Του Παναγιώτη Ρουγκάλα
«Σήριαλ» έχουν γίνει πλέον τα πισωγυρίσματα αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να προχωρήσουν για να μπορέσει η Κύπρος να αιτηθεί και να λάβει την πρώτη δόση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 85 εκατομμυρίων ευρώ. Το Υπουργείο Οικονομικών θέλει να βρεθεί λύση όσο πιο σύντομα γίνεται, ώστε να μην καθυστερήσουν άλλο τα χρήματα της πρώτης δόσης, γι’ αυτό την Τετάρτη υπό την εποπτεία του Υπουργού Οικονομικών Κωνσταντίνου Πετρίδη θα γίνει νέα σύσκεψη για να βρεθεί η χρυσή τομή. Στη σύσκεψη θα παραστούν οι πολιτικοί αρχηγοί μαζί με τα οικονομικά τους επιτελεία, ώστε να ξεπεραστούν οι όποιες δυσκολίες και να αξιοποιηθεί στο άμεσο μέλλον το ποσό που θα φτάσει από Ευρώπη αν όλα έχουν ευτυχή κατάληξη. Όλα έδειχναν πως οι όποιες δυσκολίες σε σχέση με τα νομοσχέδια που θα κάνουν πιο αποτελεσματική την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων ξεπεράστηκαν στην κλειστή συνεδρία στις αρχές Ιουνίου. Η πρόσβαση των εταιρειών διαχείρισης πιστώσεων στα στοιχεία των εγγυητών μόνο μετά από αίτημα δεν ικανοποίησε τους βουλευτές και ζητούν περαιτέρω έλεγχο σε εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων αν διαπιστωθεί ότι έχουν αποκτήσει παρανόμως πρόσβαση στα εν λόγω δεδομένα και δίχως τις απαραίτητες άδειες. Ζητούμενο της συνάντησης της Τετάρτης 29 Ιουνίου να προχωρήσουν τα νομοσχέδια που αφορούν την προστασία των εγγυητών. Τα δύο νομοσχέδια τιτλοφορούνται ως ο περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021 και ο περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) (Τροποποιητικός) (Αρ.3 Νόμος του 2021. Το πρώτο νομοσχέδιο θέτει τους διαχειριστές μη εξυπηρετούμενων δανείων υπό ρύθμιση και εποπτεία από την Κεντρική Τράπεζα, ενώ με το δεύτερο θα παρέχεται πρόσβαση στο Κτηματολόγιο για τους διαχειριστές μη εξυπηρετούμενων δανείων και τις εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων. Υπενθυμίζεται πως είναι άκρως σημαντικό να βρεθεί λύση, αφού μόνο τότε θα γίνει εφικτό να γίνει η εκταμίευση της πρώτης δόσης, αλλά την ίδια ώρα και για να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τις επόμενες εκταμιεύσεις. Δίχως την πρώτη εκταμίευση είναι ξεκάθαρο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως καθυστερούν οι επόμενες. Έτσι θα είναι και η μεθοδολογία για όλες τις επόμενες εκταμιεύσεις. Η Κύπρος έχει ανάγκη όχι μόνο τα 85 εκατ. ευρώ, αλλά και τα 1,2 δισ. που δικαιούται μέχρι και το 2026, καθώς θα της ανοίξουν πόρτες για κοστοβόρες μεταρρυθμίσεις. Τα προτεινόμενα νομοσχέδια σημειώνεται ότι θα έπρεπε να είχαν ψηφιστεί το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021 που ήταν και η αρχική προθεσμία.
Θ. Τσιόλας: Στόχος όμως είναι να προχωρήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται στην αίτηση αποδέσμευσης του κονδυλίου των 85 εκατ. ευρώ.
Πριν κλείσει η Βουλή
Μιλώντας στην «Κ» ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Συντονισμού και Ανάπτυξης, κ. Θεοδόσης Α. Τσιόλας, σχολίασε πως κατά την συνάντηση που θα έχει ο Υπουργός Οικονομικών με τους πολιτικούς αρχηγούς και τα οικονομικά τους επιτελεία θα τους ενημερώσει για όλες τις ενέργειες που έχουν γίνει αναφορικά με το δίχτυ προστασίας των εγγυητών. Θα ενημερώσει για τις πρόνοιες του νομοσχεδίου σε τεχνοκρατικό επίπεδο, καθώς θα συνοδεύεται και από τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου, τον Γιώργο Παντελή. «Το νομοσχέδιο θα προστατεύσει τους εγγυητές και τους δανειολήπτες και μπαίνει επιτέλους μια εποπτεία αυτών των εταιρειών.
Σίγουρα υπάρχουν ενδοιασμοί από τους βουλευτές, στόχος όμως είναι να προχωρήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται στην αίτηση αποδέσμευσης του κονδυλίου των 85 εκατ. ευρώ, δεδομένου πως πρέπει να προλάβουμε να γίνει αυτή η διαδικασία πριν κλείσει η Βουλή για τις θερινές διακοπές», κατέληξε.
Ανώτατο το 1,2 δισ.
Μεγάλο στοίχημα για την Κύπρο θα είναι να εξασφαλίσει στο μέγιστο μέσω του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το 1,2 δισ. ευρώ που δικαιούται μέχρι το 2026.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του Σχεδίου Ανθεκτικότητας της Κύπρου έχει χορηγίες 1 δισ. ευρώ και δανεισμό περίπου 0,23 δισ. ευρώ.
Όπως τονίζουν οι εγχώριοι φορείς, «πέραν των δημόσιων πόρων και επενδύσεων, το Σχέδιο αναμένεται να κινητοποιήσει σημαντικά πρόσθετα ιδιωτικά κεφάλαια, ύψους περίπου 1,4 δισ. ευρώ, κυρίως μέσα από την υλοποίηση των διαφόρων σχεδίων χορηγιών που θα στηρίξουν τις ιδιωτικές επενδύσεις και δαπάνες στους επιμέρους τομείς προτεραιότητας του Σχεδίου, με το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα και όφελος που αυτό συνεπάγεται, ως προς τους συνολικούς επενδυτικούς πόρους και τον δυνητικό αντίκτυπο του Σχεδίου».
Σημειώνεται ότι, μετά τη συμφωνία χρηματοδότησης και δανείου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι τον Αύγουστο εκταμιεύτηκαν 156,8 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούσαν στο 13% των συνολικών χρημάτων που δικαιούται η Κύπρος. Τα χρήματα δόθηκαν ως προκαταβολή.
Τα άλλα 13 ορόσημα
Η χώρα έχει προχωρήσει σε 13 ορόσημα μέχρι τώρα, με αυτό που έχει κολλήσει να αποτελεί το 14ο και τελευταίο. Η Κύπρος έχει περάσει μέχρι στιγμής νομοσχέδιο για την ανεξαρτητοποίηση του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ) από την αρμόδια Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, αλλά και για το κανονιστικό πλαίσιο για την αποθήκευση ενέργειας και να γίνει τροποποίηση των κανόνων μεταφοράς και διανομής και των κανόνων διαπραγμάτευσης και διακανονισμού.
Νομοσχέδιο έχει επίσης ψηφιστεί για την προώθηση επενδύσεων ενεργειακής απόδοσης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δήμους, κοινότητες και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, αλλά και για την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και μεμονωμένων μέτρων ενεργειακής απόδοσης σε κατοικίες, καθώς και αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας σε νοικοκυριά με άτομα με αναπηρίες. Άλλο ορόσημο αφορά την ενθάρρυνση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της εξοικονόμησης ενέργειας από τις τοπικές αρχές / τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, καθώς και από τις ΜΚΟ και διευκόλυνση της μετάβασης των τοπικών κοινοτήτων προς τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την προσαρμογή σε αυτήν, και άλλο για την κλιματική αλλαγή και την ενίσχυση της ισοτοπικής βάσης δεδομένων παραδοσιακών κυπριακών προϊόντων. Νομοσχέδιο έχει περάσει ακόμα για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας στη βιομηχανία, και για την εισαγωγή νέου πλαισίου για τη διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής των υποψηφίων για την πλήρωση κενών θέσεων στον δημόσιο τομέα και νέων κανονισμών για την αξιολόγηση των επιδόσεων των εργαζομένων. Φτάνοντας στο τέλος, νομοσχέδιο έχει ήδη περάσει για την αναβάθμιση της υποδομής των δικαστηρίων, για την βελτίωση του νομικού και θεσμικού πλαισίου για την καταπολέμηση της διαφθοράς, για την ψηφιοποίηση σε διάφορα υπουργεία/υπηρεσίες της κεντρικής κυβέρνησης και για σχέδιο δράσης που αφορά τις ηλεκτρονικές δεξιότητες — εφαρμογή ειδικών δράσεων.