Kathimerini.com.cy
Μια σειρά σημείων, συνοδευόμενα από ερωτήματα, έθεσε με ανάρτησή του στο Twitter, ο τέως υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, σχολιάζοντας τις εξελίξεις, σε σχέση με την αξιολόγηση από πλευράς κυβέρνησης της βιωσιμότητας του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ, EuroAsia Interconnector.
Ο κ. Πετρίδης ανάφερε ότι «ο υπουργός Ενέργειας δήλωσε ότι το Eurasia interconnector θα κριθεί από τη βιωσιμότητα του. Απόλυτα σωστός», παραθέτοντας στη συνέχεια τα εξής σημεία για προβληματισμό:
1. Πρόκειται για ιδιωτική πρωτοβουλία χωρίς διαγωνισμό. Το κράτος έδωσε πολιτική στήριξη λόγω της διάστασης και λόγω αυτού το project κατάφερε εξασφαλίσει σημαντική επιχορήγηση από την ΕΕ υπό τον όρο ότι ο φορέας θα εξασφάλιζε τα υπόλοιπα. Βρέθηκαν επενδυτές; Ποιοι; Αν όχι γιατί; Ζητήθηκαν από το φορέα στοιχεία για επενδυτές αλλά δεν είχαν δοθεί – διαφάνεια
2. Έγινε αίτηση στην ΕΤΕ για χρηματοδότηση του έργου. Απάντησε θετικά; Αν όχι, γιατί; Δεν πείστηκε από τα στοιχεία για τη βιωσιμότητα του;
3. Αν θα συνεισφέρει το κράτος τίθενται ή όχι θέματα ανταγωνισμού και δημοσίων ενισχύσεων αφού δεν έγινε διαγωνισμός;
4. Κατατέθηκαν στο ΥΠΟΙΚ όλες οι μελέτες που είχαν προηγηθεί και που κατατέθηκαν και στην ΕΤΕ και ζητήθηκε το 2022 ούτως ώστε να εξεταστεί τεχνοκρατικά η βιωσιμότητα; Αν μπει το κράτος μέσα χρειάζεται ανάλυση βιωσιμότητας από ανεξάρτητους μελετητές!
5. Σε περίπτωση που συνεισφέρει το κράτος θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο πολύ φθηνότερων επιλογών με το ίδιο αποτέλεσμα. Πχ: 1.επένδυση σε αποθήκευση ενέργειας και αύξηση επάρκειας δικτύων 2. Διασύνδεση με καλώδιο Σαουδικής Αραβίας - Ελλάδας. Μελετήθηκαν;
6. Οι κρατικές εγγυήσεις μετρούν αυτόματα σε δ. χρέος και δ. οικονομικά. Δεν πρέπει να δοθούν σε ταμεία που δεν ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα έργων λόγω του ότι διασφαλίζονται από κρατικές εγγυήσεις. Θα πρέπει να περάσουν και από τη Βουλή. Η ΕΤΕ εγκρίνει μόνο βιώσιμα έργα.
7. Τι άλλαξε στην πορεία και από καθαρά ιδιωτική πρωτοβουλία συζητείται η εμπλοκή του κράτους με τεράστιο ρίσκο τώρα;
8. Σε τι οφείλονται οι καθυστερήσεις;
9. Σε περίπτωση που το κράτος εμπλακεί με τέτοιο ύψους εγγυήσεις, όπως αυτές που βλέπουν το φως της δημοσιότητα και το έργο δεν πραγματοποιηθεί, η ζημιά στα δημόσια οικονομικά θα είναι ανυπέρβλητη
10. Πλήρης διαφάνεια.