ΠΗΓΗ: Reuters
Τομι Γουιλκις / Reuters
Σχεδόν τα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών εταιρειών δεν έχουν έσοδα που να πληρούν τα κριτήρια της Ε.Ε. για φιλικές προς το κλίμα δραστηριότητες και οι μισές δεν έχουν προγραμματισμένες κεφαλαιουχικές δαπάνες που μπορούν να θεωρηθούν πράσινες, σύμφωνα με μια νέα ανάλυση που είδε χθες το φως της δημοσιότητας. Η κατηγοριοποίηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης ταξινομεί τις οικονομικές δραστηριότητες που μπορούν να προωθηθούν ως βιώσιμες για τη βελτίωση της διαφάνειας και την ενθάρρυνση των επενδύσεων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Οι εταιρείες καλούνται τώρα να αποκαλύπτουν τι μέρος από τα έσοδά τους είναι σύμφωνο με την ταξινόμηση.
Η ευθυγράμμιση με τα πράσινα κριτήρια σημαίνει έσοδα που παράγονται από φιλικούς προς το κλίμα κλάδους, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ή άλλους τομείς που πληρούν ορισμένα κριτήρια – για παράδειγμα, μια χαλυβουργία που έχει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κάτω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο.
Μια ανάλυση από την εταιρεία δεδομένων βιωσιμότητας ESG Book, στην οποία εξετάστηκαν 683 επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύουν το 40% της κεφαλαιοποίησης της ευρωπαϊκής αγοράς, διαπίστωσε ότι το μέσο μερίδιο των εσόδων της εταιρείας σύμφωνα με την ταξινόμηση ήταν 8%, ενώ για τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, οι οποίες αφορούν τα εταιρικά μακροπρόθεσμα σχέδια δαπανών, το ποσοστό ήταν στο 13%.
Πάνω από το 60% των ευρωπαϊκών εταιρειών που μελετήθηκαν είχε μηδενικά έσοδα βάσει της ταξινόμησης και το 50% δεν είχε ευθυγραμμισμένη κεφαλαιοποίηση, σύμφωνα με την ESG Book. «Το μέγεθος της πρόκλησης για την πορεία με κατεύθυνση μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα γίνεται πολύ πιο ξεκάθαρο», δήλωσε ο Λίον Σόντερς Κάλβερτ, γενικός διευθυντής προϊόντων της ESG Book. «Για πολλές επιχειρήσεις που πρέπει να περάσουν από μια μετάβαση, θα θέλαμε και θα περιμέναμε περισσότερα να γίνονται με γνώμονα τα κεφάλαιά τους, ώστε να επιτευχθεί μια ευθυγράμμιση».
Επιπλέον, υπογράμμισε ότι τα ευρήματα κατέδειξαν τον βαθμό στον οποίο, για παράδειγμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να κερδίζουν πολύ περισσότερα χρήματα από κινητήρες εσωτερικής καύσης παρά από ηλεκτρικά οχήματα, και οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου από ορυκτά καύσιμα παρά από ανανεώσιμες πηγές παραγωγής ενέργειας.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι τα δεδομένα, που προκύπτουν από το σύστημα ταξινόμησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ένα από τα πολλά, που αφορούν τη βιωσιμότητα και δημιουργούνται σε παγκόσμια κλίμακα είναι χρήσιμα επειδή δείχνουν πώς και από πού βγάζουν χρήματα οι εταιρείες. Τα περισσότερα δεδομένα που σχετίζονται με το περιβάλλον, την κοινωνική εταιρική ευθύνη και τη διακυβέρνηση (ESG) μετρούν την έκθεση των εταιρειών σε αυτού του είδους τους κινδύνους με τα αρχικά ESG.
Τα πολύ χαμηλά επίπεδα συμμόρφωσης αντικατοπτρίζουν εν μέρει ότι πρόκειται για καινούργιους κανονισμούς, ενώ ο κ. Σόντερς Κάλβερτ τόνισε ότι οι σχετικές εκθέσεις των εταιρειών θα πρέπει να βελτιωθούν με την πάροδο του χρόνου. Ούτως ή άλλως, όπως πρόσθεσε, «η πραγματικότητα είναι ότι έχουμε περιορισμένη συμμόρφωση». Τέλος, η ταξινόμηση της Ε.Ε. δεν καταγράφει έσοδα που είναι κλιματικά ουδέτερα.
Ο δε κ. Σόντερς Κάλβερτ παρατήρησε ότι οι εταιρείες χωρίς πολλά έσοδα που, ωστόσο, πληρούν τα πράσινα κριτήρια δεν αποτελούν απαραίτητα πρόβλημα.