ΠΗΓΗ: Ανακοινώσεις
Άρχισε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, παρουσία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνου Ιωάννου, η συζήτηση επί των προτεινόμενων τροποποιήσεων των εκλογικών νόμων, που στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό των εκλογικών διαδικασιών.
Μιλώντας στους εκπροσώπους των ΜΜΕ μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής Εσωτερικών, αναφερόμενος στις νομοθετικές αλλαγές, ο κ. Ιωάννου επεσήμανε πως μέσα από τις τροποποιήσεις των νόμων, «η πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να απλοποιηθεί η εκλογική διαδικασία και να διευκολυνθούν οι πολίτες κατά την άσκηση του δικαιώματος του εκλέγειν». Τα δεδομένα που διαμορφώνονται στη σύγχρονη εποχή επιβάλλουν την προσαρμογή των διαδικασιών και των νομοθεσιών στις ανάγκες των πολιτών, με έμφαση στη νέα γενιά, που αποτελεί το μέλλον του τόπου μας, ανέφερε ο Υπουργός Εσωτερικών, προσθέτοντας πως βούληση της Κυβέρνησης είναι να ενδυναμώσει τους νέους και τις νέες μας, καλλιεργώντας τους την έννοια του ανήκειν σε μια κοινωνία και την αξία της συμμετοχικής δημοκρατίας σε ένα περιβάλλον που μεταλλάσσεται με γρήγορους ρυθμούς.
Ο κ. Υπουργός επανέλαβε πως στη δέσμη των τροποποιήσεων, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την αυτόματη εγγραφή των πολιτών στον μόνιμο εκλογικό κατάλογο, ο οποίος παρέχει το δικαίωμα συμμετοχής σε όλες τις εθνικές εκλογές, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και τη μείωση του ηλικιακού ορίου για το δικαίωμα του εκλέγειν στα 17 έτη.
«Σύμφωνα με τα στοιχεία από το σύστημα του Αρχείου Πληθυσμού, 92.129 Κύπριοι πολίτες ηλικίας 17 ετών και άνω θα πληρούσαν τα κριτήρια για αυτόματη εγγραφή στον εκλογικό κατάλογο, αν οι αλλαγές τίθεντο σε ισχύ σήμερα. Στο σενάριο που δεν ψηφιζόταν η μείωση του ηλικιακού ορίου στα 17 έτη, δηλαδή θα παρέμενε το όριο των 18 ετών, ο αριθμός των πολιτών που θα πληρούσαν τα κριτήρια για αυτόματη εγγραφή ανέρχεται στις 85.235. Με βάση τον υφιστάμενο εκλογικό κατάλογο, εάν οι Βουλευτικές Εκλογές διενεργούνταν σήμερα, δεν θα υπήρχε διαφοροποίηση της κατανομής των εδρών ανά εκλογική περιφέρεια», εξήγησε ο κ. Υπουργός.
Επιπλέον, ο Υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε στη σταδιακή κατάργηση του εκλογικού βιβλιαρίου και τη διατήρηση του δελτίου πολιτικής ταυτότητας ως μέσο ταυτοποίησης. Επιπρόσθετα του δελτίου ταυτότητας ως αποδεκτό μέσο ταυτοποίησης γίνεται και η άδεια οδήγησης. «Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης εγγράφων και υπηρεσιών του Κράτους, η άδεια οδήγησης θα γίνεται αποδεκτή και σε ψηφιακή μορφή μέσω της εφαρμογής “Ψηφιακός Πολίτης”», διευκρίνισε ο κ. Ιωάννου.
Σε σχέση με το φαινόμενο της παράνομης μεταφοράς εκλογικών δικαιωμάτων και τη δήλωση ψευδών διευθύνσεων, που παρατηρούνται συχνά πριν τις εκλογές για την ανάδειξη Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Υπουργός Εσωτερικών δήλωσε πως συμπεριλήφθηκε στις νομοθετικές ρυθμίσεις πρόνοια ώστε η διαδικασία διόρθωσης του εκλογικού καταλόγου, λόγω της αλλαγής της διεύθυνσης κατοικίας του εκλογέα, να μην εφαρμόζεται για περίοδο ενός χρόνου πριν τη διενέργεια των γενικών εκλογών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκτός εάν πρόκειται για νέες εγγραφές.
Τέλος, ο κ. Ιωάννου υπογράμμισε πως ο απώτερος στόχος της προώθησης των εν λόγω τροποποιήσεων είναι η ενίσχυση της συμμετοχικής δημοκρατίας. Εξέφρασε, εν κατακλείδι, τη βεβαιότητα πως τα νομοσχέδια θα ψηφιστούν σύντομα, μετά από μια εποικοδομητική συζήτηση στην Επιτροπή, με στόχο την εφαρμογή τους ενόψει των Βουλευτικών Εκλογών του 2026.
Στη συνέχεια, ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Υπουργός επανέλαβε ότι σύμφωνα με τα υφιστάμενα στοιχεία από το Αρχείο Πληθυσμού, η κατανομή των εδρών ανά Επαρχία δεν διαφοροποιείται.
Σε ερώτηση κατά πόσο θα πρέπει να ενισχυθεί το μάθημα της πολιτικής αγωγής στα σχολεία, ο κ. Υπουργός ανέφερε ότι είναι ένα ζήτημα που αξιολογείται, λέγοντας πως η ενίσχυση του συγκεκριμένου μαθήματος μόνο οφέλη μπορεί να έχει για τους μαθητές.
Τέλος, κληθείς να πει πώς προχώρησαν οι υποθέσεις δήλωσης ψευδών διευθύνσεων που εντοπίστηκαν πριν από τις εκλογές Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του 2024, ο κ. Ιωάννου είπε πως έχουν γίνει οι καταγγελίες και οι υποθέσεις βρίσκονται υπό εξέταση σε συνεργασία των Υπηρεσιών του Υπουργείου και της Αστυνομίας.