Kathimerini.gr
Εναν εφιάλτη έζησαν χθες πολυάριθμες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αναγκάστηκαν να ακυρώσουν ή να ανακατευθύνουν δεκάδες πτήσεις τους προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, ώστε να μην παρενοχληθούν επικίνδυνα από τα δίκτυα τηλεφωνίας 5ης γενιάς που άρχισαν να λειτουργούν από χθες στη χώρα. Ενας πιλότος έκανε λόγο για «εφιάλτη», όσον αφορά τον αναπρογραμματισμό των δρομολογίων, ενόσω έπρεπε οι αερομεταφορείς παράλληλα να προσαρμόζονται σε συνεχώς μεταβαλλόμενους περιορισμούς – οι περιορισμοί εξεδίδοντο από την αρμόδια Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπλοΐας των ΗΠΑ, ούτως ώστε να μην προκαλούνται σοβαρές παρεμβολές των σημάτων από τους πύργους κινητής τηλεφωνίας στα μηχανήματα εκείνα των αεροπλάνων που μετρούν το υψόμετρο και ίσως τους δυσχέραναν σε περίπτωση χαμηλής ορατότητας. Εν τω μεταξύ, μετά τις πιέσεις που ασκήθηκαν και από τον Λευκό Οίκο για να αποτραπούν τα χειρότερα, οι δύο βασικοί τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι που αναπτύσσουν τα εν λόγω δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς, ΑΤ&Τ και Verizon Communications, αποφάσισαν να μη θέσουν προσωρινά σε λειτουργία τους πύργους κοντά στα αεροδρόμια. Ωστόσο, ήταν κίνηση πολύ καθυστερημένη και η σωρεία των ακυρώσεων πτήσεων αναπόφευκτη.
Οι Emirates, Japan Airlines και ANA τροποποίησαν τις πτήσεις τους προς πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών, διότι φοβούνται για πιθανές παρεμβολές, με την πρώτη αεροπορική εταιρεία να ανακοινώνει πως ανέστειλε εννέα δρομολόγια. Η νοτιοκορεατική Korean Air Lines ανακοίνωσε ότι τα αεροσκάφη της Βoeing 777 και 747-8 επηρεάζονται από τις συχνότητες των εκπεμπόμενων σημάτων από τα δίκτυα 5ης γενιάς. Η δε ινδική Air India προειδοποίησε ότι θα μειωθούν οι πτήσεις προς ΗΠΑ. Αλλωστε, τα Βoeing είναι τα κυρίως πληττόμενα, ειδικά το μίνι τζάμπο 777, τα οποία επί δεκαετίες εκτελούν τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Aξίζει να σημειωθεί πως το 2021 το 777 ήταν το δεύτερο πιο πολυχρησιμοποιημένο αεροσκάφος ευρείας ατράκτου για πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια των ΗΠΑ. Συνολικά διεκπεραίωσε περίπου 210.000 πτήσεις, ενώ στην πρώτη θέση βρέθηκε το παλαιότερο μοντέλο 767, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η FlightRadar24.
Η Singapore Airlines άλλαξε το μοντέλο του αεροσκάφους σε επιλεγμένες προς την Αμερική πτήσεις, η γερμανική Lufthansa έκανε το ίδιο, ενώ ο βρετανικός αερομεταφορέας ΒΑ έβαλε στην καθημερινή πτήση προς Λος Αντζελες ένα Α380 της Airbus αντί του συνηθισμένου Boeing 777 και ακύρωσε ή τροποποίησε άλλα δρομολόγια προς τη χώρα. Είναι χαρακτηριστικά τα σχόλια του βετεράνου στον κλάδο των αερομεταφορέων Τιμ Κλαρκ, προέδρου της Εmirates σήμερα, ο οποίος μιλώντας στο ενημερωτικό δίκτυο CNN αποκάλυψε πως δεν γνώριζε η εταιρεία του το μέγεθος του προβλήματος μέχρι την Τρίτη, όταν την Τετάρτη θα ετίθεντο σε λειτουργία τα δίκτυα. Εκανε λόγο για «ένα από τα εξωφρενικά ανεύθυνα συμβάντα που έχει ζήσει στην καριέρα του, που δείχνουν και εγκληματική αμέλεια». Τα χθεσινά προβλήματα είναι η κατάληξη μιας διαμάχης αρκετών εβδομάδων ανάμεσα σε αερομεταφορείς και τηλεπικοινωνιακούς ομίλους ως προς την ταχύτητα ανάπτυξης υπηρεσιών 5ης γενεάς στις ΗΠΑ, η οποία διαμάχη αποτυπώνει και την αντιπαράθεση των αρμοδίων αρχών – πάντως, η αντίστοιχη δραστηριότητα ανάπτυξης αυτών των δικτύων σε Ευρώπη και Ασία δεν παρακωλύει τις πτήσεις.