ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Νέα εποχή για τους αερολιμένες Λάρνακας και Πάφου

Γεφυρώθηκαν οι διαφορές μεταξύ Κυβέρνησης και Hermes που εκκρεμούσαν για χρόνια

Της Δωρίτας Γιαννακού

Της Δωρίτας Γιαννακού

Αίσιο τέλος λίγες μέρες πριν από την εκπνοή του χρόνου είχε η πολύμηνη διαπραγμάτευση μεταξύ της Κυβέρνησης και της Hermes Airports αναφορικά τα έργα επέκτασης των δυο αεροδρομίων της Κύπρου. Η εξέλιξη αυτή θέτει τα θεμέλια για μια νέα εποχή στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου ενώ ταυτόχρονα θέτει τις βάσεις για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των αεροδρομίων της χώρας.

Τέλος του Μάρτη ξεκινούν τα έργα που θα φέρουν 17,5 εκατ. επιβάτες

Η συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ αναδόχου εταιρείας και Κυβέρνησης υπογράφτηκε τη Δευτέρα στο Προεδρικό, και αναμένεται να επιτρέψει τόσο βραχυπρόθεσμα, αλλά κυρίως μακροπρόθεσμα, ακόμα και μετά τη λήξη της συμφωνίας παραχώρησης, την εξυπηρέτηση μεγαλύτερου αριθμού επιβατών και αεροσκαφών, στη βάση σύγχρονων πρακτικών διαχείρισης επιβατών. Ως εκ τούτου αυτό θα ενισχύσει περαιτέρω την ανάπτυξη της συνδεσιμότητας και του τουρισμού στην Κύπρο στις επόμενες δεκαετίες, με όλα τα οφέλη που αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία.

Πιο συγκεκριμένα όπως είχε γράψει η «Κ», στόχος είναι να εξυπηρετούνται σε ετήσια βάση 12.4 εκατομμύρια επιβάτες μέσω του αερολιμένα Λάρνακας και 5 εκατομμύρια επιβάτες μέσω του αερολιμένα Πάφου, αυξάνοντας δηλαδή την ικανότητα εξυπηρέτησής τους κατά 70% περίπου σε σχέση με την σημερινή χωρητικότητα. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το γεγονός αυτό αποτελεί μεγάλη επιτυχία της Δημοκρατίας καθώς σε συνθήκες κορεσμού της υφιστάμενης χωρητικότητας των αεροδρομίων μέρος του συστήματος ροής επιβατών δεν θα μπορούσε να ικανοποιηθεί από τις υποδομές με αποτέλεσμα τη δημιουργία καθυστερήσεων και προβλημάτων στην εξυπηρέτηση των αεροπορικών εταιρειών.

Η γενική εκτίμηση του κόστους του έργου για το αεροδρόμιο Λάρνακας ανέρχεται σε περίπου €95 εκατ. και του αεροδρομίου Πάφου στα €75 εκατ. Οι υποδομές ύψους για €170 εκατ. αναμένεται να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των αερολιμένων τουλάχιστον μέχρι το 2036, σύμφωνα με τις προβλέψεις και μελέτες των εμπειρογνωμόνων. Τα έργα υποδομής, θα αρχίσουν περι τα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2025 αφού πρώτα ολοκληρωθούν και υπογραφούν οι συμφωνίες δανεισμού μεταξύ της Hermes Airports και των τραπεζών που θα χρηματοδοτήσουν τα έργα και αφού ληφθεί η αναγκαία πολεοδομική συναίνεση.

Οι πρόνοιες

Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων μεταξύ των δυο μερών που άρχισαν τον Σεπτέμβρη του 2023, προνοείται η παραχώρηση επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης στη Hermes κατά 18 μήνες από την ημέρα που ολοκληρώνεται η πρώτη συμφωνία, δηλαδή στις 31 Μάϊου του 2031. Σύμφωνα με τις πρόνοιες της συμφωνίας ξεκινούν οι εργασίες ανάπτυξης και διαχείρισης με την υπογραφή της οικονομικής συμφωνίας αντί μετά πάροδο χρόνου που προνοούσε η Συμφωνία 2022 για εξασφάλιση εγκρίσεων από τα αρμόδια όργανα. Mε άλλα λόγια, η Hermes Airports θα συνεχίσει να διαχειρίζεται τους αερολιμένες Λάρνακας και Πάφου μέχρι τον Δεκέμβριο του 2032.

Διασφαλίζεται ακόμα ότι με τη νέα συμφωνία μειώνονται στα €30 εκατ. οι αποζημιώσεις στην εταιρεία έναντι αρχικής απαίτησης για €430 εκατ. για αλλαγές που επήλθαν στο επιχειρηματικό περιβάλλον από νέες φορολογίες και νομοθεσίες, επηρεασμό της λειτουργίας των αεροδρομίων λόγω της πανδημίας, των κυρώσεων κατά της Ρωσίας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν ανάμεσα στα μέρη κατέληξαν επίσης σε ποσό δανεισμού ύψους €20 εκατ. από την Κυπριακή Δημοκρατία προς την Εταιρεία, έναντι της απόσυρσης των απαιτήσεων της Εταιρείας και των δικαιωμάτων αποζημίωσης της λόγω της λειτουργίας του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η συμφωνία προβλέπει 1,5 χρόνο παράτασης αντί για 5,5 που προβλεπόταν στην προηγούμενη συμφωνία του 2022.

Οι εργασίες κατασκευής, που θα διεξάγονται παράλληλα και στα δύο αεροδρόμια, αφού ληφθεί η αναγκαία πολεοδομική συναίνεση.

Η Λάρνακα

Η φάση 2 προνοεί έργα συνολικού εμβαδού περί τα 20.000 τετραγωνικά μέτρα για το αεροδρόμιο Λάρνακας που αφορούν εργασίες επέκτασης του τερματικού κτηρίου, την κατασκευή νέων πυλών επιβίβασης/αποβίβασης επιβατών με τη δημιουργία μιας νέας πτέρυγας που θα ενώνεται με το κυρίως κτήριο, καθώς επίσης και αύξηση των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών, ενώ η διάρκειά ολοκλήρωσής τους υπολογίζεται σε 30 μήνες.

Η Πάφος

Στο αεροδρόμιο Πάφου με την έναρξη των εργασιών της φάσης 2 θα υλοποιηθούν έργα τα οποία αυξάνουν περίπου κατά 30% το εμβαδόν του κτηρίου καθώς επίσης και επεκτείνουν τον νότιο παράλληλο τροχόδρομο για αναβάθμιση της ασφάλειας και χωρητικότητας του συστήματος διαδρόμου/ τροχοδρόμων. Οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός 27 μηνών από την έναρξή τους. Οι εργασίες αναμένεται ότι θα βελτιώσουν σημαντικά την εμπειρία των επιβατών σε κάθε στάδιο του ταξιδιού τους ενισχύοντας τη χωρητικότητα και την άνεση για τους επιβάτες πριν από την επιβίβαση.

Έσοδα και προσέλκυση επενδύσεων

Το κυριότερο όφελος από την επίτευξη της συμφωνίας μεταξύ της αναδόχου εταιρείας και κράτους είναι η άμεση έναρξη των εργασιών με βελτιωμένο σχεδιασμό σε σχέση με τις αρχικές πρόνοιες της συμφωνίας παραχώρησης.

Επιπρόσθετα εξίσου σημαντικό είναι ότι αναμένονται πρόσθετα έσοδα στα αεροδρόμια της χώρας λόγω των αναμενόμενων αυξημένων εμπορικών δραστηριοτήτων εντός των αναπτύξεων, δημιουργούνται πρόσθετες θέσεις εργασίας, βελτιώνεται το κλίμα εμπιστοσύνης και σταθερότητας για προσέλκυση επενδύσεων και αναπτύσσεται η συνδεσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων. Σε σχέση με την αναβάθμιση των υπηρεσιών των αεροδρομίων από τις νέες υποδομές επωφελούνται ιδιαίτερα οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Τονίζεται εξάλλου ότι οι εταιρείες αυτές εκτιμάται ότι στο άμεσο μέλλον θα διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στην μεταφορά τουριστών στην χώρα με όφελος για όλη την οικονομία. Ταυτόχρονα ωστόσο διατηρούνται οι υποδομές για εξυπηρέτηση των παραδοσιακών αερογραμμών.

Όσον αφορά την εμπειρία και το επίπεδο εξυπηρέτησης των αερολιμένων αναμένεται να βελτιωθούν αισθητά, μέσω της αναβάθμισης και αύξησης των διαθέσιμων χώρων προς εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

Επιπλέον αναμένεται να αναβαθμιστεί η διαδικασία διαχείρισης αποσκευών και στους δυο αερολιμένες.

Ταυτόχρονα, προωθούνται δράσεις εντός των αεροδρομίων ώστε να αναπτύσσονται υποδομές για παροχή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, και χρήση ηλεκτρικών οχημάτων με σκοπό την μείωση των εκπομπών. Την ίδια ώρα προνοούνται αναπτύξεις υποδομών για περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των αεροδρομίων.

Ο Υπουργός

Σε δήλωσή του, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, ανέφερε: «Η δυναμική της αύξησης της επιβατικής κίνησης που πετύχαμε με κοινές συντονισμένες προσπάθειες με την Εταιρεία Hermes Airports, το Υφυπουργείο Τουρισμού και τους συνεργάτες μας στον τομέα του τουρισμού, έχουν καταστήσει απαραίτητες τις εργασίες επέκτασης των 2 αεροδρομίων. Είμαστε ικανοποιημένοι που έχουμε καταφέρει να καταλήξουμε σε συμφωνία με την Εταιρεία Hermes Αirports που είναι σημαντική τόσο για την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη των Αερολιμένων και την διασφάλιση νέων αεροπορικών διαδρομών εδραιώνοντας περαιτέρω τη θέση της Κύπρου στη διεθνή σκηνή όσο και την ανάπτυξη της οικονομίας.

Είμαστε σταθεροί στη δέσμευσή μας να βοηθήσουμε τον τομέα των Αερομεταφορών και την συνδεσιμότητά της χώρας να αναπτυχθούν περαιτέρω και να τονώσουμε το αίσθημα εμπιστοσύνης προς τους συνεργάτες μας. Αυτή η συμφωνία είναι ένα σαφές μήνυμα ότι η Κύπρος είναι ανοιχτή για τις επιχειρήσεις και για πρόσθετες επενδύσεις».

Η Hermes

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Hermes Airports, Christophe Petit, δήλωσε: «Είμαστε ευτυχείς για τη θετική κατάληξη αυτής της διαπραγμάτευσης, η οποία είναι αμοιβαία επωφελής και θα προσφέρει λύσεις σε χρονίζοντα θέματα. Τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου κατασκευάστηκαν με μια επένδυση της τάξης των €640 εκ. ευρώ ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία έχει εισπράξει πέραν των €607 εκ. ευρώ ως έσοδα από το τέλος παραχώρησης κατά τη διάρκεια των 18 χρόνων που η Hermes Airports έχει αναλάβει τη διαχείρισή τους. Πλέον, με τα έργα που έχουν συμφωνηθεί, θα μπορούν να ανταποκριθούν ακόμη πιο αποτελεσματικά και ποιοτικά στις ανάγκες της νέας εποχής που εκτείνεται και πέραν του τέλους της ισχύουσας Συμφωνίας Παραχώρησης. Ως διαχειρίστρια εταιρεία, έχουμε πετύχει πολλά όλα αυτά τα χρόνια σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και όλους τους εταίρους του τουρισμού και της αεροδρομικής κοινότητας και με συνείδηση του σημαντικού αποτυπώματός μας στην κυπριακή οικονομία, ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε και να φέρουμε σε πέρας άλλο ένα σημαντικό έργο, που θα αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο τα δύο διεθνή αεροδρόμια της Κύπρου».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Δωρίτας Γιαννακού

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση