Kathimerini.gr
Αντιμέτωπη με μια παρατεταμένη περίοδο εσωστρέφειας και χαμηλής οικονομικής απόδοσης βρίσκεται η Κίνα, προοπτική που θα έχει πιθανότατα παγκόσμιες επιπτώσεις έπειτα από 45 χρόνια ταχείας επέκτασης και παγκοσμιοποίησης. Το κινεζικό ακαθάριστο εγχώριο προϊόν αυξήθηκε κατά 6,3% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο, χαμηλότερα από τις προσδοκίες της αγοράς για 7,3%, μετά την έξοδο της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο από την πανδημία. Σε τριμηνιαία βάση, η οικονομική παραγωγή αυξήθηκε κατά 0,8%, πιο αργά από την αύξηση 2,2% που καταγράφηκε τους πρώτους τρεις μήνες του έτους. Η ανεργία των νέων, εν τω μεταξύ, έφτασε στο υψηλό ρεκόρ 21,3% τον Ιούνιο. Στο πλαίσιο αυτό, η κινεζική κυβέρνηση προωθεί σειρά μέτρων που στοχεύουν στην τόνωση της οικονομίας, με τους ηγέτες να δεσμεύονται να στηρίξουν τον πολύπαθο τομέα των ακινήτων, τη σταθερή απασχόληση και την εγχώρια καταναλωτική ζήτηση.
Η κινεζική οικονομία εξακολουθεί να υποφέρει από το «τριπλό σοκ» της παρατεταμένης καραντίνας, του προβληματικού τομέα των ακινήτων και μιας σειράς ρυθμιστικών αλλαγών που σχετίζονται με το όραμα «κοινής ευημερίας» του προέδρου Σι Τζινπίνγκ, συμπυκνώνει ο Ρόρι Γκριν, επικεφαλής της έρευνας για την Κίνα και την Ασία στο TS Lombard. Για την παγκόσμια οικονομία, η πιο άμεση συνέπεια της κινεζικής επιβράδυνσης θα έχει να κάνει με τα εμπορεύματα και τον βιομηχανικό κύκλο, καθώς η Κίνα αναδιαμορφώνει την οικονομία της για να μειώσει την εξάρτησή της από τον τομέα ακινήτων .«Η Κίνα θα συνεχίσει να επενδύει πολλά, αλλά κυρίως σε προηγμένες κατασκευές, τεχνολογικό υλικό, όπως ηλεκτρικά οχήματα, ηλιακά πάνελ, ρομποτική, ημιαγωγούς κ.λπ.», λέει ο Γκριν. Ο τομέας των ακινήτων έχει φύγει από την εξίσωση και κατά συνέπεια η Κίνα δεν χρειάζεται σιδηρομεταλλεύματα από τη Βραζιλία ή και την Αυστραλία, μηχανές από τη Γερμανία ή συσκευές από όλο τον κόσμο, με αποτέλεσμα η χώρα να γίνεται ένας λιγότερο σημαντικός παράγοντας στον παγκόσμιο βιομηχανικό κύκλο.
Η απεμπλοκή της κινεζικής οικονομίας από τον κλάδο των ακινήτων και η στροφή προς τις πιο προηγμένες κατασκευές είναι εμφανής στη μαζική ώθηση της Κίνας προς τα ηλεκτρικά οχήματα, η οποία την έκανε να ξεπεράσει την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο. «Αυτή η μετατόπιση, όπου το Πεκίνο και το Βερολίνο επωφελούνταν κατά κάποιον τρόπο το ένα από το άλλο και πλέον είναι ανταγωνιστές, είναι μια άλλη μεγάλη συνέπεια της διαρθρωτικής επιβράδυνσης», λέει ο Γκριν. Η Κίνα εξακολουθεί να φτιάχνει προϊόντα και μάλιστα υψηλότερης ποιότητας, που δεν μπορούν να καταναλωθούν όλα εγχώρια, με αποτέλεσμα να υπάρξει μεγαλύτερος παγκόσμιος ανταγωνισμός σε μια σειρά προηγμένων βιομηχανικών προϊόντων.
Αν και δεν είναι ακόμη σαφές πώς θα αντιμετωπίσουν τα κινεζικά νοικοκυριά, ο ιδιωτικός τομέας και οι κρατικές επιχειρήσεις τη μετάβαση από ένα μοντέλο που βασίζεται σε ακίνητα και επενδύσεις σε ένα μοντέλο που τροφοδοτείται από τις προηγμένες κατασκευές, η χώρα βρίσκεται σε «κομβικό σημείο». Η πολιτική οικονομία αλλάζει, εν μέρει από τον σχεδιασμό, αλλά και εν μέρει από το γεγονός ότι ο τομέας των ακινήτων «είναι ουσιαστικά νεκρός ή αν όχι πεθαίνει» και αναδύεται ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, λένε οι αναλυτές.