Kathimerini.gr
Το μεγαλεπήβολο όραμα της Ευρώπης για την ηλεκτροκίνηση, η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως όχημα για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών ρύπων με κατάληξη τον μηδενισμό τους, κλονίζεται σοβαρά. Αφενός, η ζήτηση ηλεκτρικών αμαξιών υποχωρεί παράλληλα με την κατάργηση των σχετικών κρατικών κινήτρων, αφετέρου, οι αναγκαίες υποδομές είναι ελλιπείς και η προμήθεια μπαταριών από εγχώριες πηγές είναι προβληματική, τουλάχιστον προς το παρόν. Αποκορύφωμα συνιστά η κάποτε πολλά υποσχόμενη σουηδική Northvolt, η εταιρεία κατασκευής μπαταριών, η οποία αιτήθηκε προστασία έναντι πιστωτών. Μια γεύση από την κατάσταση που επικρατεί στην Ευρώπη ως προς την ηλεκτροκίνηση, δίνουν τα μεσαιωνικά χωριά πάνω από την Κυανή Ακτή της Γαλλίας, μια και αποτελούν ένα υπέροχο σκηνικό για ένα από τα τελευταία πειράματα στην επέκταση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων. Οπως αναφέρει σχετικά σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Financial Times, στην περιοχή εγκαινιάστηκε πέρυσι με χρηματοδότηση της Credit Agricole ένα πρόγραμμα κοινής χρήσης αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων δύσπιστων χρηστών, που τα οδήγησαν για πρώτη φορά. Και αυτό είναι το είδος των πελατών που οφείλουν να προσεταιριστούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μια και βλέπουν τα ηλεκτρικά τους οχήματα να μην τους ελκύουν.
«Οι άνθρωποι είχαν αρχικά αμφιβολίες, οι οποίες μετά πέντε λεπτά ξεχάστηκαν», είπε προ ημερών η τοπική διευθύντρια του προγράμματος, Κλαρίς Σαβορά, στη Φαγιένς, όπου ένα από τα αυτοκίνητα ήταν σταθμευμένο σε μια σκιερή αυλή γεμάτη ηλικιωμένους παίκτες πετάνκ. Η Γηραιά Ηπειρος αγωνίζεται να τερματίσει τις πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2035, αυξάνοντας τις πιέσεις στον κλάδο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν μεν επενδύσεις, οι οποίες αυξάνονται κατακόρυφα, αλλά θα πρέπει να προσαρμοστούν και στους αυστηρότερους κανόνες εκπομπών ρύπων.
Οι τελευταίοι μήνες ήταν ιδιαίτερα θλιβεροί, διότι οι επί πολλά χρόνια διογκούμενες πωλήσεις ηλεκτρικών άλλαξαν άρδην πορεία. Οι επιχειρήσεις υποχρεώθηκαν να προειδοποιήσουν το επενδυτικό κοινό και τους αναλυτές για την πληττόμένη κερδοφορία, η οποία με τη σειρά της θέτει εν αμφιβόλω θέσεις εργασίας στη Volkswagen και στην Peugeot Stellantis. Το εννεάμηνο έως τον Σεπτέμβριο οι πωλήσεις ελαττώθηκαν 6% έναντι του 2023 σε ολόκληρη την Ε.Ε., σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ενωση Αυτοκινητοβιομηχανιών. Στη Γερμανία, ειδικά, περιορίστηκαν κατά 28% μετά την κατάργηση των επιδοτήσεων από την κυβέρνηση στα τέλη του 2023.
Οι καταναλωτές, ακόμη και αν θέλουν να επιλέξουν ευρωπαϊκά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποθαρρύνονται από το κόστος τους ή απλά στρέφονται σε φθηνότερες εναλλακτικές από την Κίνα, μόλις στο μισό της μέσης τιμής των 40.000 ευρώ για ένα αμάξι κατασκευασμένο στην Ε.Ε. Ακόμη ένα πρόβλημα είναι η ίδια η εικόνα των αμαξιών με μπαταρίες και η συνεπαγόμενη επιφυλακτικότητα ως προς τη λειτουργία και την ευχρηστία τους. Στη μεν Γαλλία, η οποία προηγείται, διότι οι σταθμοί φόρτισης εκεί είναι τετραπλάσιοι της Ισπανίας, η ηλεκτροκίνηση έχει μερίδιο 17% επί των συνολικών πωλήσεων, στις δε Ισπανία και Ιταλία το ποσοστό είναι μόλις 5% ή και μικρότερο, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ των FT. Ιδίως στη νότια Ευρώπη τα δίκτυα σταθμών φόρτισης είναι ανεπαρκώς ανεπτυγμένα, οπότε αποτρέπουν τους οδηγούς, ενώ στην Ολλανδία η υστέρηση είναι έτι μεγαλύτερη. Ακόμη και στην καλύτερα εξοπλισμένη Γαλλία, τέλος, η εμπιστοσύνη στην υποδομή της ηλεκτροκίνησης ενισχύεται με αργό ρυθμό.