοί τέχνης θα κληθούν να αναστοχαστούν πάνω στα αισθητικά τους κριτήρια.

Στον απόηχο όλων αυτών, ο βρετανικός Economist δημοσίευσε πρόσφατα μια λίστα με επαγγέλματα τα οποία προβλέπει πως θα μειώσουν το ανθρώπινο δυναμικό που απασχολούν, αντικαθιστώντας το τα προσεχή χρόνια με υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Νέα: Τελευταία Ενημέρωση

X