![](https://www.kathimerini.com.cy/assets/modules/wnp/articles/202502/548301/images/b_kallitexnes.jpg)
Kathimerini.com.cy
Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, ανακοινώνει τους καλλιτέχνες που διακρίθηκαν για το έργο και τη συμβολή τους στην κυπριακή θεατρική σκηνή κατά το περασμένο έτος. Η τελετή θα πραγματοποιηθεί στην παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, στο Θέατρο ΘΟΚ στις 27 Μαρτίου 2025, ημερομηνία που συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου. «Η βράβευση αυτή δεν αποτελεί μόνο μια αναγνώριση του ταλέντου και της αφοσίωσης των δημιουργών, αλλά και μια δυναμική υπενθύμιση της ζωτικής σημασίας του θεάτρου», αναφέρει σε ανακοίνωση του ο ΘΟΚ.
Αυτούσια η ανακοίνωση
Μεγάλο Βραβείο ΘΟΚ
Απονέμεται στον σκηνογράφο, ενδυματολόγο και εικαστικό Άντη Παρτζίλη, τιμώντας την πλούσια και ευδοκιμούσα καλλιτεχνική του πορεία. Δημιουργός με όραμα και βαθιά αφοσίωση, ο Άντης Παρτζίλης ανέδειξε την εικαστική διάσταση του θεάτρου για περισσότερες από πέντε δεκαετίες, με το πολυσχιδές και πολυβραβευμένο έργο του να αφήνει ανεξίτηλο αποτύπωμα, εμπνέοντας γενιές καλλιτεχνών/ιδων και συμβάλλοντας καθοριστικά στη διαμόρφωση του θεατρικού τοπίου στην Κύπρο. Η καλλιτεχνική του ματιά ανανέωσε ριζικά την αισθητική των θεατρικών παραγωγών, εισάγοντας μια λιτή και αφαιρετική προσέγγιση, όπου η εικαστική σύλληψη συνδυαζόταν με τη γλυπτική αποτύπωση του χώρου, δημιουργώντας σκηνικά που λειτουργούσαν ως ζωντανά έργα τέχνης. Με καινοτομία και τόλμη, έκανε τη σκηνογραφία και την ενδυματολογία να αφηγούνται ιστορίες, δίνοντας στα υλικά, τις υφές και τις μορφές έναν ουσιαστικό δραματουργικό ρόλο, ενώ ανέδειξε στοιχεία βιομηχανικού ύφους, αδρές υφές και συμβολικές δομές, μεταμορφώνοντας τη σκηνική εμπειρία.
Η επαγγελματική του πορεία συνδέθηκε στενά με τον ΘΟΚ, όπου εργάστηκε ως σκηνογράφος, ενδυματολόγος, σκηνοθέτης, αλλά και από τη θέση του διευθυντή για δύο ιδιαίτερα παραγωγικές και εύρωστες θητείες. Κατά τη διάρκειά τους, ο ΘΟΚ γνώρισε μια περίοδο εξωστρέφειας και νεωτερισμού, με έμφαση στις διεθνείς συνεργασίες και συμμετοχές σε σημαντικές ευρωπαϊκές θεατρικές πρωτοβουλίες. Παράλληλα, στο εσωτερικό, συνέβαλε στην ενίσχυση της θεατρικής σκηνής της Κύπρου μέσω της προώθησης και καθιέρωσης σημαντικών θεσμών, ενώ έθεσε τις βάσεις για την ανάπτυξη δομών και υποδομών, ενισχύοντας τη θεατρική εκπαίδευση και καλλιέργεια. Επιπλέον, συνέθεσε ένα πλουραλιστικό ρεπερτόριο, το οποίο κάλυπτε ένα ευρύ φάσμα θεατρικών ειδών και τάσεων, συμβάλλοντας στην ποικιλία και την ποιότητα των παραγωγών του ΘΟΚ, καθιστώντας τον έναν ζωντανό πυρήνα πολιτιστικής δημιουργίας και κοινωνικού διαλόγου. Ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε και η συμβολή του στην ίδρυση της Πειραματικής Σκηνής του ΘΟΚ, η οποία για περισσότερο από μια δεκαετία αποτέλεσε πεδίο έρευνας και παρουσίασης πρωτοποριακών θεατρικών προτάσεων, διευρύνοντας το ρεπερτόριο με χοροθέατρο και πολυμορφικές παραστάσεις. Η προσφορά του στην πολιτιστική σκηνή της Κύπρου επεκτάθηκε και μέσα από την καλλιτεχνική διεύθυνση του φεστιβάλ «Κύπρια», όπου, με το διεισδυτικό του κριτήριο, συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση ενός προγράμματος υψηλής ποιότητας, προσφέροντας στο κοινό τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με αξιόλογες εγχώριες και ξένες θεατρικές παραγωγές.
Για το υπό κρίση έτος, η σκηνογραφική δημιουργία του Άντη Παρτζίλη στην παραγωγή Εκ κοιλίας της μητρός μου του Κώστα Μαννούρη, σε σκηνοθεσία Βαρνάβα Κυριαζή (Σατιρικό Θέατρο), ανέδειξε για ακόμη μια φορά τη μοναδική του ικανότητα να μετατρέπει τον σκηνικό χώρο σε ζωντανό οργανισμό. Με μια αφαιρετική, αλλά βαθιά συμβολική προσέγγιση, αξιοποίησε λιτές γεωμετρικές φόρμες και γήινες υφές, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που αντανακλούσε τη θεματική ένταση του έργου.
Το πολύπλευρο έργο του Άντη Παρτζίλη αποτελεί θεμελιώδη λίθο της θεατρικής ιστορίας της Κύπρου, επιβεβαιώνοντας απόλυτα την αξία της φετινής του βράβευσης με το Μεγάλο Βραβείο ΘΟΚ.
*Συνοδεύεται από πρόταση συνεργασίας με τον ΘΟΚ και χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ.
Βραβείο Δημιουργού της Χρονιάς
Απονέμεται στο σκηνοθέτη και ηθοποιό Άνδρέα Αραούζο, o οποίος ξεχώρισε κατά το υπό κρίση έτος για τις επιτυχημένες παραγωγές της Alpha Square Η τελευταία συνεδρία του Φρόιντ του Mark St. Germain και Το λιοντάρι του χειμώνα του James Goldman, καθώς επίσης και για τα σκηνοθετημένα αναλόγια Μια άλλη πατρίδα του Julian Mitchell και Το άγνωστο αριστούργημα του Honore De Balzac. Τολμηρός και πολυπράγμων δημιουργός, πειραματίζεται τόσο με τη διασκευή και θεατρική απόδοση κινηματογραφικών και λογοτεχνικών έργων, όσο και με την υπέρβαση των ορίων και περιορισμών του συμβατικού θεατρικού χώρου. Η σκηνοθετική προσέγγιση του Ανδρέα Αραούζου χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα, σχολαστικότητα και βαθιά μελέτη των χαρακτήρων, τους οποίους επανατοποθετεί στο επίκεντρο της θεατρικής εμπειρίας-μια προσέγγιση απογυμνωμένη από περιττά σκηνογραφικά στοιχεία και κινήσεις εντυπωσιασμού, η οποία εστιάζει στις δυνατές ερμηνείες. Ο Ανδρέας Αραούζος μεταφέρει το θέατρο έξω από το θέατρο επιδιώκοντας μια ρεαλιστική σύγκλιση σκηνικού και δραματικού χώρου που τον αναδεικνύει σε έναν ακόμα χαρακτήρα, συντελώντας έτσι σε μια βιωματική για το κοινό αισθητική εμπειρία της δράσης και νοημάτων των κειμένων που επιλέγει να παρουσιάσει.
*Συνοδεύεται από πρόταση συνεργασίας με τον ΘΟΚ και χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ.
Η λίστα υποψηφίων συμπεριλαμβάνει τους/τις δημιουργούς Έλενα Αντωνίου (Χορογράφος-Κινησιολόγος, Περφόρμερ), Έλενα Καλλινίκου (Ηθοποιός), Πάνο Μακρή (Ηθοποιός).
Βραβείο Νέου Δημιουργού της Χρονιάς
Απονέμεται στη σκηνογράφο, ενδυματολόγο και σκηνοθέτρια Σοφία Μαυρομιχάλη για την πολυδιάστατη καλλιτεχνική της προσέγγιση, που χαρακτηρίζεται από δημιουργικότητα, καινοτομία και ευαισθησία. Με τη ματιά της, έχει διαμορφώσει μια φρέσκια και ιδιαίτερη αισθητική σε παραστάσεις που ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία και τη δυναμική τους. Για το υπό κρίση έτος διακρίθηκε για τη συμβολή της σε τρεις σημαντικές παραγωγές: Γραμμή 112 βασισμένο στη δανέζικη ταινία The Guilty, σε δραματουργία και σκηνοθεσία Χριστόδουλου Ανδρέου (Θεατρική Ομάδα Unmuted), όπου ανέλαβε τη σκηνογραφία και τα κοστούμια, Μια Ιστορία Αγάπης του Αλέξις Μιχαλίκ, σε σκηνοθεσία Ελένης Αναστασίου (ΘΟΚ), όπου επιμελήθηκε την ενδυματολογία, και Σκακιστική Νουβέλα του Στέφαν Τσβάιχ (AUDERE PRODUCTIONS), όπου μοιράστηκε με την Άντρη Ηρακλέους τη διασκευή και τη σκηνοθεσία του έργου, ενώ επιμελήθηκε τη σκηνογραφία και την ενδυματολογία.
Στην Σκακιστική Νουβέλα, παρουσιάστηκε μια ευρηματική και καθόλα πρωτότυπη διασκευή του έργου, η οποία λειτουργεί ως όχημα για την ερμηνεία του πρωταγωνιστή, αναδεικνύοντας τη λεπτομερή ψυχολογική αποτύπωση της μοναξιάς, της καταπίεσης και της διανοητικής έντασης. Στην παραγωγή Γραμμή 112, το σκηνικό και το κοστούμι παίζουν καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση της ατμόσφαιρας, βάζοντας το κοινό σε θέση συνοδοιπόρου. Στο Μια ιστορία αγάπης, η χρήση καθαρών και λιτών γραμμών, χρωμάτων και υφών συμβάλλει στην εικαστική καθαρότητα και ακρίβεια της παράστασης, αποτυπώνοντας με δυναμισμό τον σύγχρονο κόσμο των χαρακτήρων και δημιουργώντας ένα αισθητικό περιβάλλον που αναδεικνύει τις συναισθηματικές τους διακυμάνσεις.
*Συνοδεύεται από πρόταση συνεργασίας με τον ΘΟΚ και χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ.
Η λίστα υποψηφίων συμπεριλαμβάνει τους δημιουργούς Χριστόδουλο Ανδρέου (Σκηνοθέτης),
Μιχάλη Καζάκα (Ηθοποιός) και Ήβη Χατζηβασιλείου (Χορογράφος-Κινησιολόγος).
Σημειώνεται ότι την Κριτική Επιτροπή Βραβείων Θεάτρου ΘΟΚ για το έτος 2024 αποτέλεσαν:
Πρόεδρος
Παντελής Βουτουρής
Πρόεδρος ΔΣ ΘΟΚ
Μέλη
Κυριακή Αργυρού
Θεατρολόγος ΘΟΚ
Ευαγόρας Βανέζης
Επιμελητής, Θεωρητικός Τέχνης
Άντρη Ευμήδου
Θεατρολόγος, Hθοποιός
Μάριος Ψαράς
Ακαδημαϊκός Κινηματογράφου, Πολιτιστικός Λειτουργός-Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού