Του Απόστολου Κουρουπάκη
Η Λευκωσία 2030, υποψήφια πόλη για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, παρουσιάζει τη σειρά δημοσίων παρεμβάσεων «OTHONI», σε σύλληψη και επιμέλεια του εικαστικού PASHIAS, ως μέρος του Παράλληλου Προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας 2024.
Πρώτη δημόσια παρέμβαση, το Σαββατοκύριακο 23 και 24 Νοεμβρίου είναι αυτή της Λεύκης Σαββίδου με τίτλο «Υπομονή».
Η δήλωση στο έργο της Λεύκης Σαββίδου είναι ξεκάθαρη, η υπομονή μας εξαντλείται. Σε αυτή την περίπτωση, η αντωνυμία -μας αναφέρεται σε όλα τα άτομα τα οποία αυτοκαθορίζονται με ρευστότητα, ελευθερία, διαρκώς σε μεταβαλλόμενη μορφή. Το νερό,
ως θεμελιώδες στοιχείο της ζωής, μπορεί να πάρει όποια μορφή και σχήμα θέλει, ποτέ αμετάβλητο και στερεό. Περιορισμένο μόνο από μια πλαστική σακούλα, μια λεπτή και φθαρμένη μεμβράνη, η εικόνα παραλληλίζει ένα κοινωνικό πλαίσιο που προσπαθεί να
περικλείσει άτομα σε μια συγκεκριμένη μάζα. Τα μόρια απεγκλωβίζονται σε σταγονίδια, απαιτώντας συστημική αλλαγή, διεκδικώντας χώρο για όλες τις εκδοχές και παραλλαγές της μοναδικότητας.
Όπως λέει η καλλιτέχνιδα: «Όλοι γεννιόμαστε με ένα απόθεμα υπομονής, το οποίο φθίνει καθώς περνούν οι μέρες και τα χρόνια. Με κάθε πρόκληση που αντιμετωπίζουμε και κάθε ανεκπλήρωτη προσδοκία, χάνεται λίγη ακόμα υπομονή. Καθώς η ζωή μάς δοκιμάζει, τα αποθέματα της ηρεμίας μας μειώνονται σιγά-σιγά. Αυτό που τελικά μας απομένει είναι τα μαθήματα που μας άφησε αυτή η δοκιμασία και η σκληρή συνειδητοποίηση των ορίων μας.
Για εμένα, αυτό το έργο τέχνης αντικατοπτρίζει την εύθραυστη φύση της υπομονής και τον τρόπο με τον οποίο χάνεται με κάθε δοκιμασία που περνάμε στη ζωή.
Μιλάει για την αθόρυβη «διάβρωση» της ηρεμίας που αρχίζει την ημέρα που γεννιόμαστε. Και σιγά-σιγά εξαφανίζεται καθώς συνεχίζουμε τη ζωή μας. Και αυτό που μένει δεν είναι μόνο η απώλεια της υπομονής, αλλά και τα μαθήματα που αφήνει πίσω της.
Η έκθεση αυτού του έργου τέχνης σε δημόσιο χώρο τονίζει το οικουμενικό του μήνυμα, καλώντας όλους να προβληματιστούν σχετικά με την κοινή εμπειρία της υπομονής και της διάβρωσής της.
Όλοι μας έχουμε νιώσει τουλάχιστον μία φορά στη ζωή μας την αίσθηση ότι πραγματικά νιώθουμε και πιστεύουμε ότι η υπομονή μας έχει εξαντληθεί εντελώς. Αλλά μετά πάμε για ύπνο και ξυπνάμε το επόμενο πρωί για να συνεχίσουμε να ζούμε…».
Βίντεο έργα τέχνης
Για έξι συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, οι οθόνες Smart Nicosia, σε κεντρικά σημεία λεωφόρων και οδών της πρωτεύουσας, καταλαμβάνονται από βίντεο έργα τέχνης, εκτεθειμένα σε κοινό χώρο και χρόνο, προσβάσιμα σε όλους. Η «OTHONI» αποσκοπεί στη σύνδεση του κατοίκου και του επισκέπτη με την πόλη στην οποία ζει και κινείται, αξιοποιώντας προϋπάρχοντα μέσα οπτικής επικοινωνίας ως παράθυρο στην καθημερινή ζωή του περαστικού.
Κάθε βίντεο προτείνει μία κινούμενη εικόνα, ξεδιπλώνει ένα περιβάλλον και παίρνει τη μορφή ποιητικής χειρονομίας, προσωπικής κατάθεσης ή δημόσιας διατάραξης. Ωθούμενοι από την επείγουσα ανάγκη κοινωνικής συμπερίληψης, οι επιλεγμένοι καλλιτέχνες επανεξετάζουν τη σχέση τους με το αστικό περιβάλλον και το κοινωνικό σύνολο, σε διάλογο και αντιπαράθεση με τους κυρίαρχους τρόπους χρήσης του δημόσιου χώρου και αντίληψης της ατομικής διαφορετικότητας. Από την ανθρώπινη παρουσία, τα κινούμενα τοπία, εγκαταστάσεις αντικειμένων μέχρι και ερευνητικές μεθόδους γραφής, η «OTHONI» παρουσιάζει διαφορετικά μέσα της τέχνης του βίντεο, δημιουργώντας παράθυρα κατανόησης και αξιολόγησης της σχέσης μας με τις τρέχουσες κοινωνικές συνθήκες.
Περισσότερες πληροφορίες: www.pashias.art/othoni