Του Απόστολου Κουρουπάκη
Οι Ιδαίον Project (Βαγγέλης Γέττος στο λαούτο και στη φωνή, ο Hugo Enrique Olivos στα τύμπανα, ο Μίμης Σανδαλής στο κοντραμπάσο και ο Αλέξης Γιαγκουλλής μπάσο και κιθάρες) κυκλοφόρησαν πριν από λίγο καιρό τον πρώτο ομώνυμο δίσκο τους και φαίνεται ότι ήλθαν για να μείνουν στο μουσικό τοπίο της χώρας. Όπως λέει στη συνέντευξη για το «Σημειωματάριο» ο Βαγγέλης Γέττος, με αυτή τους της δουλειά νιώθει ότι έχουν καταγράψει κάτι ταυτοτικό. «Αν έπρεπε να εντάξω τον ήχο μας σε κάποιο ρεύμα, θα τον χαρακτήριζα με τον ευρύ όρο «folk rock». Καμιά φορά λέω μεταξύ σοβαρού κι αστείου ότι παίζουμε “μεσογειακό ροκ”».
–Ποιοι είναι οι Ιδαίον Project;
–Σε πρώτο επίπεδο, οι επί σκηνής φανεροί συντελεστές του. Ο Βαγγέλης Γέττος στο λαούτο και στη φωνή, ο Hugo Enrique Olivos στα τύμπανα, ο Μίμης Σανδαλής στο κοντραμπάσο και ο Αλέξης Γιαγκουλλής άλλοτε στο μπάσο και άλλοτε στις κιθάρες. Σε δεύτερο επίπεδο οι αφανείς, τουλάχιστον επί σκηνής, συντελεστές του, η οικογένειά μας. Οι φίλοι που συνεισέφεραν καθείς με τον δικό του τρόπο ώστε το Ιδαίον Project να φτάνει στους ανθρώπους που προσδοκούμε να φτάνει. Από τους μουσικούς που ηχογράφησαν για τον πρώτο ομώνυμο δίσκο μας (Efrén López, Loïc Bléjean, Μαρίνα και Ρεβέκκα Κατσαρή, Παναγιώτης Λάρκου) μέχρι τα παιδιά που μας φιλοξένησαν στα σπίτια τους στην περιοδεία μας στην Ελλάδα πέρυσι το καλοκαίρι. Σε τρίτο επίπεδο «αυτοί στους οποίους ανήκουμε», όπως έλεγε ο Περικλής Κοροβέσης: οι μουσικοί, οι ποιητές και οι συγγραφείς που μας καθόρισαν, τα ιστορικά γεγονότα που μας κινητοποίησαν, οι άνθρωποι που μας ενέπνευσαν ή αποστρεφόμαστε.
«Αν έπρεπε να εντάξω τον ήχο μας σε κάποιο ρεύμα, θα τον χαρακτήριζα με τον ευρύ όρο “folk rock”».
–Διακρίνω στον ήχο του δίσκου έναν θυμό, μια ένταση, αν θες, που συμβαδίζει με τους στίχους σου, ισχύει;
–Στη θέση του «θυμού» θα έβαζα την «ενεργό μνήμη». Στη θέση της «έντασης», την «απροσχημάτιστη τοποθέτηση». Αν εννοείς ότι η μουσική μας δεν είναι οπαδός της «κοινής ησυχίας», θα συμφωνήσω. Ωστόσο, δεν τελούμε σε διαρκή στιχουργική και μουσική τσίτα. Υπάρχει και ο χαμηλός τόνος, ακόμα και η σιωπή. Η σιωπή που «φοράει ξυλοπάπουτσα», όπως έγραφε ο Ρίτσος.
–Είναι αυτή η δουλειά σας παραδοσιακή μουσική, ιδωμένη κάπως διαφορετικά; Χρησιμοποιείτε τη λέξη έντεχνη...
–Όλα παράδοση είναι! Πρέπει κάποια στιγμή να υπερβούμε το επίκτητο πολιτισμικό ένστικτο του να βλέπουμε λαούτο ή να ακούμε 15σύλλαβο και να αναφωνούμε «α, παράδοση». Είμαστε ένα ελληνόφωνο σχήμα που ανήκει στη χορεία μιας παγκόσμιας μουσικής τάσης που απεχθάνεται τον μουσικό σοβινισμό αλλά μιλάει και μια συγκεκριμένη γλώσσα την οποία δεν απαρνείται για χάρη της κακώς νοούμενης παγκοσμιοποίησης.
–Πώς θα χαρακτηρίζατε τον ήχο του δίσκου ή τη μουσική του;
–Νιώθω ότι έχουμε καταγράψει κάτι ταυτοτικό. Αν έπρεπε να εντάξω τον ήχο μας σε κάποιο ρεύμα, θα τον χαρακτήριζα με τον ευρύ όρο «folk rock». Καμιά φορά λέω μεταξύ σοβαρού κι αστείου ότι παίζουμε «μεσογειακό ροκ». Η κρητική μουσική λειτουργεί σαν σημείο εκκίνησης αλλά διακτινιζόμαστε σε πολλά ετερόκλητα είδη: από το stoner ώς το flamenco και από το power metal στα ταμπαχανιώτικα.
–Πολλά όργανα, πλούσια ενορχήστρωση, πού δυσκολευτήκατε;
–Προσπαθήσαμε και καταφέραμε να μετατρέψουμε την ακραία δυσκολία του να πρέπει να βρεις τα σημεία επαφής μεταξύ μουσικών που ηχογραφούν στην Κύπρο, τη Γαλλία και την Ισπανία εκ των οποίων οι περισσότεροι δεν έχουν καν παίξει ποτέ μαζί, σε ένα δημιουργικό γρίφο. Η διαδικασία της παραγωγής του δίσκου έμοιαζε με ένα «escape room». Όλοι και όλες είχαν λόγο στην ενορχήστρωση ως μάστορες και μαστόρισσες των οργάνων τους. Θυμάμαι π.χ. ότι όταν ήρθαν τα τρία πνευστά, δώσαμε το ελεύθερο να παρέμβουν στην ενορχήστρωση. Όλα έγιναν σε ένα μικροσκοπικό studio, στα όρια του home studio, στον Στρόβολο. Αποδεχθήκαμε τις δυσκολίες του να κάνεις δίσκο χωρίς εταιρεία από πίσω σου και αυτό μας οδήγησε σε κάτι το όμορφα χειροποίητο, απτό, γήινο, «ανθρώπινο, πολύ ανθρώπινο» κατά Νίτσε!
–Η ιδέα να συμπεριλάβετε φωνές όπως της Μάγδας Φύσσα, του Dylan Thomas και του Ανδρέα Γιακουμάκη νομίζετε ότι δίνει μια άλλη διάσταση στους στίχους; Λειτουργούν ως υπόρρητες υποσημειώσεις;
–Ούτε υπόρρητες, ούτε υποσημειώσεις. Είναι σαφείς δηλώσεις τριών εμβληματικών προσώπων. Ειδικά όσον αφορά τον Ανδρέα Γιακουμάκη, τον πατέρα του –ουσιαστικά– δολοφονημένου Βαγγέλη Γιακουμάκη, η φωνή του αποφασίστηκε να προστεθεί κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Αυτός ο άνθρωπος έχασε το παιδί του εξαιτίας της μάστιγας του bullying. Είναι ο ήρωας μιας σύγχρονης τραγωδίας αλλά και ένα χαμηλόφωνο παράδειγμα αξιοπρέπειας και αντίστασης στον παραλογισμό. Οι λέξεις του, αν και πολύ ήπιες, πολύ απλές έχουν μια απίστευτη ένταση – για να επιστρέψω σε ένα από τα αρχικά σου ερωτήματα.
–Είναι ένας πολιτικός δίσκος, που γεφυρώνει αν θες κοινά προβλήματα και ιστορικά γεγονότα;
–Δεν υπάρχει απολίτικη τέχνη. Ακόμα και αν μιλάς για μια ανεκπλήρωτη καψούρα σε ένα μπιτσόμπαρο στη Μύκονο είναι κάτι το πολιτικό, γιατί επιλέγεις, ξεχωρίζεις το θέμα σου ανάμεσα σε χιλιάδες άλλα σε μια συγκεκριμένη χρονική και κοινωνική συγκυρία. Αυτή είναι μια απόφαση εξόχως πολιτική. Εμείς επιλέγουμε να πούμε ή να ξαναπούμε ιστορίες που σχετίζονται με τον κοινωνικό παραλογισμό αλλά και τις κοινωνικές ανατάσεις του σήμερα, ακόμα και αν προωτακούστηκαν το 1600 όπως το τμήμα του Ερωτόκριτου που διασκευάζουμε στο «Ερωτόκριτος Funk»: «Όποιος τσι μεγαλότητες ζητά ετουνού του Kόσμου, / και δε γνωρίζει, πως επά διαβάτης είν' του δρόμου, / μα ρέμπεται στες Aφεντιές, στα πλούτη του καυχάται, / εγώ άγνωστον τον-ε κρατώ, και πελελός λογάται».
–Ποια είναι τα μηνύματα που θέλετε να μεταφέρετε στον ακροατή;
–Στον «Ηλίθιο», ο Ντοστογιέφσκι βάζει τον πρίγκιπα Μίσκιν να πει: «η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο». Δεν ξέρω αν θα το καταφέρει, αλλά αν ο διάολος σπάσει το ποδάρι του και ο κόσμος σωθεί, η ομορφιά πρέπει να είναι, θα είναι ο καταλύτης της σωτηρίας μας.
Πληροφορίες
Οι «Ιδαίον Project» συνεχίζουν τις παρουσιάσεις του πρώτου τους ομώνυμου δίσκου το ερχόμενο Σάββατο 4/2, στη Λεμεσό, στο μπαρ «Σουβενίρ».
Παραγγελίες δίσκου (CD): gettos86@gmail.com και 96130158
Ο δίσκος διατίθεται ελεύθερος στο Youtube και σε όλες τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες.