Kathimerini.gr
Σε μια προσπάθεια να προωθήσει το σχέδιό του για έναν εμπορικό δρόμο κόστους 20 δισ. δολ., τον Αναπτυξιακό Δρόμο, που θα συνδέει τις χώρες του Περσικού Κόλπου με την Ευρώπη, αλλά και να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την υλοποίησή του, ο Τούρκος πρόεδρος συναντήθηκε χθες στην Κωνσταντινούπολη με τους υπουργούς Μεταφορών του Κατάρ και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Στο στόχαστρο του Ταγίπ Ερντογάν βρίσκονται τα κεφάλαια των Αραβικών Εμιράτων και του Κατάρ για την κατασκευή ενός δικτύου οδικών αρτηριών και σιδηροδρομικών συνδέσεων που θα συνδέει την Ασία με την Ευρώπη. Το σχέδιο της Τουρκίας προβλέπει πως οι οδικές αρτηρίες θα αρχίζουν από το λιμάνι Φο του Ιράκ στον Περσικό Κόλπο και θα περνούν από τα βόρεια σύνορά του με την Τουρκία, ενώ παράλληλα η σιδηροδρομική σύνδεση θα περνάει από τα Στενά του Βοσπόρου στην Κωνσταντινούπολη, για να καταλήξει στην Ευρώπη. Θα είναι συνολικού μήκους 1.200 χιλιομέτρων και θα λειτουργήσει ως εναλλακτική έναντι της διώρυγας του Σουέζ.
Το σχέδιο είναι ανταγωνιστικό του Οικονομικού Διαδρόμου που θα συνδέει την Ινδία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη μέσω του Πειραιά.
Το εν λόγω σχέδιο του Αναπτυξιακού Δρόμου τείνει να είναι ανταγωνιστικό του Οικονομικού Διαδρόμου που ανακοίνωσαν από κοινού τον Σεπτέμβριο οι ΗΠΑ, η Ε.Ε. και οι ηγέτες του G20, και ο οποίος θα συνδέει την Ινδία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη – συμμετέχουν και τα Αραβικά Εμιράτα. Ο Ερντογάν υποστηρίζει, πάντως, πως ο δικός του Αναπτυξιακός Δρόμος θα είναι συντομότερος, ενώ η ζήτηση για μεταφορές εμπορικών φορτίων είναι και θα παραμείνει αρκετά μεγάλη ώστε να στηρίζει και τα δύο σχέδια. Εχοντας αποτελέσει στο μακρινό παρελθόν κόμβο του πανάρχαιου Δρόμου του Μεταξιού και επενδύοντας τα μέγιστα στη γεωγραφική θέση της που ενώνει την Ανατολή με τη Δύση, η Τουρκία επιδιώκει να κατέχει καίρια θέση στους εμπορικούς δρόμους καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ χωρών και η Κίνα επεκτείνει την επιρροή της στις ενεργειακά πλούσιες χώρες της Μέσης Ανατολής. Οπως, άλλωστε, επισημαίνουν αναλυτές, ενδέχεται να θεωρεί πως ο Οικονομικός Διάδρομος υποβαθμίζει τη στρατηγική σημασία της και ίσως ενοχλείται επειδή τα εμπορεύματα θα φθάνουν στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας και του λιμανιού του Πειραιά.
Ηταν, άλλωστε, ενδεικτική η δήλωση του Τούρκου προέδρου τον περασμένο Σεπτέμβριο, μετά την ανακοίνωση του Οικονομικού Διαδρόμου, όταν ερωτήθηκε σχετικά από δημοσιογράφους και τόνισε πως η Τουρκία παρακολουθεί προσεκτικά όλες τις εξελίξεις σχετικά με τους εμπορικούς διαδρόμους καθώς την αφορούν, δεδομένης της γεωγραφικής θέσης της. Είχε τονίσει, μάλιστα, πως «οι χώρες προσπαθούν να επεκτείνουν τους εμπορικούς δρόμους τους και να διευρύνουν την επιρροή τους, και εμείς επιμένουμε πως δεν μπορεί να υπάρξει διάδρομος χωρίς την Τουρκία, το καταλληλότερο δρομολόγιο για τη μεταφορά από την Ανατολή στη Δύση πρέπει να περνάει μέσα από την Τουρκία». Σχολιάζοντας τη χθεσινή συνάντηση, η κρατική τηλεόραση της Τουρκίας παρέθεσε πρόσφατη δήλωση του Τούρκου υπουργού Μεταφορών Αμπντουλκαντίρ Ουράλογκου, που τόνισε πως «ο Αναπτυξιακός Δρόμος θα ενισχύσει τη βιωσιμότητα του παγκόσμιου εμπορίου δημιουργώντας διαφορετικούς διεθνείς εμπορικούς διαδρόμους».
Από την πλευρά τους τα Αραβικά Εμιράτα έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους να επενδύσουν στην Τουρκία στους τομείς των logistics, της ενέργειας, του τουρισμού και της γεωργίας, χωρίς, ωστόσο, να έχουν αναφερθεί σε συγκεκριμένα σχέδια. Από τον Οκτώβριο η Τουρκία έχει τακτικές επαφές με στελέχη του κρατικού επενδυτικού ταμείου του Αμπου Ντάμπι για τη χρηματοδότηση της σιδηροδρομικής γραμμής που προβλέπει ο Αναπτυξιακός Διάδρομος.