Η έκρηξη του πυραύλου Starship της SpaceX λίγα λεπτά μετά την εκτόξευσή του αποτελεί το πιο πρόσφατο παράδειγμα «επιτυχούς αποτυχίας», μιας επιχειρησιακής φόρμουλας που έχει ωφελήσει σε μεγάλο βαθμό την εταιρεία του Ελον Μασκ, σύμφωνα με ειδικούς.
Ειδικότερα, αντί το γεγονός να θεωρηθεί ως «αναποδιά», οι ειδικοί αναφέρουν ότι η απώλεια του πυραύλου θα βοηθήσει στην επιτάχυνση της ανάπτυξής του.
Liftoff of Starship! pic.twitter.com/4t8mRP37Gp
— SpaceX (@SpaceX) April 20, 2023
Οι εικόνες του Starship να βγαίνει εκτός ελέγχου σε ύψος περίπου 20 μιλίων, ενώ ήταν τοποθετημένο στον ενισχυτή πυραύλων Super Heavy προτού το σκάφος εκραγεί, κυριάρχησαν στα ΜΜΕ.
Η SpaceX αναγνώρισε ότι πολλοί από τους 33 ισχυρούς κινητήρες του Super Heavy δεν λειτούργησαν σωστά κατά την άνοδο και πως τόσο ο ενισχυτικός πύραυλος όσο και το Starship απέτυχαν να διαχωριστούν πριν τερματιστεί η μοιραία πτήση.
Ωστόσο, τα στελέχη της SpaceX, συμπεριλαμβανομένου του Μασκ- του ιδρυτή, χαιρέτισαν τη δοκιμαστική πτήση αναφέροντας ότι πέτυχε τον σημαντικό στόχο της εκτόξευσης του πυραύλου, παρέχοντας παράλληλα πλούσια στοιχεία που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη του Starship.
Congrats @SpaceX team on an exciting test launch of Starship!
— Elon Musk (@elonmusk) April 20, 2023
Learned a lot for next test launch in a few months. pic.twitter.com/gswdFut1dK
Τελειοποίηση μέσω της εξάσκησης
Τουλάχιστον ειδικοί στους τομείς της Αεροδιαστημικής Μηχανικής και της Πλανητικής Επιστήμης, δήλωσαν στο Reuters πως η εν λόγω δοκιμαστική πτήση είχε όντως οφέλη.
«Πρόκειται για κλασική [περίπτωση] επιτυχούς αποτυχίας της SpaceX», δήλωσε ο Γκάρετ Ράισμαν, καθηγητής αστροναυτικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, ο οποίος είναι πρώην αστροναύτης της NASA και ανώτερος σύμβουλος της SpaceX.
Ο Ράισμαν χαρακτήρισε τη δοκιμαστική πτήση Starship χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας στρατηγικής της SpaceX που ξεχωρίζει την εταιρεία του Μασκ από τις παραδοσιακές αεροδιαστημικές εταιρείες, ακόμη και τη NASA, δηλαδή ότι «καλοδέχονται την αποτυχία όταν οι συνέπειές της είναι μικρές».
Σημειώνεται ότι ο πύραυλος δεν ήταν επανδρωμένος και πως πέταξε σχεδόν εξ ολοκλήρου πάνω από τη θάλασσα ώστε να αποφευχθούν πιθανοί τραυματισμοί ή υλικές ζημιές στο έδαφος από την πτώση των συντριμμιών.
«Παρ’ όλο που ο πύραυλος κοστίζει πολλά χρήματα, αυτό που πραγματικά αποτελεί μεγάλο κόστος είναι ο μισθοί», δήλωσε ο Ράισμαν σε συνέντευξή του στο Reuters.
Ο ίδιος δήλωσε ότι η SpaceX εξοικονομεί περισσότερα χρήματα μακροπρόθεσμα και χρειάζεται λιγότερο χρόνο για να εντοπίσει και να διορθώσει τα μηχανικές βλάβες, παίρνοντας περισσότερα ρίσκα κατά τη διαδικασία ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον Ράισμαν, η εταιρεία το προτιμά από το να έχει «μια μεγάλη ομάδα που εργάζεται για χρόνια και χρόνια και χρόνια προσπαθώντας για το τέλειο».
Από την πλευρά της, η πλανητική επιστήμονας Τάνια Χάρισον, συνεργάτης στο Ινστιτούτο Εξωτερικού Διαστήματος του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας, δήλωσε ότι η απογείωση από τον πύργο εκτόξευσης και η ανάβαση στο κρίσιμο σημείο της μέγιστης αεροδυναμικής πίεσης ήταν σημαντικά επιτεύγματα για την πρώτη πτήση ενός τόσο μεγάλου και πολύπλοκου συστήματος.
«Αποτελεί μέρος της διαδικασίας των δοκιμών», είπε σε συνέντευξή της. «Συμβαίνουν πολλά ατυχήματα όταν προσπαθείς να σχεδιάσεις έναν νέο πύραυλο. Το γεγονός και μόνο ότι εκτοξεύτηκε πραγματικά χαροποίησε πολλούς ανθρώπους».