ΔΗΚΤΗΣ
Χωρίς αποτέλεσμα ολοκληρώθηκε η περίοδος της δημόσιας πρότασης που απηύθυνε η Eurobank στους μετόχους της ελληνικής τράπεζας. H Eurobank κατάφερε μέσα από την διαδικασία της δημόσιας πρότασης να αποκτήσει οριακό επιπλέον ποσοστό φτάνοντας την συμμετοχή της στο 55,9% των ψήφων. Ως αναμενόταν η κυπριακή πλευρά (περίπου 37%), με συμμετοχή στο ΔΣ της τράπεζας, δεν ανταποκρίθηκε θετικά ενώ αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι οι retail επενδυτές της τράπεζας (περίπου 7%) δεν επέδειξαν ενδιαφέρον. Οι επόμενες κινήσεις αναμένονται τον Σεπτέμβριο οπότε η Eurobank θα χρησιμοποιήσει τη Γενική Συνέλευση για να πετύχει αλλαγές στην εκτελεστική και μη εκτελεστική διεύθυνση της τράπεζας. Με τα έως τώρα δεδομένα, αυτό που δεν θα μπορέσει να υλοποιήσει είναι σχέδια που απαιτούν ενισχυμένη μετοχική πλειοψηφία, όπως για παράδειγμα συγχωνεύσεις. Ως εκ τούτου τα μεγάλα οφέλη της εξαγοράς που θα προκύπταν από τη συνένωση των δύο οντοτήτων που ελέγχει η Eurobank στην Κύπρο θα πρέπει να περιμένουν.
Τα ψηλά επιτόκια δίνουν επιλογές
Όπως στην περίπτωση των Κύπριων μετόχων της ελληνικής τράπεζας που θεωρούν την προσφερόμενη από τη Eurobank τιμή χαμηλή, έτσι και η διοίκηση της Τράπεζας Κύπρου θεωρεί την τιμή της μετοχής της στο ΧΑΚ χαμηλή. Ως εκ τούτου έχει αποφασιστεί και υλοποιείται πρόγραμμα εξαγοράς και ακύρωσης ιδίων μετοχών σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον νόμο. Μέχρι στιγμής η Τράπεζα Κύπρου έχει ολοκληρώσει το ένα τρίτο του προγράμματος ξοδεύοντας περίπου 8 εκατ. ευρώ και αποκτώντας περίπου 1,9 εκατ. μετοχές. Η δυναμική που καθορίζει τις εξελίξεις στις δύο συστημικές τράπεζες της Κύπρου έχει να κάνει με τα πολύ ψηλά βασικά επιτόκια που επιτρέπουν κινήσεις στην πλευρά των κεφαλαίων.
Δέσμια των αναδόχων
Την επικαιρότητα απασχολούν αυτή την περίοδο δύο μεγάλα έργα, αυτό στη Λάρνακα και το άλλο στο Βασιλικό. Το πρώτο αφορά στο λιμάνι και τη μαρίνα και το δεύτερο στο τερματικό και την πλωτή μονάδα. Και οι δύο περιπτώσεις αφορούν σε έργα υποδομής εκατοντάδων εκατομμυρίων, τα οποία διακόπηκαν, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις σχετικά με το κατά πόσο είναι ρεαλιστικό να ολοκληρωθούν στο κόστος και την έκταση που αρχικά σχεδιάστηκαν. Και η απάντηση είναι όχι, είτε γιατί η ολοκλήρωσή τους θα απαιτήσει επιπλέον εκατομμύρια είτε γιατί θα αλλάξουν οι σχεδιασμοί για να απλοποιηθούν. Άλλος ένας κοινός παρονομαστής που παρουσιάζεται έχει να κάνει με το πώς και οι δύο ανάδοχοι των έργων βρίσκουν τρόπο να εκβιάζουν τη Δημοκρατία προκαλώντας επιπλοκές.
Η πολυτέλεια των διακοπών
Το είχαμε σημειώσει και σε προηγούμενο ΔΗΚΤΗ, εν μέσω καλοκαιριού μια σημαντική οικονομική παράμετρος είναι το ποσοστό των κατοίκων μιας χώρας που δηλώνει ότι έχει την οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιήσει διακοπές. Σύμφωνα με την ETUC (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Συνδικάτων) η Κύπρος είναι η δεύτερη χώρα με ψηλά ποσοστά εργαζομένων που δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν διακοπές. Την εξέλιξη αναδεικνύει η ΣΕΚ που σωστά τονίζει πως η αγοραστική δύναμή των εργαζομένων υποχωρεί χρόνο με τον χρόνο. Αυτό, σημειώνουμε εμείς, επιτείνει το πρόβλημα της χαμηλής παραγωγικότητα και της χαμηλής ζήτησης στην οικονομία. Δύο προβλήματα που αν δεν αντιμετωπίσει η κυβέρνηση με τη σωστή οικονομική πολιτική θα προκαλεί ρήγμα στην ανταγωνιστικότητα της εσωτερικής οικονομίας.
Η ανεργία των νέων στο επίκεντρο
Οι συνθήκες στην κυπριακή αγοράς εργασίας για τα δεδομένα της εποχής συγκρίνονται με αυτά της πλήρους απασχόλησης. Αυτό σημαίνει ότι οι αυξήσεις στο εργατικό κόστος θα πρέπει να στοχεύουν στη βελτίωση της παραγωγικότητας και τη διασφάλιση της αγοραστικής δύναμης των μισθών στα χαμηλά και μεσαία κοινωνικά στρώματα. Όσον αφορά στην ανεργία των νέων κάτω των 25 ετών, εκεί η Κύπρος παρουσιάζει ψηλότερους δείκτες από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Αυτό μάλλον έχει να κάνει με τις χαμηλές απολαβές που προσφέρονται σε απόφοιτους χωρίς εμπειρία οι οποίοι προτιμούν να περιμένουν εξαντλώντας τις διαθέσιμες επιλογές πριν να εισέλθουν στην αγορά. Αυτό παραπέμπει στην ανάγκη δημιουργίας ποιοτικών θέσεων εργασίας με απολαβές που να καλύπτουν το κόστος ζωής.