Γιώργος Σκαφιδάς
Οι αμερικανικοί τηλεπικοινωνιακοί κολοσσοί Verizon και AT&T – που ξεχωρίζουν και ως οι δύο μεγαλύτεροι των ΗΠΑ στον χώρο των τηλεπικοινωνιών – είχαν προγραμματίσει, ξεκινώντας από την Τετάρτη 19 Ιανουαρίου, να ενεργοποιήσουν-διαθέσουν ένα νέο φάσμα συχνοτήτων («C-band») των δικτύων 5G. Ένα φάσμα το οποίο πρόκειται να παράσχει, όπως λέγεται, πολύ υψηλότερες ταχύτητες – έως και δέκα φορές μεγαλύτερες από εκείνες των δικτύων 4G – σε εκατομμύρια Αμερικανούς χρήστες smartphone.
Η AT&T τελικώς ανέβαλε εκ νέου το πλήρες λανσάρισμα του νέου δικτύου 5G που είχε προγραμματίσει για τις 19 Ιανουαρίου, ενώ και η Verizon, όπως έγινε γνωστό, αναβάλλει κάποιες από τις κινήσεις που είχε προγραμματίσει αλλάζοντας έτσι τον προγραμματισμό της.
Πάνω από 70 δισ. δολ.
Σημειωτέων πως για να αποκτήσουν τα δικαιώματα των εν λόγω συχνοτήτων, οι εταιρείες Verizon και AT&T έχουν καταβάλει συνολικά στο αμερικανικό δημόσιο πάνω από 70 δισεκατομμύρια δολάρια (περίπου 45,4 δισεκατομμύρια η Verizon και άλλα 23,4 δισεκατομμύρια η AT&T) στο πλαίσιο σχετικής δημοπρασίας (Federal Communications Commission’s Auction 107), χωρίς να συνυπολογίσει κανείς βέβαια και τα δισεκατομμύρια δολάρια που έχουν οι εν λόγω κολοσσοί επενδύσει σε σχετικό εξοπλισμό (cell towers κ.ά.).
Η «ενεργοποίηση» του εν λόγω φάσματος ήταν αρχικά προγραμματισμένο να γίνει την 1η Ιανουαρίου του 2022 αλλά πήγε χρονικά πίσω. Μετατέθηκε για την Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου, και όπως φαίνεται πλέον μετατίθεται και πάλι, μέχρι νεωτέρας.
Αλλά και όταν έρθει η ώρα να «ενεργοποιηθούν», τα νέα δίκτυα 5G των Verizon και AT&T, όπως έχουν τα πράγματα σήμερα, δεν θα καλύπτουν όσους βρίσκονται σε ακτίνα περίπου ενάμισι μιλίου (δυόμισι χιλιομέτρων) από κάποια από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια των Ηνωμένων Πολιτειών. Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ έχει ήδη από τις 7 Ιανουαρίου δώσει στη δημοσιότητα μια λίστα με τα συνολικά 50 αεροδρόμια που θα εξαιρεθούν («Airports with 5G Buffers»).
Εκτός δικτύων 5G δεκάδες αεροδρόμια
Όσοι ζουν ή εργάζονται πέριξ των εν λόγω αεροδρομίων, θα πρέπει να περιμένουν έως και τον επόμενο Ιούλιο (τουλάχιστον) προκειμένου να δουν το δίκτυο τους να αναβαθμίζεται.
Αιτία; Οι αντιδράσεις των αμερικανικών αερομεταφορέων που προειδοποιούν ότι η ενεργοποίηση-διάθεση αυτού του νέου φάσματος συχνοτήτων θα μπορούσε να προκαλέσει «σοβαρά προβλήματα» στις πτήσεις και «μεγάλη αναστάτωση» σε αεροδρόμια, αερομεταφορές και εφοδιαστικές αλυσίδες.
Οι δέκα μεγαλύτερες αεροπορικές των ΗΠΑ (American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines κ.ά.) έχουν «συνασπιστεί» στο συγκεκριμένο θέμα, αποστέλλοντας μάλιστα και σχετικές επιστολές με τις οποίες έχουν κοινοποιήσει τις ενστάσεις τους στις αρμόδιες ομοσπονδιακές Αρχές (στο υπουργείο Μεταφορών, στην Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας, στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών και στο National Economic Council).
Οι αεροπορικές υποστηρίζουν, πιο συγκεκριμένα, ότι το νέο φάσμα των 5G δικτύων της Verizon και της AT&T (το εκτεινόμενο μεταξύ 3,7 και 3,98 gigahertz) βρίσκεται «απαγορευτικά» κοντά στο φάσμα των 4,2 με 4,4 gigahertz το οποίο χρησιμοποιούν – στο οποίο εκπέμπουν κάποια από τα συστήματα-όργανα (αλτίμετρα κ.ά.) των αεροσκαφών, αν και υπάρχουν άλλες Αρχές διεθνώς (της Αυστραλίας για παράδειγμα) που θεωρούν πως μια «απόσταση» 200 MHz είναι αρκετή προκειμένου όλοι να μπορούν να νιώθουν «ασφαλείς».
Εάν όμως όλα αυτά γίνονται στις ΗΠΑ, διερωτάται κανείς τι ακριβώς γίνεται την ίδια ώρα πίσω στην Ευρώπη. Γιατί στις ΗΠΑ έχει γίνει τόσο μεγάλο «θέμα» και στην Ευρώπη όχι;
Οι γνώστες υποστηρίζουν πως αυτό έχει να κάνει σε έναν βαθμό με ζητήματα γραφειοκρατικής φύσεως αλλά και με το ίδιο το φάσμα των συχνοτήτων που είναι διαφορετικό σε Ευρώπη και Αμερική.
Η διαφορά με την Ευρώπη
Πιο συγκεκριμένα, ενώ στις ΗΠΑ μιλάμε για το φάσμα μεταξύ 3,7 και 3,98 gigahertz όταν πρόκειται για τα νέα δίκτυα 5G, στην Ευρώπη από την άλλη το φάσμα που διατίθεται είναι μεταξύ 3,4 και 3,8 gigahertz, όπερ σημαίνει ότι το ευρωπαϊκό φάσμα «απέχει» λίγο παραπάνω – εάν συγκριθεί με το αντίστοιχο αμερικανικό – από εκείνο των 4,2 με 4,4 gigahertz που χρησιμοποιούν τα συστήματα των αεροσκαφών και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Εξού και η σχετική ανακοίνωση με την οποία ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας «δεν βλέπει σε αυτήν την φάση κανέναν κίνδυνο στην Ευρώπη».
Στις ΗΠΑ ωστόσο από την άλλη, το σίριαλ αναμένεται να έχει συνέχεια…