Του Απόστολου Κουρουπάκη
O visual artist BBB Johannes Deimling με το έργο του «O Χορός των Αισθητήρων» που θα παρουσιάζεται το Σαββατοκύριακο 14 και 15 Δεκεμβρίου δημιουργεί επιτελεστικές εικόνες μέσω μιας πολυεπίπεδης γλώσσας εικόνων και αισθήσεων, δίνοντας προσοχή στο τετριμμένο και στο παράξενο. Αυτή είναι η τέταρτη δημόσια παρέμβαση της δράσης OTHONI, της Λευκωσίας 2030, υποψήφιας πόλη για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σε σύλληψη και επιμέλεια του εικαστικού PASHIAS.
«O Χορός των Αισθητήρων» είναι ένα κολάζ από μέρη του σώματος και καθημερινά αντικείμενα, που ποικίλουν ως προς το σχήμα και τη λειτουργία τους, προβάλλει άπειρους συνδυασμούς και συνδέσεις. Ο ίδιος λέει πως «δεν έχει να κάνει με αυτό που βλέπουμε, αλλά με αυτό που δεν βλέπουμε». Ο αισθητηριακός χορός του Deimling ανατρέπει τα προκαθορισμένα όρια της αντίληψης του δέκτη και των ερεθισμάτων που επιτρέπει στον εαυτό του να βιώσει. Αν ένα κλειδί μπορεί να ξεκλειδώσει ένα ρόδι, τότε μπορούμε και εμείς να ξεκλειδώσουμε την αντίληψή μας για τον κόσμο.
Ο ΒΒΒ Johannes Deimling λέει στη «Κ» για τον «Χορό των Αισθητήρων» πως είναι ένας κύκλος έργων με βίντεο και ζωντανές περφόρμανς που ξεκίνησε το 2021. «Το εντυπωσιακό βιοχημικό έργο των ανθρώπινων υποδοχέων χρησιμοποιείται ως αφετηρία της καλλιτεχνικής μου έρευνας και ως μεταφορά για την καλλιτεχνική μεταμόρφωση» εξηγεί και συνεχίζει λέγοντάς μου πως οι αμιγώς οπτικές επιτελεστικές εικόνες στο έργο του αποτελούν εναύσματα που διευρύνουν την αντίληψη, οξύνουν την προσοχή, έτοιμες να μας καλέσουν σε δράση: «Χρησιμοποιώ την τεχνική του κολάζ για να δημιουργήσω μια πολυεπίπεδη οπτική γλώσσα που σχετίζεται με την ευθραυστότητα και την ανισορροπία που χαρακτηρίζουν την εποχή στην οποία ζούμε».
Ο visual artist επεξηγεί: «αυτή η οπτική διαδικασία δεν αφορά μόνο αυτό που βλέπουμε, αλλά μάλλον αυτό που δεν βλέπουμε: Τις εικόνες και τα συναισθήματα που βιώνει το κοινό, όταν έρχεται αντιμέτωπο με τις βίντεο ή τις ζωντανές περφόρμανς μου. Όταν οι υποδοχείς μας χορεύουν επειδή προκαλούνται ή διεγείρονται, μπορεί επιτέλους να καταλάβουμε περισσότερα από όσα βλέπουμε».
Από την πλευρά του ο PASHIAS, που είχε την ιδέα της δράσης ΟΤΗΟΝΙ λέει για το έργο του ΒΒΒ Johannes Deimling: «Κοιτάζω τον κόσμο μέσα από δύο διαφανείς βόλους, δαγκώνω ένα παπούτσι, βάζω μία πήλινη γλάστρα ανάποδα στο κεφάλι μου και τη χτυπάω με ένα σφυρί, ξεκλειδώνω ένα ρόδι με το κλειδί μου, το κεφάλι μου είναι βιολί και παίζω μουσική με το δοξάρι μου». O ΒΒΒ Johannes Deimling παρουσιάζει μία σειρά από αλλόκοτες δράσεις, χρησιμοποιώντας γνώριμα αντικείμενα και χειρονομίες. Ο κόσμος, η σχέση μας με τα αντικείμενα, με την
απτή πραγματικότητα, με το ‘άλλο’, τους άλλους και εν τέλη με τον εαυτό μας, δεν είναι μονοδιάστατη. Είναι πολύπλοκη, πλούσια, αλλάζει καθημερινά, διαρκώς, είναι παράλογη, κατανοητή μόνο όταν την προσεγγίσουμε μέσα από τη σωματική εμπειρία, τη συναισθηματική νοημοσύνη, με πρωταρχικό φακό την ενσυναίσθηση».
Δημόσιες παρεμβάσεις «OTHONI»
Η Λευκωσία 2030, υποψήφια πόλη για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, παρουσιάζει τη σειρά δημοσίων παρεμβάσεων «OTHONI», σε σύλληψη και επιμέλεια του εικαστικού PASHIAS, ως μέρος του Παράλληλου Προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας 2024. Για έξι συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, οι οθόνες Smart Nicosia, σε κεντρικά σημεία λεωφόρων και οδών της πρωτεύουσας, καταλαμβάνονται από βίντεο έργα τέχνης, εκτεθειμένα σε κοινό χώρο και χρόνο, προσβάσιμα σε όλους.
Η «OTHONI» αποσκοπεί στη σύνδεση του κατοίκου και του επισκέπτη με την πόλη στην οποία ζει και κινείται, αξιοποιώντας προϋπάρχοντα μέσα οπτικής επικοινωνίας ως παράθυρο στην καθημερινή ζωή του περαστικού.
Κάθε βίντεο προτείνει μία κινούμενη εικόνα, ξεδιπλώνει ένα περιβάλλον και παίρνει τη μορφή ποιητικής χειρονομίας, προσωπικής κατάθεσης ή δημόσιας διατάραξης. Ωθούμενοι από την επείγουσα ανάγκη κοινωνικής συμπερίληψης, οι επιλεγμένοι καλλιτέχνες επανεξετάζουν την σχέση τους με το αστικό περιβάλλον και το κοινωνικό σύνολο, σε διάλογο και αντιπαράθεση με τους κυρίαρχους τρόπους χρήσης του δημόσιου χώρου και αντίληψης της ατομικής διαφορετικότητας. Από την ανθρώπινη παρουσία, τα κινούμενα τοπία, εγκαταστάσεις αντικειμένων μέχρι και ερευνητικές μεθόδους γραφής, η «OTHONI» παρουσιάζει διαφορετικά μέσα της βίντεο τέχνης, δημιουργώντας παράθυρα κατανόησης και αξιολόγησης της σχέσης μας με τις τρέχουσες κοινωνικές συνθήκες.
Περισσότερες πληροφορίες: www.pashias.art/othoni