
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Για πολλούς ο Μάιος είναι ο πιο όμορφος μήνας του χρόνου, στο κατώφλι του καλοκαιριού, όμως ακόμη δροσερός, με τις μυρωδιές της φύσης να γλυκαίνουν στις εξοχές. Για τον κόσμο του σινεμά, ο Μάιος σημαίνει μόνο ένα πράγμα: Φεστιβάλ Καννών. Η πιο σημαντική κινηματογραφική διοργάνωση της σεζόν έρχεται (13-24/5) και οι σινεφίλ στρέφουν την προσοχή τους στην Κρουαζέτ για να μάθουν τις πιο πρόσφατες δουλειές αγαπημένων καλλιτεχνών, να ανακαλύψουν νέα ταλέντα και γενικώς να οσμιστούν τις εξελίξεις στον χώρο της έβδομης τέχνης. Σχεδόν ένα μήνα πριν από το μεγάλο ραντεβού, το φεστιβάλ ανακοίνωσε χθες το μεγαλύτερο μέρος του φετινού του προγράμματος και (για άλλη μία φορά) δεν απογοήτευσε.
Αν κάτι ξεχωρίζει με την πρώτη ματιά από το φετινό επίσημο διαγωνιστικό τμήμα των Καννών, αυτό είναι η παρουσία εκεί αρκετών Αμερικανών δημιουργών. Ο αγαπημένος του φεστιβάλ, Γουές Αντερσον, θα παρουσιάσει το «The Phoenician Scheme», μία από τις γνώριμες, παράδοξες οικογενειακές ιστορίες του με αστεράτο καστ. Ο πολύ παραγωγικός τελευταία Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ θα βρίσκεται επίσης εκεί με το «Nouvelle Vague», μια μυθοπλαστική εξιστόρηση των γυρισμάτων του θρυλικού «Χωρίς ανάσα» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Ο «ειδικός» των θρίλερ Αρι Αστερ έπειτα από την (σχετική) αποτυχία του «Ο Μπο φοβάται», θέλει να επανέλθει με το «Eddington» – συμμάχους θα έχει σίγουρα τους λαμπερούς πρωταγωνιστές σαν την Εμα Στόουν, τον Πέδρο Πασκάλ, τον Χοακίν Φίνιξ και τον Οστιν Μπάτλερ. Τέλος, η αξιόλογη κινηματογραφίστρια Κέλι Ράιχαρντ επανέρχεται με το «The Mastermind», μια αφήγηση τοποθετημένη στον πόλεμο του Βιετνάμ.
Αυτά δίχως να υπολογίσουμε ότι στις χθεσινές ανακοινώσεις δεν συμπεριλήφθηκε το όνομα του Σπάικ Λι, ο οποίος ωστόσο είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα βρεθεί στην Κρουαζέτ με το «Highest 2 Lowest», όπως και αυτό της Κρίστεν Στιούαρτ, η οποία είναι αρκετά πιθανό να παρουσιάσει εκεί το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, «The Chronology of Water». Είναι μάλλον εμφανές πως η θριαμβευτική επικράτηση του Σον Μπέικερ με το «Anora» στην τελευταία οσκαρική τελετή έχει αυξήσει σημαντικά τη ζήτηση για τους δημιουργούς του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά. Τον φετινό Χρυσό Φοίνικα, πάντως, τον οποίο θα απονείμει η κριτική επιτροπή της προέδρου, Ζιλιέτ Μπινός, θα διεκδικήσουν αρκετοί ακόμη καταξιωμένοι δημιουργοί από την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Αλλωστε την ανάγκη μιας εξωστρεφούς διοργάνωσης επισήμανε και η πρόεδρος του φεστιβάλ, Ιρις Κνομπλόκ, κάνοντας και έμμεση πολιτική αναφορά: «Σήμερα, που ο κίνδυνος να υπαναχωρήσουμε προς το σκοτάδι είναι πιο μεγάλος παρά ποτέ, οφείλουμε να κρατήσουμε το πνεύμα μας ανοιχτό, κάτι που υπάρχει στο DNA του φεστιβάλ από την ίδρυσή του».
Ο πολύ παραγωγικός Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ θα βρίσκεται εκεί με το «Nouvelle Vague», μια μυθοπλαστική εξιστόρηση των γυρισμάτων του θρυλικού «Χωρίς ανάσα» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ.
Εκεί θα βρίσκεται λοιπόν η Γαλλίδα Ζουλιά Ντικουρνό, η οποία έχει ήδη κατακτήσει μία φορά την κορυφή των Καννών με το σοκαριστικό «Titane» και τώρα μας συστήνει το «Alpha». Πολυνίκες του φεστιβάλ είναι και οι αδελφοί Νταρντέν, που φέτος επιστρέφουν με το «Young Mothers». Ο ταλαιπωρημένος από το αυταρχικό ιρανικό καθεστώς –και πλέον εξόριστος– Τζαφάρ Παναχί θα μας φέρει το «Un Simple Accident», ενώ ο Νορβηγός Γιοακίμ Τρίερ συστήνει το «Sentimental Value».
Μπορεί το φετινό διαγωνιστικό να μη διαθέτει παραγωγές πολύ μεγάλου βεληνεκούς, όπως ήταν π.χ. το «Megalopolis» του Κόπολα πέρυσι, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα λείψουν και οι λαμπεροί αστέρες. Εκτός όσων αναφέραμε παραπάνω, στο κόκκινο χαλί των Καννών θα δούμε πιθανότατα τους Τομ Χανκς, Σκάρλετ Γιόχανσον (φέρνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στο τμήμα «Ενα Κάποιο Βλέμμα»), Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Πολ Μεσκάλ, Τζόντι Φόστερ, Μπενίσιο Ντελ Τόρο κ.ά. Τη μεγαλύτερη αίσθηση, βέβαια, αναμένεται να προκαλέσει ο Τομ Κρουζ, ο οποίος θα προσγειωθεί –ίσως και κυριολεκτικά– μπροστά στους φωτογράφους με το εντυπωσιακό φινάλε των «Επικίνδυνων αποστολών».
Στα εκτός συναγωνισμού θα δούμε επίσης με ενδιαφέρον τον καινούργιο Φατίχ Ακίν («Amrum»), το «The Disappearance of Josef Mengele» του Κίριλ Σερεμπρένικοφ, αλλά και ένα ντοκιμαντέρ πάνω στον Ορσον Γουέλς, διά χειρός Ραούλ Πεκ. Για να καταλήξουμε στην… έναρξη, το φεστιβάλ αυτή τη φορά πρωτοτυπεί ανοίγοντας με κινηματογραφικό ντεμπούτο – συγκεκριμένα αυτό της Αμελί Μπονάν με τίτλο «Leave One Day». Η «Κ» θα βρίσκεται και φέτος στην Κρουαζέτ για να μεταδώσει όλα όσα θα συμβούν εκεί.