ΓΙΑΝ ΤΣΕΝ/ REUTERS BREAKINGVIEWS
Οι πρώτες μεγάλες διακοπές της Κίνας το 2023 προσφέρουν μία πολύ επιφανειακή ανακούφιση στους επενδυτές. Οι πωλήσεις εισιτηρίων για τον κινηματογράφο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας διακοπών της Πρωτοχρονιάς του σεληνιακού έτους ξεπέρασαν τις περυσινές και υπερέβησαν τα σχεδόν 900 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με την πάροχο εισιτηρίων Maoyan Entertainment.
Eπίσης, ο κλάδος των ταξιδίων ανακάμπτει. Η επιστροφή των θεατών του κινηματογράφου και των παραθεριστών άμβλυνε ορισμένες ανησυχίες σχετικά με τον παρατεταμένο οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας του κορωνοϊού. Οι αξιωματούχοι απέσυραν αιφνιδίως τα περιοριστικά μέτρα τον Δεκέμβριο και ακολούθησε κατακόρυφη αύξηση κρουσμάτων, αλλά πλέον σήμερα αναφέρεται ότι τα ποσοστά νοσηλείας για τον ιό κορυφώθηκαν στις 5 Ιανουαρίου.
Τα επίσημα κρατικά στοιχεία κατέγραψαν 35 εκατομμύρια μετακινήσεις επιβατών μόνον την Τετάρτη της περασμένης εβδομάδας, αριθμός υψηλότερος κατά 73% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο του 2022. Οι δε διαχειριστές κινηματογραφικών αιθουσών ήταν οι περισσότερο κερδισμένοι. Η θυγατρική της IMAX στην Κίνα, για παράδειγμα, εισέπραξε 42% περισσότερα από την ίδια περίοδο πέρυσι τις πρώτες τέσσερις ημέρες των διακοπών της κινεζικής Πρωτοχρονιάς.
Ωστόσο, τα τρία χρόνια καραντίνας λόγω κορωνοϊού άφησαν τα σημάδια τους, καταστρέφοντας τους ισολογισμούς των νοικοκυριών, κλόνισαν την εμπιστοσύνη και καλλιέργησαν την επιφύλαξη ως προς την ανάληψη επενδυτικού κινδύνου. Η μέση αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος για τους Κινέζους αστούς μειώθηκε σε μόλις 2% πέρυσι από το 7% το 2021, και ενώ οι πλούσιοι είναι σε μεγάλο βαθμό αλώβητοι, υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο της μετανάστευσης.
Οι λιανικές πωλήσεις, βασικός δείκτης μέτρησης της ισχύος της κατανάλωσης, παραμένουν σε ύφεση, εμφανίζοντας συρρίκνωση 1,8% τον Δεκέμβριο. Ο δε μέσος ρυθμός ανάπτυξης υποχώρησε μετά μία δυναμική ανάκαμψη το 2021, έτος κατά το οποίο η ζωή στην Κίνα είχε επανέλθει σε μεγάλο βαθμό στο φυσιολογικό. Βέβαια, τα ταξίδια εξακολουθούν να είναι 40% κάτω από τα επίπεδα του 2019 και οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο φειδωλοί.
Οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 21% από την ίδια εορταστική περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με αναλυτές της Nomura, και η ακίνητη περιουσία συνεχίζει να δέχεται σφοδρά πλήγματα. Πολλές κινηματογραφικές αίθουσες κατέφυγαν σε μειώσεις τιμών για να ενισχύσουν την κίνηση. Ορισμένοι δε επισκέπτες από την ηπειρωτική Κίνα στο Χονγκ Κονγκ είπαν ότι οι τιμές πολυτελών ειδών δεν ήταν ανταγωνιστικές σε σύγκριση με την περιφέρεια Χαϊνάν, τη Μέκκα των αδασμολόγητων ειδών.
Οι πολυεθνικές εταιρείες, οι οποίες προσβλέπουν σε μια δραστική βελτίωση και αύξηση των δαπανών από φορείς και καταναλωτές στην Κίνα, είναι αρκετά πιθανό να δοκιμάσουν απογοήτευση. Από την άλλη πλευρά, εντούτοις, οι διοικητές των μεγάλων κεντρικών τραπεζών των ισχυρών οικονομιών, οι οποίοι έχουν τρομοκρατηθεί μήπως η επανεκκίνηση της κινεζικής οικονομίας εκτινάξει έτι περαιτέρω στα ύψη τον πληθωρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο, φαίνεται πως θα ανακουφιστούν.
Οι καταναλωτές με αφορμή την κινεζική Πρωτοχρονιά έδειξαν να απολαμβάνουν τις διακοπές. Παρά ταύτα ελάχιστες ήταν οι ενδείξεις ότι προχώρησαν σε φρενήρη καταναλωτική δαπάνη «εκδικούμενοι» την περίοδο καραντίνας και απαγορεύσεων. Εν κατακλείδι, οι καταναλωτές, που έχουν υποστεί το πλήγμα των περιορισμών του ιού, έχουν πολλούς λόγους να αποφεύγουν τις υπερβολικές δαπάνες στο προσεχές μέλλον.