Του Απόστολου Κουρουπάκη
Ο Ανδρέας Αραούζος σκηνοθετεί στον ατμοσφαιρικό χώρος της Καστελλιώτισσας, το θεατρικό έργο του James Goldman «Το Λιοντάρι του Χειμώνα», που του απέφερε το Όσκαρ Σεναρίου στην κινηματογραφική του εκδοχή. Το έργο παρουσιάζει τη βασιλική οικογένεια της Αγγλίας την Παραμονή Χριστουγέννων του 1183. Ίσως για αυτή τη μεσαιωνική οικογένεια (του Ριχάρδου του Λεοντόκαρδου), το επίθετο «δυσλειτουργική» να είναι πολύ ήπιο… Ο σκηνοθέτης λέει πως το έργο είναι ένα ιστορικό δράμα αλλά ταυτόχρονα μια ανθρωποκεντρική ιστορία για τη δυσλειτουργική οικογένεια, τα παιδικά τραύματα, τη δίψα για «αναφορά», σημειώνοντας πως είναι έργο επικό και δωματίου, ταυτόχρονα.
Ο Ανδρέας Αραούζος αναφέρει πως δεν κάνει ντοκιμαντέρ ούτε ιστορική έρευνα. «Ψυχαγωγούμε με δράμα που έχει κάθε δυνατότητα να αγγίξει τον θεατή μας. Βαθιά, ελπίζω». Το κείμενο μετέφρασε ο Ανδρέας Αραούζος, την πρωτότυπη μουσική συνέθεσε ο Δημήτρης Ζαχαρίου, ενώ τον υποβλητικό χώρο της Καστελλιώτισσας φωτίζει ο Νίκος Μυλωνάς και τον ντύνει, όπως και τους ηθοποιούς, ο Γιώργος Γιάννου. Τη βασιλική οικογένεια ενσαρκώνουν οι Βαρνάβας Κυριαζής, Αννίτα Σαντοριναίου, Μιχάλης Καζάκας, Αντρέας Δανιήλ, Μιχάλης Αναγιωτός, Άνθη Κάσινου και Νίκος Κοσώνας.
«Η αρετή και η φαυλότητα είναι πρωτογενή θεμέλια της ανθρώπινης φύσης. Και είναι τα πρωταρχικά μας κίνητρα για όλες τις σκέψεις και τις πράξεις μας» λέει ο Ανδρέας Αραούζος. Φωτογραφία: Νίκος Μυλωνάς
–Γιατί επέλεξες για αυτή την περίοδο να ανεβάσεις το «Λιοντάρι του Χειμώνα»;
–Είναι χειμώνας, και το «Λιοντάρι» διαδραματίζεται την Παραμονή Χριστουγέννων του 1183 σε μεσαιωνικό κάστρο. Τι καλύτερο, λοιπόν, από Δεκέμβριο στην Καστελλιώτισσα; Το έργο είναι ένα ιστορικό δράμα αλλά ταυτόχρονα μια ανθρωποκεντρική ιστορία για τη δυσλειτουργική οικογένεια, τα παιδικά τραύματα, τη δίψα για «αναφορά». Είναι έργο επικό και δωματίου, ταυτόχρονα.
–Πώς κινήθηκες σκηνοθετικά για να αναπαραστήσεις αυτό το χριστουγεννιάτικο τραπέζι;
–Υποκριτικά, όπως πάντα, με καθοδηγεί το κείμενο και τα κίνητρα των προσώπων του έργου. Και εδώ έχουμε μια πανδαισία από κίνητρα…! Χωροταξικά, σίγουρα η μαγική αίθουσα της Καστελλιώτισσας μάς ενέπνευσε, με τον σκηνογράφο Γιώργο Γιάννου, και δημιουργήθηκε αυτό το θεατρικό «στήσιμο» που θυμίζει σκάκι, παλάτι και υπνοδωμάτιο ταυτόχρονα.
–Αντικατοπτρίζει θα έλεγες αυτή η βασιλική οικογένεια δικές μας, σημερινές δυσλειτουργίες;
–Σαφώς. Διαφορετικά, δεν θα πίστευα ότι αφορούσε τον θεατή αυτή η θεατρική παράσταση. Δεν κάνουμε ντοκιμαντέρ ούτε ιστορική έρευνα. Ψυχαγωγούμε με δράμα που έχει κάθε δυνατότητα να αγγίξει τον θεατή μας. Βαθιά, ελπίζω.
–Νομίζεις πως η κοινωνία μας, σήμερα, είναι πιο ανθεκτική στις όποιες δυσλειτουργίες ή επιστρέφουμε σε πιο σκοτεινές εποχές;
–Ίσως η σκληρότητα του Μεσαίωνα να έχει μεταλλαχθεί με διαφορετικές μεθόδους εκδίκησης, δολοπλοκίας και εγωκεντρισμού. Όμως η αρετή και η φαυλότητα είναι πρωτογενή θεμέλια της ανθρώπινης φύσης. Και είναι τα πρωταρχικά μας κίνητρα για όλες τις σκέψεις και τις πράξεις μας.
–Αν σήμερα υπήρχε ένας Ριχάρδος τι πιστεύεις ότι θα διεκδικούσε για την Κύπρο;
–Τα πάντα εξαρτώνται από τον στόχο του «ηγέτη». Ο στρατός (του μεσαίωνα) μπορεί πια να αντικαθίσταται από πηγές ενέργειας ή επενδύσεις (ή άλλα πολλά) για να εδραιωθεί κάποια εθνική ισχύς. Μπορεί να θεωρούσε το νησί ένα απλό λάφυρο και μοχλό πίεσης για κάποια άλλη, πιο ισχυρή γη. Γεωπολιτικά παιχνίδια που δεν σταματάνε, απλώς μεταμορφώνονται ανάλογα με τους στόχους αυτών που αποφασίζουν και με το τι θεωρείται πολύτιμο σε κάθε εποχή.
–Λέγονται και γίνονται τα καλύτερα –από κάθε άποψη– στα οικογενειακά τραπέζια;
–Δεν το πιστεύω, όχι. Πρόκειται για τη σκηνή μιας – φαινομενικά αθώας – παράστασης. Μιας παράστασης (και δεν εννοώ κάτι το ψεύτικο) που το κάθε μέλος «ανεβάζει» για να καθορίσει, να ξεκαθαρίσει ή να ανα-διαπραγματευτεί τη θέση του (ή την υποχρέωσή του) μέσα στην οικογένεια.
«Υποκριτικά, όπως πάντα, με καθοδηγεί το κείμενο και τα κίνητρα των προσώπων του έργου. Και εδώ έχουμε μια πανδαισία από κίνητρα…!». Φωτογραφία: Νίκος Μυλωνάς
Πληροφορίες
Παραστάσεις: Λευκωσία: Παρασκευή, Σάββατο (8:30 μ.μ.) και Κυριακή (6:30 μ.μ.) μέχρι 29 Δεκεμβρίου.
Λεμεσός: Κυριακή, 5 Ιανουαρίου 2025, Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο, 6:00 μ.μ.
Πάφος: Τετάρτη, 8 Ιανουαρίου 2025, Μαρκίδειο Δημοτικό Θέατρο, 8:00 μ.μ.
Εισιτήρια €18 (και €15 για συνταξιούχους, φοιτητές, ηθοποιούς) | ticketmaster.cy / 7777 7040 / ACS Courier