Kathimerini.gr
Πολυσύχναστα λιμάνια στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη αρχίζουν να θέτουν όριο στα κρουαζιερόπλοια με στόχο να μειώσουν τις αρνητικές επιπτώσεις του υπερτουρισμού. Κορυφαίοι προορισμοί σε όλο τον κόσμο που παραδοσιακά υποδέχονται κρουαζιερόπλοια, θεωρούν πλέον τους επισκέπτες τους «ευλογία αλλά και κατάρα», καθώς ενισχύουν τις τοπικές οικονομίες, την ίδια στιγμή όμως αλλάζουν βίαια το τοπικό χρώμα πόλεων και προκαλούν περιβαλλοντική ρύπανση. Η συζήτηση φουντώνει σε μέρη από τη Χαβάη μέχρι τη Βενετία, όπου οι κάτοικοι διαμαρτύρονται ότι εξαρτώνται πλέον υπερβολικά από τον τουρισμό, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η εικόνα και η παράδοσή τους.
Στην Ευρώπη ακτιβιστές διαμαρτύρονται πλέον μαζικά για την παρουσία κρουαζιερόπλοιων από την Ισπανία και τη Γαλλία, μέχρι την Ολλανδία αλλά και τη Νορβηγία όπου το 2022 διαδηλωτές ύψωσαν πανό αποκαλώντας τους τουρίστες κρουαζιερόπλοιων «παράσιτα». «Πληρώσατε για το ταξίδι σας σε μια εταιρεία που δεν πληρώνει φόρους στη Νορβηγία και οι εργαζόμενοί της εξαιρούνται από όλους τους σχετικούς εργατικούς νόμους. Παρακαλώ, επιστρέψτε στο σκάφος σας και πείτε σε όλους τους επιβαίνοντες ότι είστε παράσιτα. Δεν είστε ευπρόσδεκτοι στη Νορβηγία!» έγραφε μια τυπική αφίσα.
Στη Γηραιά Ηπειρο οι διαδηλωτές επικεντρώνονται στις βλαβερές εκπομπές αερίων από τα κρουαζιερόπλοια και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα στις τοπικές κοινότητες. Στο Αμστερνταμ, οι Αρχές αποφάσισαν τη μετακίνηση του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας ως μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για τον έλεγχο του αριθμού των τουριστών και τον περιορισμό της ρύπανσης. Στο ίδιο μήκος κύματος, η Βαρκελώνη, η οποία φιλοξενεί τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών κρουαζιέρας στην Ευρώπη, κλείνει έναν από τους τερματικούς σταθμούς της. Η πόλη έχει ακόμη πολυάριθμους επιχειρησιακούς τερματικούς σταθμούς και το κλείσιμο δεν θα επηρεάσει τη βιομηχανία κρουαζιέρας, διευκρίνισε εκπρόσωπος του λιμανιού της Βαρκελώνης.
Στις πόλεις λιμάνια των ΗΠΑ, όπως το Τζούνο της Αλάσκας και το Μπαρ Χάρμπορ του Μέιν, οι τοπικές κυβερνήσεις εστιάζουν στο πώς να διαχειριστούν τους τουρίστες και τα μεγαθήρια με τα οποία ταξιδεύουν. «Κατεβαίνουν το πρωί και φεύγουν το βράδυ, γεμίζοντας μαγαζιά, δρόμους στο κέντρο της πόλης, αλλά και τα τοπικά ταμεία. Κάποια μέρη ωστόσο παραπονιούνται ότι το μόνο που κάνουν οι επισκέπτες της κρουαζιέρας είναι να τραβούν φωτογραφίες και να κάνουν τις μεγαλύτερες δαπάνες τους επάνω στο πλοίο», σημειώνει η WSJ. Τα δρομολόγια της κρουαζιέρας, σημειωτέον, καθορίζονται χρόνια νωρίτερα μέσω συντονισμού με τις τοπικές αρχές και τα λιμάνια.
Αυτό σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες δεν είναι πιθανό να δουν δραστικές αλλαγές στα ταξίδια που έχουν ήδη κλείσει γι’ αυτό το φθινόπωρο και το επόμενο έτος. Παρ’ όλα αυτά, αναμένονται λιγότερα δρομολόγια σε μέρη όπως το Mπαρ Χάρμπορ όπου η έκβαση της σχετικής δικαστικής μάχης θα μπορούσε να περιορίσει περαιτέρω το υπάρχον όριο για τους επιβάτες, λένε παράγοντες του ταξιδιωτικού κλάδου. Φέτος θα μπορούσε να είναι η τελευταία μεγάλη σεζόν κρουαζιέρας για την περιοχή. Τον Νοέμβριο, οι κάτοικοι ενέκριναν μια πρωτοβουλία πολιτών για περιορισμό του αριθμού των επιβατών κρουαζιέρας σε 1.000 την ημέρα και η απόφαση αναμένεται εντός του έτους.
Από το 2024 και η πρωτεύουσα της πολιτείας Αλάσκας Τζούνο, θα επιτρέπει μόνο πέντε μεγάλα πλοία –δηλαδή εκείνα που μεταφέρουν περισσότερους από 950 επιβάτες– στο λιμάνι της κάθε μέρα.
Το Τζούνο άρχισε να συζητάει για τα όρια στα κρουαζιερόπλοια το 2019 και νωρίτερα φέτος επισημοποίησε τη σχετική συμφωνία. Ο πληθυσμός της πόλης είναι περίπου 32.000, σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής και περισσότεροι από 20.000 επιβάτες μπορούν να κατέβουν στην πόλη τις μέρες που την επισκέπτονται πέντε κρουαζιερόπλοια. Φέτος, το Τζούνο θα σημειώσει ρεκόρ επιβατικής κίνησης κρουαζιέρας, με περίπου 1,7 εκατομμύριο ανθρώπους να αναμένεται να το επισκεφθούν. Οπως δήλωσε εκπρόσωπος της Cruise Lines International Association στη WSJ πάντως, η βιομηχανία επικεντρώνεται στη συνεργασία με τις πόλεις τις οποίες επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια για την προώθηση του βιώσιμου τουρισμού.