ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Moneyval: Πρόοδος στην Κύπρο αλλά υπάρχουν ελλείψεις

«Η Κύπρος ενθαρρύνεται να συνεχίσει τις προσπάθειες της για να αντιμετωπίσει τις εναπομείνασες αδυναμίες», αναφέρει η έκθεση της Moneyval

ΚΥΠΕ

Μερική πρόοδο, αλλά και ήπιες ελλείψεις, όσον αφορά τη συμμόρφωση της Κύπρου με τα πρότυπα της Ομάδας Διεθνούς Χρηματοοικονομικής Δράσης (Financial Action Task Force - FATF) για την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, διαπιστώνει η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων αξιολόγησης των μέτρων για το Ξέπλυμα και τη Χρηματοδότηση της Τρομοκρατίας του Συμβουλίου της Ευρώπης (Moneyval).

Μετά και το πέρας της δεύτερης αξιολόγησης προόδου, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, οι εμπειρογνώμονες της Moneyval κατέληξαν ότι ενώ έγινε κάποια πρόοδος στην αντιμετώπιση των αδυναμιών τεχνικής συμμόρφωσης, που είχαν εντοπιστεί στην πρώτη αξιολόγηση, ωστόσο η Κύπρος δεν έχει επαναξιολογηθεί σε καμία από τις τέσσερις συστάσεις για τις οποίες βαθμολογείται με μερική συμμόρφωση.

Ειδικότερα, σημειώνεται ότι έχει γίνει κάποια πρόοδος στην βελτίωση της συμμόρφωσης με τις συστάσεις 8, 15 και 31 «αλλά κάποια κενά παραμένουν».

«Η Κύπρος ενθαρρύνεται να συνεχίσει τις προσπάθειες της για να αντιμετωπίσει τις εναπομείνασες αδυναμίες», αναφέρει η έκθεση της Moneyval.

Ως εκ τούτου, η Κύπρος βαθμολογείται με πλήρη συμμόρφωση στις 16 από τις 40 συστάσεις της FATF, συμμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό με 20 συστάσεις και συμμορφώνεται εν μέρει με τέσσερις συστάσεις. Οι τελευταίες αφορούν τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, τις ανταποκρίτριες τράπεζες, νέες τεχνολογίες και τις εξουσίες των διωκτικών και ερευνητικών αρχών. Σημειώνεται ότι δεν υπάρχει σύσταση για την οποία η Κύπρος βαθμολογείται με μη συμμόρφωση.

«Οι κυπριακές Αρχές έλαβαν περαιτέρω μέτρα με στόχο την βελτίωση του επιπέδου συμμόρφωσης με τις συστάσεις της FATF σε σχέση με τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, τους παροχείς υπηρεσιών σε εικονικά νομίσματα και τις εξουσίες των ερευνητικών και διωκτικών αρχών, ωστόσο παραμένουν ακόμη μέτριες ελλείψεις, αναφέρεται.

Η δεύτερη έκθεση αξιολόγησης εξέτασε σειρά νομοθετικών, κανονιστικών και θεσμικών μέτρων που λήφθηκαν από τις κυπριακές Αρχές σε σχέση με την εκτίμηση κινδύνου και την εποπτεία του μη κερδοσκοπικού τομέα, τις εξουσίες των ερευνητικών αρχών για παρακολούθηση τηλεπικοινωνιακών συνδιαλέξεων, την εφαρμογή τεχνικών ελεγχόμενης παράδοσης σε μετρητά και διαπραγματεύσιμα μέσα στον κομιστή, καθώς και την εποπτεία των εικονικών περιουσιακών στοιχείων και των σχετικών υπηρεσιών.

«Οι αρχές έχουν κάνει μερικά βήματα όσον αφορά την αξιολόγηση του κινδύνου χρηματοδότησης της τρομοκρατίας από τον μη κερδοσκοπικό τομέα και ενίσχυσαν την εποπτεία τους, ωστόσο τα μέτρα αυτά δεν έχουν πλήρως υλοποιηθεί» αναφέρει η Moneyval.

Γίνεται ακόμη λόγος για ουσιαστική πρόοδο στην υλοποίηση καθεστώτος που διέπει τον τομέα των εικονικών περιουσιακών στοιχείων, αλλά σημειώνεται ότι, μεταξύ άλλων, δεν υπάρχει εθνικό σχέδιο δράσης στην αντιμετώπιση των κινδύνων που εντοπίζονται στον τομέα, ενώ παραμένουν κάποιες τεχνικές αδυναμίες στην υλοποίηση αποτρεπτικών μέτρων, περιλαμβανομένου του λεγόμενου «ταξιδιωτικού κανόνα».

Επίσης σημειώνεται ότι παραμένουν «μικρές ελλείψεις» που σχετίζονται με την απουσία εξουσιών για την παρακολούθηση τηλεπικοινωνιών στο πλαίσιο της διερεύνησης ξεπλύματος παράνομου χρήματος, χρηματοδότηση της τρομοκρατίας κα άλλα βασικά αδικήματα. Όπως αναφέρεται, η καταγραφή συνομιλιών καλύπτει μόνο μερικά αδικήματα που σχετίζονται με το ξέπλυμα, ιδιαίτερα φόνο ή ανθρωποκτονία, παράνομη διακίνηση και εμπορία προσώπων, διακίνηση ναρκωτικών, καθώς και αδικήματα που σχετίζονται με τη διαφθορά και την παραχάραξη χαρτονομισμάτων.

Παρόλα αυτά, το εύρος είναι περιορισμένο, καθώς δικαστικά διατάγματα, που επιτρέπουν την καταγραφή του περιεχομένου των συνομιλιών, δεν εκτείνονται στη διερεύνηση του ξεπλύματος, της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και άλλα βασικά αδικήματα, όπως σεξουαλική εκμετάλλευση, περιλαμβανομένων και παιδιών, συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, απάτη, κλοπή, διακίνηση όπλων, και αδικήματα διαφθοράς, που τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μικρότερης από πέντε χρόνια, όπως φορολογικά εγκλήματα και άλλα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X