ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Με ορίζοντα το ’30 ο δρόμος Πάφου - Πόλης

Οι εξαγγελίες του Προέδρου της Δημοκρατίας και τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των εργασιών

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Ο δρόμος Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς ήταν ένα από τα έργα τα οποία συμπεριελήφθησαν στους κυβερνητικούς στόχους για το 2025 που ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Ένα έργο το οποίο έχει περάσει από σαράντα κύματα με κατάληξη το ναυάγιο του περασμένου Νοεμβρίου. Άσχετα με τα αίτια που οδήγησαν στην καταγγελία της σύμβασης, το ζητούμενο είναι ο χρόνος κατά τον οποίο το έργο θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί σε χρήση. Η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή του ναυαγίου φρόντισε να διαβεβαιώσει πως το έργο θα ολοκληρωθεί, ωστόσο, μέχρι και σήμερα οι ημερομηνίες που έχουν δοθεί δημιουργούν σύγχυση. Αρχικά ο αρμόδιος υπουργός διαβεβαίωσε τους κατοίκους της Πόλης Χρυσοχούς πως ο δρόμος θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2027, στόχος που δικαιολογημένα προκάλεσε αμφιβολίες λαμβάνοντας υπόψη τις χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται ώστε ένα περίπλοκο έργο να μπορεί να επιστρέψει σε φάση υλοποίησης. Την περασμένη Τετάρτη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανέφερε πως «υλοποιούμε και τις δύο φάσεις του αυτοκινητόδρομου Πάφου - Πόλεως Χρυσοχούς, με 4 λωρίδες κυκλοφορίας, με κόστος 330 εκατομμυρίων ευρώ». Αν και η προεδρική ανακοίνωση ικανοποίησε Παφίτες βουλευτές κοντά στην κυβέρνηση, τα επίσημα χρονοδιαγράμματα του υπουργείου Μεταφορών δείχνουν πως το διαμέρισμα της Πάφου θα πρέπει να κάνει αρκετή υπομονή μέχρι ο νέος οδικός άξονας να γίνει πραγματικότητα. Λαμβάνοντας υπόψη τους σχεδιασμούς που έχουν γίνει, οι πρώτες αισιόδοξες εκτιμήσεις δείχνουν πως το έργο πνοής δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν από το 2030 και εφόσον τα αρμόδια κρατικά τμήματα ξεπεράσουν τον εαυτό τους σε θέματα ταχύτητας.

Η πρώτη φάση

Τρεις μήνες μετά την εκδίωξη της εταιρείας στην οποία είχε κατακυρωθεί το έργο (ΙΝΤΡΑΚΑΤ) η πρώτη φάση του έργου συνεχίζει να είναι κολλημένη. Λαμβάνοντας υπόψη το ποσό πληρωμής που είχε πιστοποιηθεί στην ανάδοχο του έργου μέχρι τον Ιούλιο του 2024, €16.315.874,19, το ποσοστό υλοποίησης του Συμβολαίου υπολογίζεται στο 21%. Σύμφωνα με τα όσα είπε ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης στην «Κ», δεν αναμένεται η εξεύρεση νέου εργολάβου νωρίτερα από το ερχόμενο φθινόπωρο. Αν υποθέσουμε πως τα χρονοδιαγράμματα τηρηθούν με θρησκευτική ευλάβεια και πως ο νέος εργολάβος μπει στο έργο το ερχόμενο φθινόπωρο, η πρώτη φάση του δρόμους Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς με εκτελεσμένο το 21% των συνολικών έργων υπολογίζεται πως θα αποπερατωθεί σε κάτι λιγότερο από τέσσερα χρόνια, διάστημα το οποίο προνοούσε η αρχική σύμβαση που ναυάγησε (έναρξη Αύγουστος του 2022 αποπεράτωση 26 Νοεμβρίου 2024), με την προϋπόθεση ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά.

Οι τέσσερις λωρίδες

Η δεύτερη φάση του έργου αφορά στο κομμάτι του δρόμου από την Πόλη Χρυσοχούς μέχρι το Στρουμπί όπου θα ενωθεί με το κομμάτι της πρώτης φάσης Πάφου-Στρουμπιού. Η κυβέρνηση, παρά τις αντίθετες απόψεις που έχουν εκφραστεί, θα εκτελέσει το συγκεκριμένο κομμάτι του δρόμου το οποίο θα περιλαμβάνει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας. Μια διαδικασία που προγραμματίζεται να μπει σε φάση υλοποίησης τον Φεβρουάριο του 2026. Έναν χρόνο μετά θα ζητηθούν προσφορές για τον τετραπλής κατεύθυνσης δρόμο Πόλης Χρυσοχούς-Στρουμπιού. Οι προκαταρκτικές διαδικασίες για έναν οδικό άξονα τεσσάρων λωρίδων θα συμπληρωθούν ένα χρόνο μετά, τον Φεβρουάριο του 2027, με τις προσφορές που θα ζητηθούν για δύο άλλες λωρίδες του τμήματος του δρόμου της πρώτης φάσης από την Πάφο μέχρι το Στρουμπί. Όλα αυτά μόνο για τις προκαταρκτικές διαδικασίες που μαζί με την εκτέλεση των έργων θα απαιτήσουν στην καλύτερη περίπτωση πέντε χρόνια από σήμερα.

Το «κερασάκι»

Στο σκηνικό που έχει δημιουργηθεί με τον δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς θα πρέπει να προστεθούν και δύο νέα έργα που δεν περιλαμβάνονταν στον προηγούμενο σχεδιασμό και που ενδεχομένως να επιμηκύνουν τον χρόνο ολοκλήρωσης του έργου. Πρόκειται για τη σύνδεση του οδικού άξονα με τον αυτοκινητόδρομο Πάφου-Λεμεσού μέσω της Μεσόγης, έργο δύσκολο κατά τον υπουργό Μεταφορών, που ενδεχομένως να προκύψει ανάγκη για διάνοιξη κάποιας σήραγγας. Το δεύτερο έργο για τον οδικό άξονα αφορά μια είσοδο και έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο Πάφου-Λεμεσού στη Μαραθούντα.

Φθινόπωρο 2025

Νέος εργολάβος για την πρώτη φάση (Πάφος- Στρουμπί).

Φεβρουάριος 2026

Προσφορές για τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (Πόλη - Στρουμπί).

Φεβρουάριος 2027

Προσφορές για άλλες δυο λωρίδες κυκλοφορίας (Πάφος - Στρουμπί)

Nέα έργα

• Σύνδεση Πάφου με αυτοκινητόδρομο μέσω Μεσόγης.

• Είσοδος-έξοδος στη Μαραθούντα.

€330 εκ. για έναν δρόμο τετραπλής κατεύθυνσης

Για τον δρόμο Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς απαιτήθηκαν σχεδόν 20 χρόνια για να ωριμάσει ένα έργο πνοής για ολόκληρη την επαρχία Πάφου. Τα πρώτα σημάδια κινητικότητας για την κατασκευή ενός νέου οδικού άξονα φάνηκαν μόλις το 2018 με κάποια έργα βελτίωσης του υφιστάμενου δρόμου στο ύψος της Μεσόγης. Το προϋπολογισμένο κόστος του νέου δρόμου Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς (€330 εκατ.) είναι από τα μεγαλύτερα για οδικό έργο στην Κύπρο. Το συγκεκριμένο έργο το διαχειρίστηκαν τρεις υπουργοί Μεταφορών της κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη. Ο Μάριος Δημητριάδης επί υπουργίας του οποίου ξεκίνησαν τα βελτιωτικά έργα, η Βασιλική Αναστασιάδη και ο Γιάννης Καρούσος επί υπουργίας των οποίων ολοκληρώθηκε η υποβολή προσφορών και η κατακύρωση της Α΄ φάσης των κατασκευαστικών έργων και ο Αλέξης Βαφεάδης, ο οποίος, εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για τον χρόνο ολοκλήρωσης, ενδεχομένως να μην είναι ο υπουργός ο οποίος θα παραδώσει το έργο προς χρήση.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση