Kathimerini.gr
Πριν από το 2024, ο Τομπάιας Kάμαν, ένας Γερμανός καπετάνιος κοντέινερσιπ, είχε περάσει από το νότιο άκρο της Αφρικής μόλις μία φορά και η έλλειψη άλλων σκαφών τού είχε προκαλέσει ένα αίσθημα μοναξιάς. Αυτή την περίοδο, όμως, υπάρχουν τόσο πολλά πλοία εκεί, που είπε ότι μοιάζει λίγο με τον autobahn.
Για το ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη και πίσω, οι ναυτιλιακές εταιρείες περνούσαν επί δεκαετίες μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ. Πριν από ένα χρόνο, όμως, οι αντάρτες Χούθι στην Υεμένη άρχισαν να στοχοποιούν πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα με drones και πυραύλους, υποχρεώνοντας τις ναυτιλιακές να αλλάξουν την πορεία των φορτίων, στέλνοντάς τα γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, μια διαδρομή μεγαλύτερη κατά περίπου 3.500 ναυτικά μίλια και 10 ημέρες.
Ναυτικοί στόλοι της Δύσης εστάλησαν για να κατευνάσουν τις επιθέσεις, οι οποίες σύμφωνα με τους Χούθι, που παίρνουν στήριξη από το Ιράν, ήταν απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα. Ωστόσο, οι επιθέσεις συνεχίστηκαν και πλέον τα εμπορικά πλοία σε μεγάλο βαθμό αποφεύγουν την περιοχή. Αναλυτές από τη Μέση Ανατολή προβλέπουν ότι οι Χούθι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις παρότι η επιρροή του Ιράν έχει μειωθεί μετά την αποδυνάμωση της Χεζμπολάχ στον Λίβανο και την κατάρρευση της κυβέρνησης Ασαντ στη Συρία.
Κατά μέσον όρο, το 2024 ταξίδεψαν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας 136 κοντέινερσιπ την εβδομάδα έναντι 40 πριν από την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι, σύμφωνα με στοιχεία από την εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd’s List Intelligence, τα οποία επικαλούνται οι New York Times. Πριν από τις επιθέσεις των Χούθι, η διώρυγα του Σουέζ διαχειριζόταν το 10% του παγκόσμιου εμπορίου και πάνω από το ένα πέμπτο των διεθνών αποστολών κοντέινερ, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Εθνη.
Η αλλαγή της πορείας γύρω από την Αφρική αύξησε την ανάγκη για πλοία, αφού πλέον απαιτούνται περισσότερα, για να εξυπηρετήσουν τον ίδιο όγκο φορτίων, δεδομένου ότι η διαδρομή είναι μεγαλύτερη, ενώ το κόστος της μεταφοράς έχει εκτιναχθεί. Η τιμή μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη ανέβηκε 270% σε 12 μήνες, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή πλατφόρμα Freightos.
Η αλλαγή της πορείας έχει πλήξει και ολόκληρες οικονομίες. Τα μεγάλα κοντέινερσιπ μπορεί να πληρώνουν έως και 1 εκατ. δολάρια για να διασχίσουν τη διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με ειδικούς. Τα στοιχεία της Lloyd’s List δείχνουν ότι η κίνηση στη διώρυγα έχει μειωθεί 70%, στερώντας από την κυβέρνηση της Αιγύπτου τα έσοδα σε μια περίοδο που ο προϋπολογισμός είναι σημαντικά περιορισμένος.
Περίσσιο βάρος σηκώνει και το περιβάλλον. Η συμβουλευτική εταιρεία εφοδιαστικών αλυσίδων Inverto υπολογίζει ότι ως αποτέλεσμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα ο κλάδος έχει διοχετεύσει επιπλέον 35,7 εκατ. μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα σε 12 μήνες, αντίστοιχο με τους ρύπους 7,8 εκατ. αυτοκινήτων.