Kathimerini.gr
Με τις κυρώσεις στη Ρωσία να βυθίζουν το ρούβλι και να κρατούν το χρηματιστήριό της κλειστό, οι πλούσιοι της χώρας έχουν στραφεί τις τελευταίες ημέρες σε πολυτελή κοσμήματα και ρολόγια προκειμένου να μη χάσουν τα χρήματά τους και να διατηρήσουν την αξία των αποταμιεύσεών τους. Χθες το ρούβλι συνέχισε να υποχωρεί σε νέο χαμηλό ρεκόρ έναντι του δολαρίου και του ευρώ, μετά και την υποβάθμιση του αξιόχρεου της Ρωσίας σε junk από τους οίκους Moody’s και Fitch. Σύμφωνα με το Reuters, το ρούβλι υποχωρούσε νωρίτερα χθες πάνω από 9% έναντι του δολαρίου στα 116,8 και σχεδόν κατά 8% έναντι του ευρώ στα 125,1.
Οι πωλήσεις στα ρωσικά καταστήματα της Bulgari αυξήθηκαν τις τελευταίες ημέρες, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείας κοσμημάτων στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, μετά και τους περιορισμούς στις κινήσεις κεφαλαίων λόγω και της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. «Βραχυπρόθεσμα έχει ενδεχομένως ενισχύσει τη δραστηριότητα», επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ζαν Κριστόφ-Μπαμπίν, σε συνέντευξή του στο Bloomberg, χαρακτηρίζοντας τα κοσμήματα της εταιρείας «ασφαλή επένδυση». «Είναι δύσκολο να εκτιμήσω πόσο θα διαρκέσει αυτό, καθώς πράγματι η πλήρης ενεργοποίηση του SWIFT μπορεί να καταστήσει δύσκολη, εάν όχι αδύνατη την εξαγωγή προϊόντων στη Ρωσία» επισήμανε, αναφερόμενος στον αποκλεισμό ρωσικών τραπεζών από το διεθνές σύστημα συναλλαγών.
Η Bulgari, που ανήκει στην LVMH, δεν είναι η μόνη εταιρεία πολυτελών ειδών στη ρωσική αγορά. Η Cartier της Richemont εξακολουθεί να πουλάει κοσμήματα και ρολόγια, ενώ τα ρολόγια Omega του Swatch Group συνεχίζουν να είναι διαθέσιμα, όπως και τα Rolex. «Είμαστε εδώ για τους πολίτες της Ρωσίας και όχι για τους πολιτικούς» ανέφερε ο ίδιος στη συνέντευξή του, προσθέτοντας πως «δραστηριοποιούμαστε σε πολλές διαφορετικές χώρες οι οποίες διανύουν περιόδους αβεβαιότητητας και εντάσεων». Όπως ο χρυσός, ο οποίος μπορεί να χρησιμεύσει ως αξία και αντιστάθμισμα έναντι του πληθωρισμού, τα πολυτελή ρολόγια και τα κοσμήματα μπορούν να κρατήσουν ή ακόμα και να αυξήσουν την τιμή τους εν μέσω οικονομικής αναταραχής που προκαλείται από τον πόλεμο και τις συγκρούσεις. Δημοφιλή ρολόγια μπορούν να πουληθούν στη δευτερογενή αγορά σε τριπλάσια ή τετραπλάσια τιμή. Ωστόσο, η επίδραση της εισβολής στην αξία των πολυτελών ειδών ενδέχεται να δημιουργήσει θέμα σε επίπεδο δημοσίων σχέσεων.
«Είναι αλήθεια ότι οι μάρκες πολυτελείας θα μπορούσαν να αποφασίσουν να μην εξυπηρετήσουν τη ρωσική αγορά. Αυτό θα ήταν ένα κόστος γι’ αυτές, που πιθανώς θα αντισταθμιζόταν από τη θετική εικόνα επικοινωνίας που θα αποκτούσαν σε άλλες αγορές», δήλωσε μέσω email ο αναλυτής της Bernstein, Λούκα Σόλκα. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι πωλήσεις στη Ρωσία και σε Ρώσους στο εξωτερικό αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 2% των συνολικών εσόδων της LVMH και της Swatch Group και λιγότερο από το 3% στη Richemont, ένα «σχετικά ασήμαντο» επίπεδο, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα από τον Edouard Aubin και άλλους αναλυτές της Morgan Stanley. Αυτό οφείλεται, εν μέρει, στις διαφορές εισοδήματος και πλούτου στη Ρωσία, με ένα μικρό αριθμό δισεκατομμυριούχων ολιγαρχών να ζουν πολύ πέρα από τις δυνατότητες των απλών ανθρώπων. Ο μέσος μηνιαίος μισθός στη Μόσχα είναι περίπου 113.000 ρούβλια (1.350 δολάρια σε συναλλαγματικές ισοτιμίες πριν από την εισβολή) και πολύ χαμηλότερος στις αγροτικές περιοχές.
Εκπρόσωπος της εταιρείας Swatch Group ανέφερε πως ο όμιλος παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη Ρωσία και την Ουκρανία, ωστόσο δεν έκανε κανένα σχόλιο. Επίσης απέφυγαν να προχωρήσουν σε σχόλια στο Bloomberg για τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία εκπρόσωποι των Richemont, Rolex, Hermes, LVMH και Kering. Παρ’ όλα αυτά, η πίεση στις πολυτελείς μάρκες αυξάνεται. Το Business of Fashion, που υποστηρίζεται από την LVMH, προέτρεψε τις εταιρείες να κλείσουν τα ρωσικά καταστήματα και να μην αποστέλλουν προϊόντα μέσω Διαδικτύου. Προς το παρόν οι αντιδράσεις από εκπροσώπους του κλάδου είναι αρκετά μετριοπαθείς, με την LVMH να δωρίζει 5 εκατ. ευρώ ως βοήθεια για τα θύματα του πολέμου στον Ερυθρό Σταυρό, παρέχοντας βοήθεια και σε 150 υπαλλήλους που απασχολεί στην Ουκρανία. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Bulgari, η εταιρεία είναι πιθανόν να αυξήσει κάποια στιγμή τις τιμές στη Ρωσία. «Εάν το ρούβλι χάσει το ήμισυ της αξίας τους, τα κόστη μας θα παραμείνουν σε ευρώ και δεν μπορούμε να έχουμε απώλειες σε αυτά που πουλάμε, οπότε θα πρέπει να προσαρμόσουμε τις τιμές», επισήμανε.