Kathimerini.com.cy
Η ΑΤΑ δεν μπορεί να συνεχίσει να δίνεται με τον τρόπο που δίνεται μέχρι σήμερα, δήλωσε στην «Καθημερινή» της Κυριακής ο υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός. Τονίζοντας ότι η ΑΤΑ είναι ένας θεσμός που θα συζητηθεί την επόμενη περίοδο πάρα πολύ, εξέφρασε την άποψη ότι «πρέπει να δίδεται με έναν διαφορετικό τρόπο και να υπάρχει διασύνδεση με τον ρυθμό ανάπτυξης τής οικονομίας και την παραγωγικότητα, ώστε να συμβάλλει και στη δικαιότερη κατανομή του παραγόμενου πλούτου, πέραν της αποκατάστασης του διαβρωμένου διαθέσιμου εισοδήματος». Κληθείς να διασαφηνίσει κάτι που σήμερα αιωρείται, αν κατά την προηγούμενη συμφωνία για την ΑΤΑ ο υπουργός Εργασίας είχε και τη συγκατάθεσή του να προχωρήσει ή όχι, ο κ. Κεραυνό απάντησε ως εξής: «Δεν έχει ουσιαστική αξία να σχολιάσουμε γεγονότα που έγιναν και έληξαν. Νομίζω ότι πλέον οι περισσότεροι έχουν αντιληφθεί ότι η ΑΤΑ δεν μπορεί να συνεχίσει να δίνεται με τον ίδιο τρόπο που δίνεται μέχρι σήμερα».
«Πολλές και καθημερινές πιέσεις»
Την ίδια ώρα αναφέρθηκε σε πολλές και καθημερινές πιέσεις που δέχεται για χαλάρωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας, τονίζοντας ότι «ως υπουργός Οικονομικών κοιμάμαι ήσυχα τα βράδια με ήσυχη τη συνείδησή μου. Έχω τραβήξει την κόκκινη γραμμή μου και δεν πρόκειται να κάνω υποχωρήσεις που να έχουν επιπτώσεις στην οικονομική σταθερότητα του τόπου. Δεν είναι τυχαίο ότι έχουμε λάβει 7 αναβαθμίσεις σε αυτά τα δύο χρόνια».
Όπως σημείωσε οι πιέσεις που δέχεται προέρχονται από όλες τις κατευθύνσεις, ενώ υπάρχουν συνεχώς αιτήματα. Ερωτηθείς για τη στάση του Προέδρου της Δημοκρατίας, είπε ότι ακούει τα αιτήματα όπως και τα επιχειρήματα και υπάρχει μεταξύ τους συνεργασία.
Δεν υπάρχει ακόμη τελική συμφωνία γα το καλώδιο – Οι ανησυχίες
Για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι δεν υπάρχει ακόμη τελική συμφωνία. «Συζητούν οι κυβερνήσεις για διάφορα ενδιάμεσα θέματα. Δεν υπάρχει τελική απόφαση για να μπούμε στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου. Αυτό θα γίνει όταν έχουμε όλα τα στοιχεία ενώπιόν μας», είπε. «Ανησυχίες είναι λογικό να υπάρχουν, αφού δεν έχουν ληφθεί ακόμα απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα και γιατί οι μελέτες που αναμένουμε δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Μιλάμε για ένα έργο δύο δισεκατομμυρίων μέχρι στιγμής, είναι δηλαδή περίπου το 20% του κρατικού προϋπολογισμού. Το υπουργείο Οικονομικών θέλει να έχει ενώπιόν του όλα τα αναγκαία στοιχεία για να μπορεί να τοποθετηθεί υπεύθυνα για συμμετοχή του κράτους στο έργο», σύμφωνα με τον κ. Κεραυνό. Για την αναφορά «δύο δισεκατομμυρίων μέχρι στιγμής» έδωσε περαιτέρω εξηγήσεις:
«Παρακολουθώντας άλλα έργα διασυνδέσεων, παρατηρούμε ότι το κόστος αυξάνεται σημαντικά, επομένως δεν μπορώ να αποκλείσω το ενδεχόμενο και εδώ να αυξηθεί το κόστος του έργου. Σχετικά με τη διασύνδεση Ιρλανδίας – Γαλλίας, που είναι μισή απόσταση σε σχέση με τη διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης και όχι σε βάθος 3 χιλιομέτρων, το κόστος αρχικά ήταν στα 930 εκατομμύρια και τώρα έχει αυξηθεί κατά 72% και βρίσκεται στα 1,6 δισ. και θα ολοκληρωθεί το 2026».
Ερωτηθείς γιατί ο Πρόεδρος ανέλαβε πολιτική δέσμευση για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου, ο υπουργός Οικονομικών εξέφρασε την εκτίμηση ότι η δέσμευση του Προέδρου είναι πρόθεση να μπει η Κύπρος σε ένα σημαντικό ευρωπαϊκό έργο, αν πληρούνται όλα τα κριτήρια. Τα πιο πάνω, σημείωσε, τα έχει αναφέρει τόσο στον Πρόεδρο όσο και στον υπουργό Ενέργειας, διαπιστώνοντας σύγκλιση απόψεων.
Το ναυάγιο στο Βασιλικό και το κόστος
Σε ερώτηση πόσα τελικά θα στοιχίσει στο κράτος το ναυάγιο στο Βασιλικό, απάντησε ως εξής: «Έχουμε σταθμίσει τους οικονομικούς κινδύνους που μπορεί να υπάρξουν. Προχωρούμε σε διαδικασίες για ολοκλήρωση του έργου, διότι χωρίς αυτό δεν μπορούμε να φέρουμε φυσικό αέριο για μείωση των τιμών στην ενέργεια. Σε επαφές με ΕτΕΠ, ΕΤΑΑ και Κομισιόν είχαμε θετική ανταπόκριση ότι αν προχωρήσουμε για την ολοκλήρωση του έργου, τότε δεν θα υπάρξει απαίτηση για άμεση επιστροφή χρημάτων».